anderssmfrtd
jag funderar på att plantera olika växter i samma kruka, vad ska man tänka på då för att lyckas så bra som möjligt?

de växter jag funderar på att plantera tillsammans är svärmorstunga (ca 40 cm hög), kantdracena (60 cm) doftdracena ( 50 cm) paraplyaralia (60 cm) narrfikus (30 cm), och benjaminfikus (40 cm). Funkar alla dessa tillsammans, eller är det vissa av dom som funkar bra tillsammans så att man borde dela upp dom på olika krukor?

tacksam för svar!

MVH anders
anderssmfrtd
Kanske ska tillägga att jag kan ingenting om växter eller plantering eller nåt sånt, har precis köpt dessa. Har i och för sig läst olika trådar här på forumet nu så börjar få en (liten) uppfattning om hur man ska göra iaf. /Anders
evaisa
men Varför?

Benjaminficus tycker inte om att ha det för torrt, gillar inte att torka ut. Svärmorstunga gillar och kräver att få bli riktigt torr innan nästa vattning. Så dessa två bör inte vara i samma kruka. Antingen ruttnar svärmorstungar eller så torkar benjamin ut.

dracenor vet jag inget om.

Annars vet jag att din benjaminficus kan bli hur stor som helst... om 10 till 15 år. Då behöver den din jättekruka.

Å kommer du lika bra överens med din svärmorstunga så kan den få jättestora rötter och massor med blad..... och kommer att behöva en stor kruka.

Nej, samplantering förstår jag mej inte på. Men det kan ju bara handla om olika tycke å smak? crying.gif
Bassam
Hej
Man ska först tänka att de vill ha samma miljö ( Vatten- varm - jord - ljus - näring ) .
H:Bassam
anderssmfrtd
Anledningen är att jag har en ganska liten lägenhet, 20 kvadrat, så har inte så många platser att ställa krukor på därför hade jag lust att plantera ihop dom. Och så behöver man inte hålla koll på många olika småkrukor om man bara har en eller ett fåtal stora.

Men börjar släppa tanken på att plantera ihop alla växterna och funderar på att plantera de två dracenorna tillsammans samt narrfikusen och aralian tillsammans. det borde väl funka eller?
evaisa
Jasså det var så det var :-)

Annars kunde de ha varit snygga i likadana krukor tätt intill varandra :-)

Jag pensionerade min ficus för ett tag sedan - den var 2,3 m hög och nästan 2 m bred. Vardagsrummet blev väldigt mycket större sedan.

Du får akta dej så att ficusen inte fyller upp hela lägenheten.
anderssmfrtd
finns ingen risk ännu för att fikusen ska tränga ut mig från lägenheten, den är pytteliten än så länge. men samtidigt vore det trevligt, jag gillar stora växter smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon