Nauti
Har ni några tips på vad det finns för någonting roligt som man vanligtvis inte stöter på som man kan odla?

Jag odlar nästan bara saker som går att ta tillvara på och ingenting för dess prydnadsvärde. Så gärna någonting ätbart. Växter som man kan göra goda teer eller teblandningar på vore också roligt smile.gif Tar gärna emot tips på var man kan få tag på dem också ifall ni vet det.
KRT
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 17:39) *
Växter som man kan göra goda teer eller teblandningar på vore också roligt smile.gif Tar gärna emot tips på var man kan få tag på dem också ifall ni vet det.

Mullbär kan man använda till te (bladen alltdå - grönt te) och det är riktigt nyttigt (har tom gjorts riktiga vetenskapliga studier som publicerats i erkända tidskrifter på det...).

Jordärtskocka har jag bestämt mig för att försöka odla, men jag vet inte hur ovanligt det är. Skulle vilja odla både blåbär och tranbär - men jag har inte riktigt plats till det och en massa annat jag vill ha smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Malabarspenat, gyllenbär, jordmandel, lungrot (Good king henry), shiso (gröna varianten är godast), bönor av lite roligare slag ex. purpurfärgade el. spräckliga, trädgårdsmålla är några förslag
Nauti
CITAT (KRT @ 17-12-2009, 18:02) *
Mullbär kan man använda till te (bladen alltdå - grönt te) och det är riktigt nyttigt (har tom gjorts riktiga vetenskapliga studier som publicerats i erkända tidskrifter på det...).

Jordärtskocka har jag bestämt mig för att försöka odla, men jag vet inte hur ovanligt det är. Skulle vilja odla både blåbär och tranbär - men jag har inte riktigt plats till det och en massa annat jag vill ha smile.gif
Jag som vet var det finns två riktigt stora mullbärsträd där löven bara gick till spillo sad.gif Nu vet jag det till nästa år i alla fall, tack för tipset smile.gif

Läste även om att Ginkgo biloba var bra att göra te på, det vet jag var det finns en hel del också. Skulle tydligen hjälpa mot kalla händer och fötter vilket jag lider av, dessutom påstods det även förbättra minnet vilket inte heller vore helt fel tongue.gif
Nauti
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-12-2009, 18:19) *
Malabarspenat, gyllenbär, jordmandel, lungrot (Good king henry), shiso (gröna varianten är godast), bönor av lite roligare slag ex. purpurfärgade el. spräckliga, trädgårdsmålla är några förslag
Jordmandel verkar intressant smile.gif Shiso hänvisar mig bara vidare till Perilla på Wikipedia, är det alltså samma sak som bladmynta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon