Bonntösa
16-12-2009, 13:05
Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp!! Jag har sparat tre amaryllisar från förra året och har nu börjat väcka dem till liv. Problemet är att de inte vill blomma. Det enda som hänt är att de har skickat upp långa blad (de längsta är säkert 30 cm). Kommer de inte att ge några blommor?? Som det är nu verkar det som att jag får skynda mig till affären om jag ska få några blommande amaryllis till jul...
Tacksam för tips!
Alexander-VG-zon3
16-12-2009, 13:23
hur länge har du haft dom framme ? det tar ca 1månad för dom att bilda knopp. har dom fått rätt skötsell innan som kommer knopp även om det kan ta tid (ibland längre tid än en månad). men spara dom och sköt om dom så kommer där knopp antigen till våren-sommaren eller vinter-vårvintern.
Åsa, mälardalen zon 2
16-12-2009, 15:34
Amaryllisarna i handeln är behandlade att blomma till jul, normal blomningstid som Flaxss nämner är mera åt våren så du får nog köpa nya amaryllisar.
Har du gödslat och vattnat amaryllisen under våren och sommaren så löken är fullmatad har du chans att få blommor framåt våren. Glömde du sköta om löken och gjorde misstaget många gör (=låter den vissna ner ganska snart efter jul och länger in den i en skrubb) så får du nog inte några blommor förren tidigast våren 2011 ifall du göder upp löken nu i vår-sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.