jord under naglarna
16-12-2009, 12:52
I strid med mina trädgårdsoccupanter (sniglar och rådjur) tänkte jag försöka mig på att odla blomkål i växthuset. Det borde ju ockå skydda mot läskiga kållarver. Är det någon som har erfarenhet av detta ?
Tilläggas kanske ska att jag har 10kvm att röra mig på och det är gurka och tomater som prioriteras.
Åsa, mälardalen zon 2
16-12-2009, 13:02
Isåfall tror jag du får satsa på vårodling för ett växthus blir för varmt för kålväxter under sommaren speciellt ifall du måste hålla allting stängt (ingenting lär trivas i ett växthus mitt i sommaren som man håller totalt stängt, inte ens tomater trivs tomatens pollen dör vid runt +30C). Öppnar man luckor och liknande hittar fjärilarna dit och i varmare klimat äter de snabbare och växer snabbare.
Funkar det inte att täcka kålen med fiberduk eller kålnät?
Tänkte att då slipper du ockupera växthuset med dessa plantor som ju brukar bli rätt stora...
skogstroll
16-12-2009, 14:48
jag odlar ibland grönsaker i lådor mm kärl i växthuset som jag sen bär ut utanför när det börjar bli lite varmare för att ge plats åt det andra i växthuset, sen täcker jag dem med fiberduk för att undvika besök av hungriga kryp
jord under naglarna
16-12-2009, 15:43
Jag tänkte att det var smidigt att ha kontrollen över både sniglar, rådjur och kanske fjärilar på en gång. Men kanske är det bättre med fiberduk ute. Jag tycker bara att fiberduk ser så trist ut... (men jag står ut med alla barnens omkringslängda leksaker så varför inte...)
Sen är det ju lite kul att se om det går, halva nöjet är ju alla chansningar.
Åsa, mälardalen zon 2
16-12-2009, 15:47
Även fiberduk kan bli lite för varm för blomkål, och då får man fula fläckar på huvudena så jag föreslår kålnät istället som är luftigare men ändå finmaskigt så kålflugor och kålfjärilar inte kommer åt.
Tyvärr är kålnäten ganska dyra, IKEAs finmaskiga nätgardiner som ser nästan likadana ut går dock lika bra att använda och brukar inte kosta så mycket.
Jag brukar också använda IKEAS nätgardiner, det är billigt och bra.
Jag sår en del kålplantor redan i slutet av januari eller början av mars. Dessa sätter jag sedan ut så snart det går (zon 1). Jag skyddar med odlingsväv för värmens skull i början om det är kallt. Dessa tidiga plantor skördas innan kålfjärilen lägger ägg, så de behöver inget nät.
Resten av kålplantorna sår jag senare och de får nät.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.