KRT
Har ju blivit riktig vinter även här nere och jag tänkte på de små fåglar som inte äter frö, t.ex. rödhake och gärdsmyg. Vad kan jag lägga ut för att även dessa arter ska få lite energirik mat? Gärna sådant man har hemma i skafferiet - för jag vill helst inte ge mig ut i snöstormen smile.gif

Edit. stavfel...
Piccante
I dessa tider så blir det ju lite skinksvål över om man gör egen skinka. Vet inte om den är för salt men vi har lagt ut det till djuren i skogen förut. Det ger ju fett till djuren iaf men jag vet inte hur man sk kompensera för protein till insektsätande fåglar? Kokt ägg kanske?
KURT
Tydligen brukar rödhaken ofta "smyga runt" längs husgrunder för att leta insekter, och där kan man smula sönder talgbollar eller lägga ut ost :

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=3843&typ=1
Chamomille
Ja, det sitter en rödhake här varje dag utanför fönstret och glor in i mina ögon smile.gif Undrar vad den vill...?
Huggorm
CITAT (Chamomille @ 18-12-2009, 12:23) *
Ja, det sitter en rödhake här varje dag utanför fönstret och glor in i mina ögon smile.gif Undrar vad den vill...?

Den vill nog äta dig
skogstroll
nämen usch... äta upp Chamomille! nono.gif Kanske de vill ha rönnbär? jag har varit ett riktigt mulletroll å fryst in rönnbär så jag kan plocka fram senare när de är slut.... men fläsksvål, talg och kokosnöt kanske oxå funkar?
Myosotis
Rödhaken tar havregryn, söndersmulad talgboll, kanske russin. Den äter helst på marken under en buske eller liknande. Gärdsmyg har jag aldrig haft vid matningen, de klarar sig nog själva.
KRT
CITAT (Myosotis @ 18-12-2009, 16:47) *
Rödhaken tar havregryn, söndersmulad talgboll, kanske russin. Den äter helst på marken under en buske eller liknande. Gärdsmyg har jag aldrig haft vid matningen, de klarar sig nog själva.

Men så bra, jag gjöt några egenhändigt komponerade talgbollar igår - med russin och skalat solrosfrö i och lite cocosfett.... Då kanske rödhaken skulle gilla dem.

Lade ut havregryn precis vid husväggen på några ställen också, hoppas det faller rödhakeparet i smaken smile.gif
Inga från Närke
CITAT (KRT @ 19-12-2009, 09:27) *
Lade ut havregryn precis vid husväggen på några ställen också, hoppas det faller rödhakeparet i smaken smile.gif

och mössen laugh.gif
KRT
CITAT (Inga från Närke @ 19-12-2009, 18:19) *
och mössen laugh.gif

Jo - de också..... Men faktiskt, jag har fällor betade med choklad på vinden och inga mösshar varit i de fällorna så vi har nog inte så mycket möss här *hoppas, hoppas hoppas*. Har inte heller sett något annat än fågelspår vid maten och jag hoppas mössen håller nosen inomhus när det är så kallt.....

Men visst, du har helt rätt. Men så fort det blir mindre kallt ska jag inte mata fåglarna invid knuten....
Orkidétjuven
Mjölmask som kan köpas i zoologiska butiker kan vara ett alternativ kanske? de är ganska feta med. Sparar man dem tills de bli puppor kan man ge det med eller nykläckta med..

Bitar av daggmask kan vara bra med. Det är mycket kalcium och protein i dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon