Full version: Julkalender nr 18
renate
Idag blir det en vanligt vresros,jag har ett helt buskage med vresrosor i olika färger.Jag tycker nycket om denna enkla rosen,frisk och blomvilligt,den kräver en del utrymme och passar inte i rabatten.Bilden är inte ny tog den från mitt album här på odla.Hittade ingen bättre bild,min dator är på servis hos sonen,jag kommer inte åt bilderna för tillfället.Använder sonens dator just nu.

Rosa Rugosa. vresros JPG

Thé
Låter vackert med ett buskage i blandade färger, själv har jag inte plats för sådana jättar...
Kajsa
Den gillar jag skarpt renate, passar bra efter min Rugosa serie. Hade jag haft lite större trädgård hade den varit given men den blir ca 2.5 x 2.5 och sprider sig, vildart som den är.
renate
Ja Kajsa den kräver plats,mina buskar växer på kommunens sida där de får bre ut sig av hjärtans lust.
Eva i Höga
Ja, denna tycker jag mycket om, vi har flera stora bestånd eftersom vi har stor tomt. Doftar underbart och blommar länge och får stora fina nypon. Men man behöver klippa ner den emellanåt för att den ska vara fin och aj, så taggigt det är!
renate
KLippning behövs då och då.Jag klippte bort allt brunt och risigt i våras,en mycket taggigt historia.Det blev flera skottkärror full med ris.Buskarna tackade med rikligt blomning.
Kajsa
Den rosen är mamma till en massa fina rugosahybrider rose.gif När jag sett den på stränder mm har jag alltid tyckt den är otrolig med sin friska kraft.
Ezereht
Vad gör ni med allt taggigt ris? går det att elda?
renate
Det går att eldar upp om du har plats,jag har inte plats att eldar i trädgården med grannar till höger och vänster.Förr eldade jag rosgrenar i pannan men har ingen panna längre.Jag klipper sönder och lägger på ett upplag vi har i närheten.Ibland blir det soptunnan,lägger klippet i plastsäckar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon