Peztis
Jag har alltid trott att man måste ha en han- och en honplanta för att det ska bli de röda vackra bären på järnek. Ända fram till nu, i alla fall... smile.gif

Jag köpte för många år sedan en Blue Maid och några år senare en Blue Princess, dvs två honplantor - fattar inte vad jag tänkte på, var nog bara så glad att den senare var det 50% rabatt på!

Men i år så har det kommit bär! Grannarna bor på behörigt avstånd, så jag har lite svårt att tänka mig att någon av dem ev skulle ha en hanplanta som skulle ha hjälpt till.

Kan järnek få bär ändå? Och de fröer som är i, blir det plantor av dem?

Hur ska jag behandla fröerna, behöver de stratifieras? Fick Impectas katalog igår yahoo.gif och där står det att man ska så okt-nov el feb-apr. Tror ni fortfarande jag kan rensa fröna från fruktkött, lägga dem i såjord och ställa ut i morgon nu när det kommit snö och är minusgrader eller ska jag vänta till februari och så inne då?

Jag är sååå glad över att min Blue Maid har gett bär, det är först i år som den verkligen har tagit sig så pass mycket att jag t o m kunnat knipsa grenar och gjort lite juldekorationer!

Åh, en fråga till! De frön som jag nu hoppas kunna driva till plantor, vad blir det för plantor? Blir det Blue Maid eller blir det en korsning?
KRT
Jag har ingen aning om detta med bär, men med tanke på hur mång tjuvsådda järnekar jag har klippt ner och grävt upp i vår trädgård - och då har vi inte ens en järnek på tomten, så tror jag inte de är svårsådda smile.gif

Skulle dock gissa på att det kan vara bra att ta bort frukköttet innan man sår, möglar inte det annars?
Peztis
Ja, de fyra bären jag plockade ligger mosade i ett glas med vatten just nu. Ska rensa dem bättre sedan och bada dem igen.
Peztis
Någon som vet något mer om frågorna jag ställde?
Janne56
Jag sådde vanlig järnek Ilex aquifolium för länge sedan - på 60-talet. Vad jag minns av sådden var att det tog 2 år innan fröna grodde. Ha tålamod alltså. Jag sådde i en kruka som stod ute, varmt på sommaren och kallt på vintern. Järnekarna är nu cirka 4 meter höga.
Peztis
Ja, såg också något om att de kan ta tid på sig.

Var på Plantagen igår och där hade de smååå plantor, knappa 10 cm, och för dem tog de 40:-.

Undrar hur det är med sticklingsförökning, om det är lätt?
Jag tog ju några kvistar som dekoration och tryckte ned i en kruka med jord - tänk om de skulle ta sig!
Eva i Höga
Oj, hade de järneksplantor på Plantagen? Då måste jag åka dit och titta, hoppas jag kan få tag i en planta. Vill gärna ha en i trädgården.
Primavera in anticipo
Någon som lyckats få sticklingar av järnek att ta sig? Jag vill gärna försöka men är inte helt säker på hur jag ska göra...tips och erfarenheter emotages med glädje!

Lite "off topic" måste jag bara säga att jag numera bojkottar Plantagen och deras (ofta)skitkvalitet till överpriser... Vill jag fynda letar jag mig hellre till mindre handelsträdgårdar. Häromdan hittade jag tom en torghandlare som hade magnolia, mandelträd och oliver som var hur fina som helst, och till bra priser dessutom.
Bassam
Hej

Plantagen har många kunder som tycker dom. Men ska plantera bra på riktigt jord och tid och håll .

Obs
Du kan gå till dom och klaga men pratar inte bakom dom.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon