sanakan
Hej!
Jag köpte tidigare mandlar som var täckta av vit choklad och pudrade med kanel, vilket var himmelskt gott. Tänkte nu försöka göra såna själv och ge bort. Men alla recept jag hittar på nätet när jag söker på "chokladdoppade mandlar" har först recept på brända mandlar, och sen står det att man ska doppa dessa i choklad.

Funkar det utan att kandera mandlarna först?
Skalet ramlar väl av, av hettan från chokladen, så jag antar att jag måste skålla dem så att skalet försvinner, oavsett.. Men frågan är alltså om man sedan bara kan doppa dem i chokladen?

Julgodisnovisen är tacksam för svar smile.gif
KURT
Jag kan bara se att det smakmässigt är något helt annat. Vill man förenkla det så skulle jag i alla fall rosta mandlarna, det kräver ju inte mycket arbete.
sanakan
Ja, jag gör nog det, rostar alltså. Men jag skållar dem först för jag tror skalet annars kan lossna, läste jag nånstans precis.

Tack så mycket!
KURT
Ja, skalet smakar också bittert.
Peztis
Har du provat att göra dem än?

Lät ju annars lätt att skålla (funkar finfint i skål med vatten i mikron!), rosta lite, doppa i choklad och sedan rulla i kanel. Var det så du menade?

Nu gillar ju inte mannen vit choklad så då skulle det få bli ljus choklad... Undrar som det blir så gott med kanel? Jo, det gör det nog men vad skulle man annars kunna doppa mer i?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon