|
" I dag väntas elpriserna på den nordiska handelsplatsen Nordpool att stiga dramatiskt från 50 öre/kWh till 14,50 Kronor/kWh mellan klockan 16.00 till 18.00." Har jag tolkat detta rätt? Är det tokhöga priser mellan de två timmarna bara? Gäller det för alla elbolag? Har inte riktigt någon koll på vad nord pool är :/ http://www.gp.se/ekonomi/1.273276-chockpri...ar-3000-procent
Aqvakul
17-12-2009, 17:19
Det handlar om de extra procenten el som efterfrågas idag när det är så kallt.
CITAT (Aqvakul @ 17-12-2009, 17:19)  Det handlar om de extra procenten el som efterfrågas idag när det är så kallt. Utöver det som konsumeras vanligtvis? Varför bara två timmar och varför så stor skillnad i pris då? :/ Är det någonting man kan förändra på sin elräkning genom att stänga av strömmen i två timmar?
Aqvakul
17-12-2009, 17:36
16-18 konsumeras mest ström..
CITAT (Aqvakul @ 17-12-2009, 17:36)  16-18 konsumeras mest ström.. Då var det ju inte så förvånande att de valde ut just de två timmarna  Har du någon koll på om det för mig som privatperson gör någon skillnad på min elräkning ifall jag stängt av? Annars är det ju bra för att visa att man inte går med på sådant som personen i artikeln uppmanar till, utöver att spara litet ström då  Fast jag är inte så säker på att mina växter uppskattar det
Aqvakul
17-12-2009, 17:57
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 17:41)  Då var det ju inte så förvånande att de valde ut just de två timmarna  Har du någon koll på om det för mig som privatperson gör någon skillnad på min elräkning ifall jag stängt av? Annars är det ju bra för att visa att man inte går med på sådant som personen i artikeln uppmanar till, utöver att spara litet ström då  Fast jag är inte så säker på att mina växter uppskattar det  kolla på ditt avtal - priset på spotmarknaden är ju inte samma sak som pris ut till kund.
Mail från vattenfall idag:"Med anledning av turbulensen som råder kring elpriserna på elbörsen Nord Pool, får du som har rörligt elpris hos oss lite mer information om vad som händer. Det är ansträngt läge på elmarknaden och elpriserna rusar. Just nu är endast 40% av kärnkraften i drift. Tillgången på vatten till vattenkraften är betydligt mindre än normalt och vi har fått vinter och kyla. När fler reaktorer kommer i gång och kylan dämpar sig kan vi räkna med att läget stabiliserar sig. Tills dess är risken för snabba svängningar på elbörsen hög. Vill du känna dig trygg är vår rekommendation att välja Fast elpris 1 år. Extremt högt spotpris idag Rörligt elpris skapas av månadens medelspotpris, avgift för elcertifikt, vårt påslag samt energiskatt och moms. Spotpriset på Nord pool ligger idag torsdag på 261,37 öre/kWh och imorgon blir det 63,16 öre/kWh. Detta gör att medelvärdet för december kommer att bli betydligt högre än det var i november, vilket du kommer att märka på din nästa faktura.
Vår rekommendation Om du vill veta vad du har för elkostnader och slippa fundera på vad som händer på elmarknaden framöver, ska du säkra ditt elpris och teckna Fast elpris 1 år. Vill du inte vara bunden så lång tid, men ändå slippa pristoppar i vinter är Fast elpris 6 månader ett bra val. Dessutom kan du göra ett nytt val redan om ett halvår. Begränsat med kärnkraft just nu Tillgången på kärnkraft i går var nere på 40% till följd av försenade underhålls- och uppgraderingsarbeten i flera reaktorer och att ytterligare en reaktor fick stoppas igår. Flera av reaktorerna beräknas komma tillbaka i slutet av december och vi får då åter tillgång till mer el inom landet. Med vänlig hälsning Vattenfall Kundservice " -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag har rörligt i stugan, lär inte binda det nu då jag inte ens använder elen...  Hemma kom räkningen igår, sept, okt och nov har det blivit 607:- i genomsnitt per månad. Inte vet jag om det är mycket eller lite, men jag vet att vi är dåliga på att släcka lampor när det är så här mörkt.
CITAT (Aqvakul @ 17-12-2009, 17:57)  kolla på ditt avtal - priset på spotmarknaden är ju inte samma sak som pris ut till kund. Säger mig inte så mycket, jag har för dålig koll på sådant. Jag körde de här två timmarna på 15W i alla fall, för säkerhets skull
Fast i morgon lär det mesta av kärnkraften gå igång igen, då sjunker elprisena till normal nivå, Gita
CITAT (Anma @ 17-12-2009, 17:59)  Jag har rörligt i stugan, lär inte binda det nu då jag inte ens använder elen...  Hemma kom räkningen igår, sept, okt och nov har det blivit 607:- i genomsnitt per månad. Inte vet jag om det är mycket eller lite, men jag vet att vi är dåliga på att släcka lampor när det är så här mörkt. Dags att börja effektivisera där då kanske?
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 20:25)  Dags att börja effektivisera där då kanske?  inte med lysena i varje fall. Jag behöver ljus nu i detta mörker.
CITAT (Anma @ 17-12-2009, 20:41)  inte med lysena i varje fall. Jag behöver ljus nu i detta mörker. Jo, men jag tänkte mer på att släcka där man inte är. Det är många som gör det och det tycker jag är skitjobbigt  Jag får dagligen springa och släcka i diverse rum överallt efter folk. Har börjat sätta upp skyltar nu också  Lågenergi/LED-belysning behöver jag väl inte ens nämna?
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 20:43)  Jo, men jag tänkte mer på att släcka där man inte är. Det är många som gör det och det tycker jag är skitjobbigt  Jag får dagligen springa och släcka i diverse rum överallt efter folk. Har börjat satt upp skyltar nu också  Lågenergi/LED-belysning behöver jag väl inte ens nämna?  Ja jisses du är nog som pappa min. Han går bokstavligen efter och släcker lampor. Även hemma hos mig. Kommer ihåg när vi åkte till honom med beskedet om att min lillebror dött, han, i all denna kaos sprang efter oss och släckte, sin vana trogen. Lågenergi har jag överallt det går. Tycker dock inte att det är värt att byta ut armatur bara för att lågenergi inte fungerar.
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 17:59)  Säger mig inte så mycket, jag har för dålig koll på sådant. Jag körde de här två timmarna på 15W i alla fall, för säkerhets skull  Du behöver inte vara orolig. Det är snittpriset du betalar. priset går upp och ner men slås ut på en månad i regel. En eller två timmar påverkar inte, utan det får hålla i sig i dagar med högt tim-pris innan kilowatt-priset höjs något nämnvärt. Går du in på Nordpool ser du genomsnittssiffrorna för både var dag eller veckovis. Det är det elbolagen går efter.
CITAT (gnon49 @ 17-12-2009, 22:30)  Du behöver inte vara orolig. Det är snittpriset du betalar. priset går upp och ner men slås ut på en månad i regel. En eller två timmar påverkar inte, utan det får hålla i sig i dagar med högt tim-pris innan kilowatt-priset höjs något nämnvärt. Går du in på Nordpool ser du genomsnittssiffrorna för både var dag eller veckovis. Det är det elbolagen går efter. Jo, jag läste att det bara var företagen som betalade timpriser. Men det var litet avskräckande när man läste artikeln
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 22:34)  Jo, jag läste att det bara var företagen som betalade timpriser. Men det var litet avskräckande när man läste artikeln  Bästa är väl att du slutar använda el öht, kan ju värma dig med braskamin eller liknande. Men å andra sidan är ju vedeldning också miljöfarligt. Kanske räcker med stearinljus och riktigt varma kläder?
Såg på tv tror jag om ett hus som hade så bra isolering så att det i stort sätt räckte med kropps- och solvärmen för lagom temperatur.
CITAT (Anma @ 17-12-2009, 23:51)  Bästa är väl att du slutar använda el öht, kan ju värma dig med braskamin eller liknande. Men å andra sidan är ju vedeldning också miljöfarligt. Kanske räcker med stearinljus och riktigt varma kläder? Varför skulle jag sluta att använda el?  Jag tycker det är bra att spara ner på sådant man inte behöver och inte slösa ström på det viset jag nämnde tidigare. På vilket sätt är vedeldning miljöfarligt? Ett varmt täcke och en kopp te går bra också, 16,3°C i lägenheten  Skall fixa bubbelplast och isolera fönstret i dag
CITAT (Tobb @ 18-12-2009, 00:42)  Såg på tv tror jag om ett hus som hade så bra isolering så att det i stort sätt räckte med kropps- och solvärmen för lagom temperatur. Ja, sådana är häftiga  Får hoppas att vi får se mer sådant i framtiden.
Huggorm
18-12-2009, 06:31
CITAT (Nauti @ 18-12-2009, 05:41)  På vilket sätt är vedeldning miljöfarligt? Dels släpper du ut koldioxid i luften, dels släpper du ut sot. Sotet är inte miljöfarligt men nu för tiden när var och varannan har astma eller andra andningsproblem kan det upplevas som ett problem
CITAT (Huggorm @ 18-12-2009, 06:31)  Dels släpper du ut koldioxid i luften, dels släpper du ut sot. Sotet är inte miljöfarligt men nu för tiden när var och varannan har astma eller andra andningsproblem kan det upplevas som ett problem Koldioxiden är ju inget problem. Sotet har jag däremot inte tänkt på att det kunde skapa problem, jag trodde att det var på tok för små mängder för det. Men då tänker jag ju inte storskalig vedeldning i varenda hus heller  Men sot borde väl vara lätt att filtrera bort?
Nordpool är en elbörs. Där all e som produceeras i norden går igenom. Har du fast elpris så behöver du inte bry dig alls. Har du rörligt pris så finns det kanske det finns en anledning till lite oro. Det finns olika typer av rörligga priser. Men det troliga är om du har rörligt att du betalar det genomsnitligga timkostnaden per månad. Då slår inte ett par timmas högt pris så mycket.
skogstroll
18-12-2009, 15:36
tur de inte tar betalt för stearinljus eller en knastrande brasa
Huggorm
18-12-2009, 17:01
CITAT (Nauti @ 18-12-2009, 06:33)  Koldioxiden är ju inget problem. Sotet har jag däremot inte tänkt på att det kunde skapa problem, jag trodde att det var på tok för små mängder för det. Men då tänker jag ju inte storskalig vedeldning i varenda hus heller  Men sot borde väl vara lätt att filtrera bort? Eldar man rätt brinner det mesta sotet upp, men eldar man sur ved eller pyreldar så kan det bli en del. Det är inget som en frisk människa har ont av, men astmatiker och andra brukar kunna känna av det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|