Ja termometern ute visar -33 nu är det väl omöjligt att hålla liv i komposten Hur gör ni när den riktiga vinterkylan kommer? Det är första året som jag har tänkt hålla igång komposten över vintern men jag verkar få ge upp. Det är en kompost som ska tåla massa minusgrader tror det var - 30 den skulle fixa (den som sålde dom påstod då det)
Åsa, mälardalen zon 2
17-12-2009, 15:54
Jag tycker det är svårt att hålla den vid liv vid varmare grader än så, matar man varje dag och rör om varje dag kan man få den att funka hyfsat vid minusgrader men vid -33 tror jag den lär frysa. Det är dock bara att slänga ner matrester tills det tar stopp till våren blandar man runt så snart man kan och sedan är komposten ganska fort igång igen.
skogstroll
17-12-2009, 15:59
CITAT (joulanta @ 17-12-2009, 14:55)
Ja termometern ute visar -33 nu är det väl omöjligt att hålla liv i komposten Hur gör ni när den riktiga vinterkylan kommer? Det är första året som jag har tänkt hålla igång komposten över vintern men jag verkar få ge upp. Det är en kompost som ska tåla massa minusgrader tror det var - 30 den skulle fixa (den som sålde dom påstod då det)
brrr det var kallt! du får sitta på den insvept i filtar och dricka glögg
Aqvakul
17-12-2009, 16:00
CITAT (skogstroll @ 17-12-2009, 15:59)
brrr det var kallt! du får sitta på den insvept i filtar och dricka glögg
KURT
17-12-2009, 16:58
Fast bikupor har väl inte så mycket mera isolering är en varmkompost?
Kajsa
17-12-2009, 20:28
Här i mellan Sverige får vi aldrig så kallt men jag lägger på dagstidningar över matavfallet i matkomposten, det isolerar en del och så lägger jag det nya avfallet över tidningarna och när det blir mildare ute igen rör jag bara ner tidningarna som blöts upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.