lemonie
Jag köpte med min sambo ett hus i juni, och vid västerväggen i en rätt brant slänt står en jättestor flammentanz. Mätte den i somras och fick det till 5m i diameter. Den är alltså inte uppbunden utan ligger lite åt alla håll.
Nu är mitt problem det att då vi gjorde skickgranskningen på huset inför köpet sade inspektören att hela slänten måste grävas bort pga fuktrisk i källaren(det ska bli en medelhavsinspirerad uteplats med ros- och vinpergola där i stället). Det betyder att även rosen måste flytta.
När ska jag göra det, hur mycket/när kan jag klippa ner den och hur ska jag bereda nya växtplatsen, hur blandar jag optimala jorden t.ex? Vi har sandjord i trädgården. Väster verkar ju fungera som vädersträck, så det håller vi, men allt annat är jag osäker på. Man e ju lite nybörjare med det här med rosor.. confused.gif

Tack i förväg! thanks.gif
Aqvakul
Du kan flytta den i vår, när det är plusgrader och du får ner spaden i jorden. Vänta inte tills den börjar grönska. Klipp ner den så mycket du vill, minimum 15-20 cm. Försök få med så stor klump som möjligt. Kompost eller kogödsel på påse är bra att förbättra jorden med. vattna rejält hela nästa år, helst en gång i veckan oavsett väderlek.

lemonie
tackar!! bravo.gif
elvisjö
Tag hjälp av grävmaskinen när det blir dags, rotsystemet kommer att vara stort, skadade och långa rötter klipps av med en bra sekatör.
Om man klipper av skadade rötter kommer det att bildas nya där du har klippt, däremot om roten är avbruten så
bildas det inga rötter där.
När det gäller jorden så är min erfarenhet att ju bättre (näringsrikare) jord desto finare och friskare blir rosen.Förbered den nya planteringsgropen innan ni gräver upp rosen.
Plantera rosen lite djupare än än vad den har stått, tidigare vik inte rötterna.
Jag har flyttat rosor,träd och buskar under vinterhalvåret utan problem och allt har överlevt, förvedat material har ju gått in i vintervilan (jag har zon 3-4)
Det viktiga är ju att vattna dom första månaderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon