Meriona
Nyheter

Detta hörde jag nyss på nyheterna, vad tror ni om det? Är vår länsstyrelse ute och cyklar, eller kan det finnas en räddning?

Olle A
Enligt Länsstyrelsens tidskrift Länsfokus sprids svampen som orsakar askskottssjukan med sporer via luften. Detta gör att det inte är någon större mening med att ta ner de sjuka träden, för sporerna sprids ändå! Ingen vet hur många askar som kommer att dö i Sverige, men arten kommer med största sannolikhet inte att försvinna. Olika askar har olika känslighet, vilket gör att en frisk ask kan stå intill en sjuk och ändå klara sig på grund av bättre gener.

Olle
KURT
Den har ju tagit död på hela skogar i Polen och Litauen. Men kanske är träden mera utsatta just när det finns så många askar så att de bildar skogar, då bidas det ju extremt mycket sporer.
Meriona
Men kan de verkligen återhämta sig, jag tycker de låter (lite för) fantastiskt... confused.gif
Myosotis
Man kan ju alltid hoppas...
Orkidétjuven
Jag tror inte man behöver vara alltför orolig. Men man kan nog allt ha lite koll på bestånden.

Vi har en liknande svampsjukdom som nu smittar på Kauri träden här och de är tyvärr ganska få till antalet då de flest högs ner under 18 och 1900 talets början. Tyvärr har jag inte läst på mer om situationen på d ejust nu, mer än att jag sett artiklarna.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 17-12-2009, 21:32) *
Men kan de verkligen återhämta sig, jag tycker de låter (lite för) fantastiskt... confused.gif

Jag är också skeptisk, har dom väl drabbats så tror jag inte dom kan överleva. Det är inte så lätt för ett träd att bli av med en svampinfektion när den redan är så illa drabbad att grenarna börjat dö. Det man kan hoppas på är att några individer klarar hålla svampen stången från början, men jag tror ändå att det kommer finnas väldigt få askar i Sverige de närmsta hundra åren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon