|
Tingstäde
03-12-2003, 17:04
Gotland virtuellt - välkomna! Några rader från en nybliven odla.nu-medlem. Efter att ha slitit, pustat, svurit och knådat i Photoshop har det blivit ett album under Tingstäde, dels med bilder från min trädgård (Nystugu 1:119, Tingstäde), dels med bilder från norra Gotland (Gotland Norr) samt några på u.t. själv. Härmed inbudes odla.nu-folket att kasta ett getöga. Är ensam om den rätt stora trädgården som ursprungligen anlades som fruktträdgård för 100 år sedan. Har därför fått lågprioritera tidskrävande rabatter och trädgårdsland och har i stället satsat på buskar och träd. Trädgården hade sin maximum under mellankrigstiden och gotlänningarna svarar när jag berättar var jag bor: "Jaså - det var den trädgården som var så fin". Fastigheten ligger således i Tinstäde lilla by mitt inne på norra delen av ön - nog i växtzon 1,3. Alldeles intill finns Tingstäde träsk (träsk = sjö på gotländska) som är Visbys vattenreservoir. Träsket har sitt avflöde via Ihre å till Ihreviken vid nordvästra ökusten och denna å följer en del av tomtgränsen. Det gör att större delen av trädgården aldrig trokar ut och att växtligheten är frodig. Att havshorisonten lutar på några av bilderna beror ju, som alla förstår, att själva Gotland lutar ;-) Välkomna Tingstäde
Wow! Tack så hemskt mycket för titten! Jätteimponerande, vilken vacker trädgård du har!
underbara bilder bra att du hade tålamod att knåpa ihop dom tackar för det
kryddan
03-12-2003, 19:16
Otroligt mysig trädgård - så mycket lummig grönska! En så´n trädgård skulle jag också vilja ha en dag...
 Oj,joj joj! Vilken underbar trädgård du har,det är nästan som en park.Och så fick jag ser lite av Gotland,jag har aldrig varit på Gotland,tack så hjärtligt för titten. MVH.Renate
benganz
03-12-2003, 19:24
Denna bild är tagen i Fide på södra Gotland 2/12-03 http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=9...enganz&pid=7185Nya syrenblad
Ojojoj. Jag tror jag emigrerar på störten. Ser exotiskt ut för mina norrbottniska ögon. Men vilken trädgård du har dessutom! Håller med om föregående att det ser ut som en park. Imponerande. Till ditt album kommer jag att återvända ofta.
Tingstäde
03-12-2003, 21:34
Goa växtpolare! Kul att jag inte pulat med det där j...a Photoshop förgäves - och att även en inte så "blommig" trädgård kan väcka gillande. Tingstäde (f.n. inkletad med duggig nederbörd)
Gotland, Gotland...  Nu fick jag nästan lite "hemlängtan"... Kul med fler gotlänningar på odla. Vilken fin trädgård du har (och hus). Blev lite nostalgisk över bilden på Karlsö-fyren. Där har jag bott ett par nätter för länge sedan, när en kompis var fyrvaktare på ön.
Härliga bilder den försommarkväll var verkligen så skön o vinter o körsbärsblom nu börjar man längta men vintern kan va fin den också har aldrig varit på gotland men nu känns det som jag varit där en stund tack
*Felix matte*
03-12-2003, 22:03
Så mycket vackert! Har lagt in den på mina Favoriter och kommer att resa dit väldigt ofta
Monica M zon 4
04-12-2003, 07:27
Imponerande trädgård. Stiligt med en liten å och bro i trädgården. Hoppas vi får se mer i framtiden!
Helen i Piteå Zon 5
04-12-2003, 09:10
Så otroligt vacker trädgård du har, så där skulle jag vilja bo, hoppas på fler bilder att njuta av. Men har du så där mycket snö nu??? Vi har grön gräsmatta hos mig, väderleken är underlig! / Helen
andreas i uppsala
04-12-2003, 18:40
Det är klart det inte så där nu.Han måste ha tagit bilden i vintras.Om du har +1 så har han 5-10 plusgrader.Väderleken är inte alls särskilt underlig.I norr är det kallt och i söder varmare,särskilt vid kusterna.
Helen i Piteå Zon 5
05-12-2003, 08:16
CITAT (andreas i uppsala @ 04-12-2003, 18:40) Det är klart det inte så där nu.Han måste ha tagit bilden i vintras.Om du har +1 så har han 5-10 plusgrader.Väderleken är inte alls särskilt underlig.I norr är det kallt och i söder varmare,särskilt vid kusterna. Jodu Andreas, nog tycker vi som bor här uppe att väderleken är underlig. Normalt ska vi ha snö nu, men istället så har vi ändå upp till +10gr. och det regnar. Däremot så har vi väl fått uppleva att ni söderöver har de senaste åren drabbas av värre snöoväder + mer snö än hos oss i norr. Vädret är inte som förr, temperaturen har ju blivit varmare. Igentligen förstod jag väl att det inte kunde vara så där mycket snö nu på Gotland, men det har väl varit lite av den varan redan nu hos en del av er söderöver men inte här i norr. Ha nu en bra dag och klä dig ordentligt. / Helen
Vackert... När jag såg bilderna så längtade jag verkligen tillbaka till alla platser som jag besökt och övernattat på... Vilka minnen jag har ifrån badplatser och felkörningar.. Gotland är verkligen underbart... Mvh Dick
Tack för underbara bilder! Och det mest fantastiska - denna trädgård har jag efterlyst på Allt om trädgårds forum, och så fick jag napp direkt! Jag är född på Gotland 1941 och vi flyttade därifrån till fastlandet 1950. Mina föräldrar - vi bodde i Othem där min pappa var kantor - umgicks med Thomssons, som hade affären i Tingstäde, och som bodde i "ditt" hus! Som barn har jag alltså varit på stora kalas där, inte minst på jularna. På somrarna däremot, var det ju den underbara trädgården/parken som gällde. För mig liknade den paradiset! Många gånger har jag badat i ån vid det lilla badhuset . Vattnet var inte så djupt, men det var sandbotten! Nåväl, så gick det 50 år, och min man och jag åkte över till Gotland på semester. Och vi åkte naturligtvis till Tingstäde för att titta efter om trädgården fanns kvar, eller hade den bara varit en dröm? Men där fanns den! Lika vacker som 50 år tidigare! Vilka underbara barndomsminnen detta väckte! Jag hoppas att vi kan åka över till Gotland i sommar. Då kommer vi att knacka på och be att få ta en liten tur i din underbara trädgård, men tills dess tittar vi på dina bilder - och på de bilder jag tog från vägen för några år sedan! Ingalill i Nynäshamn.
Tingstäde
06-12-2003, 12:30
Bästa Selma! Tänk vilka sammanträffanden det kan bli tack vare nätet i dessa dar. Jag skulle tycka det var otroligt roligt och intressant att få träffa dig och maken här i sommar och få höra om hur det var på handlare Tomssons tid. Han måste ju ha varit en stor trädgårdsentusiast med intryck från England. Tills vidare - nu när nordan blåser och flingorna virvlar - så titta in på en av hemsidorna om Tingstäde www.tingstade.com Där har jag lagt ut lite gamla fotos, bl.a. från tiden då huset var post och handelsbod. Och åter - varmt välkomna. "Mellan hägg och syrén" brukar det vara särskilt grannt. MVH / Tingstäde
Mmm vilka fina miljöer Tingstäde! Och välskötta äppelträd! Är det Stenkyrke eller flera olika sorter?
Tingstäde
08-12-2003, 18:33
kerstin z5-6
08-12-2003, 19:21
Så vackert du bor -vilket ljus....nu blev längtan till vår och sommar helt olidlig .Gotland ska jag bara ta mej till ..snart .-passerar ni västerbotten så hör av er hälsar
Jag har lärt mig att tycka om Stainkörke men det tog sin tid. Det är för mig ett äpple som inte försöker smickra eller göra sig till. Rent av lite strängt i smaken, uppfordrande som om det säger "jag är Äpplet, de andra försöker bara vara förmer!" Växtsätten tycker jag om hos sorten, och träden har en enastående envishet och överlevnadsförmåga. Mycket roligt att se att ni beskurit med respekt för växtsättet också. Hela trädkronor i en sådan miljö är som klippt ur paradiset... Kan inte låta bli att klippa ut din bild, Tingstäde. Kan det bli vackrare i en äppellund?
Tack för titten, där var härligt! Jag har aldrig varit på Gotland, men här visas det trädgård efter trädgård som gör att man får lust att åka dit bara för att bese dessa!! STA:s årsmöte var ju på Gotland 2002, men tyvärr kunde jag inte då heller... Men en vacker dag, så...
Hej granne! Vad lustigt, och roligt, att det kommer en till hit till forumet från lilla Tingstäde! Själv har jag flyttat in med min sambo i huset mitt emot Polhemsgården... Har sett ditt hus och undrat hur trädgården ser ut, huset är ju underbart i alla fall! Men tack för bilderna, nu har jag fått en glimt av din trädgård.
Helt lyrisk!!! Har inte varit på Gotland sedan vi var där på skolresa när jag gick i 5:e klass! Vilken sagolik och spännande miljö. Så exceptionell. Vi hade sommarställe på Åland i över 20 år. 2 öar som ju inte ligger så väldigt långt ifrån varandra, men så olika. Underbara bilder även från din trädgård. Jag älskar buskar och träd. Står dessutom på en fot och velar om jag skall plantera M. Soulangeana till våren (under annan tråd). Om jag bestämmer mig för att inte göra det, kan jag ju njuta av dina bilder. Älskade även framförallt Trollskogen och vyn från sovrumsfönstret. Lagerhägg planterade jag en i höstas — pytteliten! Med tiden hoppas jag den skall se ut som din. - - - Har du sett "besökslistan" som Cilla mfl. dragit igång. Där vi anmäler att det är OK med besök av oss entusiaster som har vägarna förbi? Tror vi är många som skulle uppskatta det, även om Gotland inte direkt ligger "på vägen" till något annat.
Mariann
09-12-2003, 08:57
Vilken underbar trädgård . Precis en önskedröm . tack för "turen" genom din trädgård
Tingstäde
09-12-2003, 09:23
Får se om jag klarar att länka länken. ://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST&f=4&t=7464Tror det blev OK.
benganz
09-12-2003, 10:57
Jag var gotlänning i 20 år...Nu har jag flyttat till Hjo där min familj bor, men suget efter Gotland finns där hela tiden.... Lägger in en ganska stor bild från Botvaldevik på Gotland...för er som ännu inte varit där, så ni förstår att ni bara MÅSTE åka dit...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|