|
badabing
17-12-2009, 16:31
Det känns som det alltid är samma person som får skjutsa omkring vänner, familj och andra släktingar så fort någon behöver hjälp, eller är det bara jag som känner så? Sen så fort man ber någon annan om hjälp så finns den aldrig där för att "de" aldrig har tid eller ork. Här senast frågade jag min bror ifall inte han kunde skjutsa mina barn till P3 Guld-galan som ska hållas i Göteborg i Januari, han bor ca 1-timme med bil utanför Göteborg och eftersom att mina barn aldrig har varit där nere själva, så vore det ju bäst för dem ifall de kunde få skjuts till och hem från galan. Men icke vill min bror hjälpa till, även om jag känner att jag har skjutsat omkring hans ungar flera gånger nu..
Du ska nog lära dig att säga nej. Som förklaring är det jättebra att lämna just det att du inte får hjälp när du behöver så du har ingen lust att ställa upp längre du heller.
badabing
17-12-2009, 19:16
CITAT (Anma @ 17-12-2009, 16:51)  Du ska nog lära dig att säga nej. Som förklaring är det jättebra att lämna just det att du inte får hjälp när du behöver så du har ingen lust att ställa upp längre du heller. Jo det tror jag med. Brukar vara så dålig på det dock  Men jag ska försöka vara mer bestämd nästa gång!!
Lär dem att det finns någonting som heter kollektivtrafik och att de får ta sitt ansvar för miljön
*Stintan*
17-12-2009, 20:47
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 19:20)  Lär dem att det finns någonting som heter kollektivtrafik och att de får ta sitt ansvar för miljön  Och vad har det med TS fråga att göra??? Måste du in och komma med löjliga kommentarer i varenda tråd? Till TS, jag håller med Anma om att du får sluta ställa upp så mycket själv på folk som aldrig ger något igen. Hoppas det löser sig för dina barn på något sätt ändå.
CITAT (*Stintan* @ 17-12-2009, 20:47)  Och vad har det med TS fråga att göra??? Måste du in och komma med löjliga kommentarer i varenda tråd? Till TS, jag håller med Anma om att du får sluta ställa upp så mycket själv på folk som aldrig ger något igen. Hoppas det löser sig för dina barn på något sätt ändå. Hon vill inte skjutsa runt på folk titt som tätt och behöva ställa upp för andra hela tiden = Rekommendera dem att ta bussen/tåget/tunnelbanan/spårvagn eller vad som helst. Vad var det löjliga med att rekommendera dem att lära sig att åka kollektivtrafik i stället? Vad var det löjliga med att se det som en fördel ur miljöperspektiv jämfört med att hon skall behöva skjutsa runt på dem? Varför måste du ge dig på mig oavsett vad jag skriver?
Huggorm
17-12-2009, 21:08
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 20:51)  Varför måste du ge dig på mig oavsett vad jag skriver? Det är sådant man får räkna med när man har åsikter som inte överensstämmer med den breda massans
*Stintan*
17-12-2009, 21:10
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 20:51)  Hon vill inte skjutsa runt på folk titt som tätt och behöva ställa upp för andra hela tiden = Rekommendera dem att ta bussen/tåget/tunnelbanan/spårvagn eller vad som helst.
Vad var det löjliga med att rekommendera dem att lära sig att åka kollektivtrafik i stället? Vad var det löjliga med att se det som en fördel ur miljöperspektiv jämfört med att hon skall behöva skjutsa runt på dem?
Varför måste du ge dig på mig oavsett vad jag skriver? Jag svarar dig och andra när jag anser att jag har något att säga. Om du tycker att jag ger mig på dig så beror det isåfall på vad du skriver. Det var löjligt därför att du har ingen aning om åldern på dessa ungar eller omständigheterna i just detta fallet + att TS inte var ute efter att få höra att ungarna kan åka kommunalt. TS ville beklaga sig över att inte andra ställer upp och skjutsar trots att hon själv alltid ställt upp för dem. Tjänster och gentjänster kallas det och vad jag vet så har det inget med kommunala färdmedel att göra. Men du kanske bara är ute efter att kapa en tråd till.
CITAT (Huggorm @ 17-12-2009, 21:08)  Det är sådant man får räkna med när man har åsikter som inte överensstämmer med den breda massans Jo, fast det här förslaget kan väl åtminstone inte räknas dit  De flesta tycker väl det är bra att åka kollektivt och att tänka på miljön även om man inte gör det själv? CITAT (*Stintan* @ 17-12-2009, 21:10)  Det var löjligt därför att du har ingen aning om åldern på dessa ungar eller omständigheterna i just detta fallet + att TS inte var ute efter att få höra att ungarna kan åka kommunalt. TS ville beklaga sig över att inte andra ställer upp och skjutsar trots att hon själv alltid ställt upp för dem. Tjänster och gentjänster kallas det och vad jag vet så har det inget med kommunala färdmedel att göra. Men du kanske bara är ute efter att kapa en tråd till. Blöh, jag orkar inte. Du lyckas se någonting negativt i vad jag än skriver. Det där kan knappast ses som ett försök att kapa tråden  Det var bara ett förslag som jag inte tyckte var särskilt dåligt heller  Om de är för unga för att hon tycker att de skall åka kollektivt så är det väl så, då kan hon bortse från mitt förslag.
*Stintan*
17-12-2009, 21:20
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 21:16)  Jo, fast det här förslaget kan väl åtminstone inte räknas dit  De flesta tycker väl det är bra att åka kollektivt och att tänka på miljön även om man inte gör det själv? Blöh, jag orkar inte. Du lyckas se någonting negativt i vad jag än skriver. Det där kan knappast ses som ett försök att kapa tråden  Det var bara ett förslag som jag inte tyckte var särskilt dåligt heller  Om de är för unga för att hon tycker att de skall åka kollektivt så är det väl så, då kan hon bortse från mitt förslag. Negativt??? Du pratar om andra saker än det tråden handlar om. Läs TS inlägg en gång till.
CITAT (*Stintan* @ 17-12-2009, 21:20)  Negativt??? Du pratar om andra saker än det tråden handlar om. Läs TS inlägg en gång till. Nauti har ett väldigt selektivt seende och ser det han vill se. Om TS får nån hjälp är mindre viktigt än att han får predika lite.
CITAT (*Stintan* @ 17-12-2009, 21:20)  Negativt??? Du pratar om andra saker än det tråden handlar om. Läs TS inlägg en gång till. Jag har läst igenom och förstått vad den handlar om. Jag tycker inte att mitt förslag var ett idiotiskt predikande, jag tycker det låter som en bra idé om de nu inte är för små för att åka kollektivt själv. CITAT (Rose @ 17-12-2009, 23:40)  Nauti har ett väldigt selektivt seende och ser det han vill se. Om TS får nån hjälp är mindre viktigt än att han får predika lite. Lägg ner nu gnällspik
Huggorm
18-12-2009, 06:28
Hade någon annan föreslagit kollektivtrafik i en tråd som handlar om skjutsande av varandras barn så tror jag ingen hade reagerat...
Aqvakul
18-12-2009, 07:24
CITAT (Huggorm @ 18-12-2009, 06:28)  Hade någon annan föreslagit kollektivtrafik i en tråd som handlar om skjutsande av varandras barn så tror jag ingen hade reagerat...
*Stintan*
18-12-2009, 10:00
Som man bäddar får man ligga
Sås om f.d ansvarasfull tonårsförälder har jag tillbringat många timmar i bilen men barnskjutsning. När jag insåg att jag utnyttjades som taxi av andra föräldrar så körde jag barn enbart mellan avhämtningställe och min bostad som ligger ganska centralt. De andra passagerarna fick sedan ta sig själva vidare hemåt...
Kollektivtrafiken är av flera skäl ofta inte alternativ, om den ens går sent på kvällarna.
*Stintan*
18-12-2009, 11:05
CITAT (Ralf @ 18-12-2009, 10:41)  Sås om f.d ansvarasfull tonårsförälder har jag tillbringat många timmar i bilen men barnskjutsning. När jag insåg att jag utnyttjades som taxi av andra föräldrar så körde jag barn enbart mellan avhämtningställe och min bostad som ligger ganska centralt. De andra passagerarna fick sedan ta sig själva vidare hemåt...
Kollektivtrafiken är av flera skäl ofta inte alternativ, om den ens går sent på kvällarna.
herkules
18-12-2009, 14:01
jag har alltid åkt kollektivt med mina och andras ungar, även på kvällen. under tonårstiden så fick de ringa när jag skulle hämta (med bil), då tog man ju med de ungar som skulle åt samma håll. eftersom det är släkten som inte ställer upp - säg som det är och känns, det blir som det blir. CITAT (Huggorm @ 18-12-2009, 06:28)  Hade någon annan föreslagit kollektivtrafik i en tråd som handlar om skjutsande av varandras barn så tror jag ingen hade reagerat... precis
blaklocka
13-01-2010, 15:45
Vill bara inflika att jag hoppas att det löser sig. P3 Guld-galan verkar bli riktigt grym i år och om jag hade varit dina barn hade jag bett din bror på mina bara knän.
skogstroll
13-01-2010, 15:58
jag bor "off" har inget körkort och ingen bil utan går (helt frivilligt) till bussen. 2,5 km är ju inte så farligt även om det är kolmörkt och backigt. Om någon erbjuder mig skjuts brukar jag tacka ja. men den här tråden kanske bara handlar om ungar...
Meriona
13-01-2010, 21:00
Jag kör alltid bil alla storhelger eftersom jag samåker med son och far. Sonen har inte körkort och far har ingen bil, inte lämpligt att köra heller när han är 83 år och inte ser så bra. Men ang att skjutsa barn, så gör jag gärna det till en viss gräns, jag kommer INTE att göra som min kompis att gå upp varenda lördag mitt i natten och hämta dotter med kompisar på nåt disko i grannstan. En gång i månaden kan vara ok, men absolut inte annars. Finns inte andra föräldrar får de cykla eller avstå. Inte fasiken hämtade mina föräldrar mig i varken stallet eller på nån fest, man fick promenera, cykla eller ta buss. Sen är det väl lite tuffare klimat ute nuförtiden, så visst ska man hämta ibland, men inte JÄMT. Men tyvärr kan jag säga till TS, att jag skulle inte sitta i bilen 1 timme enkel väg för att köra brorsans ungar till en gala, det existerar inte i min tankevärld. Så det hade blivit kalla handen även här.
Angående att skjutsa folk så måste jag berätta om min svärfar. Han är nu 86 och har i alla år skämt bort sina svägerskor (änkor) med att köra dom hit och dit. När han tex fyllde år skulle dom hämtas och lämnas så han fick avbryta sitt firande för att köra hem damerna. Firandet skedde dagtid så vi kunde inte hjälpa till eftersom vi var på jobbet. Att tanterna skulle kunna ta buss/spårvagn/taxi var uteslutet. Kollektiva transporter använder man bara inte, så det så! Nu är det bara två av damerna som fortfarande är i livet och häromåret sa svärfar (efter mycket påtryckning från oss) att nu har han slutat köra bil så vill de bli transporterade fick dom ordna färdtjänst. Jisses så sura dom blev! Men det gick att lära gamla "tikar" att sitta
skogstroll
14-01-2010, 10:33
folk har kanske blitt lite slöa.... mina syrror gick ett antal kilometer när de skulle till stallet i sina tonår - de överlevde det verkar det som... ibland verkar folk tro man är nån dåre eller väldigt ömklig person för att man går en sväng... istället tar folk bilen och åker till gymet....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|