skogstroll
Det har inte jag gjort (än) förutom katter, fåglar, harar och rådjur... men snart kanske! Jag har ju haft grävling för inte så länge sen men inte i snön, undrar hur deras spår ser ut.... som en spår efter en trött hippie kanske giggle.gif

har ni sett nåt?
vitavargen
Har inte sett några heller...
Myosotis
Nej, inget konstigt än, inte ens älg eller ekorre faktiskt. Bara vildsvin, rådjur, hare, räv, mink, sork samt en massa fåglar, bl.a. ett snyggt vingavtryck, förmodligen nötskrika.
Gunilla T
CITAT (skogstroll @ 18-12-2009, 15:53) *
Jag har ju haft grävling för inte så länge sen men inte i snön, undrar hur deras spår ser ut.... som en spår efter en trött hippie kanske giggle.gif

Grävlingen vaknar till liv ibland på vintern om det blir omslag i vädret. De har fullt synliga kloavtryck i snön, fem klor på både fram- och baktassar.
Monarda
Räven var här i natt och hade strukit förbi på altanen, förbi sovrumsfönstret och kattluckan. Tänk om han skulle få för sig att sticka in nosen! Han kommer alltid när jag hängt ut talg till fåglarna och snön var helt nedtrampad runt trädet där talgen sitter. Förra vintern klättrade den i syrenbusken för att få sig en smakbit.

Det är jättespännande med spårsnö och förvånande att så pass många djur rör sig i trädgården. Här är det Jösse som varit i farten.

[attachment=45342:IMG.jpg]
Chamomille
Mina egna. biggrin.gif Samt rådjurs då så klart.
KarinSKARA
Katterna har busat runt lite pluss denna damen

[attachment=45349:1R_djur_...SDC14276.JPG]
Wilmer
Jag hittade några spännande spår runt huset i dag, släpspår som jag grubblade över.. Tills MariaS såg min min och förklarade att hon haft skosnören släpandes eftersig när hon kollade runt på gården giggle.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 18-12-2009, 23:55) *
Jag hittade några spännande spår runt huset i dag, släpspår som jag grubblade över.. Tills MariaS såg min min och förklarade att hon haft skosnören släpandes eftersig när hon kollade runt på gården giggle.gif

Du är ju knäpp.... rolleyes.gif
Myosotis

rotfl.gif rotfl.gif
KRT
Har har det snöat och blåst varje dag så några spår hinner man knappt se innan de är bortblåsta eller översnöade smile.gif

Men i morse innan det började snöa så mycket såg jag att grannens katt hade vandrat längs huset i morse, och fåglar av div storlek hade varit på altanen (koltrast, rödhake och skata tror jag....).
Olle A
Idag hittade jag tre färska älglegor i skogen. Det var spännande!

[attachment=45378:_lglegor.jpg]
[attachment=45379:_lglega.jpg]
[attachment=45380:_lgsp_r.jpg]

Olle
Chamomille

Tsss... giggle.gif
Bettis

rotfl.gif rotfl.gif
Wilmer
Allvarligt, jag blev orolig att jag hade gigantiska råttor med släpande svansar som letade efter ett sätt att komma in i värmen sweatingbullets.gif

Mysiga älglegor Olle, men vad kallt de måste ha det om magen, brrrr.
Meriona
Psst älgarna är inte rakade Wilmer... blink.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 19-12-2009, 21:50) *

giggle.gif giggle.gif
Wilmer
CITAT (Meriona @ 19-12-2009, 21:50) *

Nähä.. OKey, de kanske har varm gosig päls där, men ändå, det är ju så nedrans kallt och ingen snö ens!
Meriona
Älgar är överlevare, de hade klarat av Robinson lätt som en plätt! ninja.gif
Motti
Här har vi små ekorrspår harspår rävspår och i dag hade jag tre rådjur i trädgården !plus fullt av fågelspår har två par Domherrar här varje dag vid fågelbodet grönfinkar nötväcka blåmes talgoxe entita skator kråkor och till och med stjärtmesar.Mer djur än folk här för tillfället rolleyes.gif
Krolliljan
Nu snöar det igen.[attachment=45488:petitpimousse.gif]
Så bra då kan man se mer spår i morgon.
Man är ju inte så bortskämd med snö här nere inte. blush.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 19-12-2009, 22:27) *
Älgar är överlevare, de hade klarat av Robinson lätt som en plätt! ninja.gif

Dom hade nog önskat att dom vore rakade om dom hamnade i karibien

Jag hade hoppats på att se vargspår eftersom grannarna sett den snika omkring i trakten. Men allt jag sett är mängder med rådjursspår, och dessutom har dom grävt fram gräs och gamla äpplen på ett sätt som dom inte gjort tidigare år
Olle A
Här har gröngölingen letat efter mat i en myrstack.

[attachment=45520:Gr_ng_lingsp_r1.jpg]
[attachment=45521:Gr_ng_lingsp_r2.jpg]

Olle
Krolliljan
CITAT (Olle A @ 23-12-2009, 16:48) *
Här har gröngölingen letat efter mat i en myrstack.

[attachment=45520:Gr_ng_lingsp_r1.jpg]
[attachment=45521:Gr_ng_lingsp_r2.jpg]

Olle

Fina spår. tummenupp.gif
Det finns en gröngöling som "stryker" runt här. Ska se om jag kan se spår av honom i morgon.
Olle A
Idag är min äng alldeles full av spår efter rådjur som har grävt efter mina utlagda äpplen.

[attachment=45579:R_djurssp_r.jpg]

Olle
Gunilla T
Det märks att det är ont om mat nu...idag har vi haft besök av totalt fem älgar mitt på ljusa dagen och åtta rådjur har traskat omkring här i trädgården. Äter av äpplen som jag satt ut till fåglarna samt rönnbär som ramlat ner på snön.

Helge tuggar våra tallar...behövs nog en del barr att fylla den magen med.
Olle A
Grattis Gunilla! Hoppas de inte ger sig på alltför värdefulla träd och buskar bara. Här är rådjuren framme varje dag (se naturbildtråden) men några älgar har jag inte sett de senaste veckorna. För snart en månad sedan var en ko med en årskalv framme ett par nätter, och det hade varit spännande att se dem i fotoljus! Egentligen skulle det inte förvåna mig om de kom fram i morgon, för nu är mitt minneskort nästan slut och jag kan inte få tag i ett nytt förrän på lördag. Det brukar ju regna manna när den fattige inte har någon slev. Nåja, det viktigaste är ju att djuren har mat nu när det är ca 30 cm hård snö och 10-12 minusgrader.

Olle
Gunilla T
Ingen fara med de växter jag är rädd om - alla är skyddade med nät omkring, resten gör det inget om de tuggar på. Perennerna kommer upp ändå varje år, de tål att rådjuren tuggar på dem.

Jag har faktiskt aldrig sett så många älgar på en dag, trodde de skjutit bort de flesta men det glädjer mig att se dessa ståtliga djur traska omkring här i trädgården.

Rådjuren har det svårt nu, vi har mycket snö, skare och rejäl kyla, igår morse hade vi -23 så det är bitigt när man inte kan värma sig och det är födobrist så jag bjuder gärna på äpplen och havre.
zaaritha
Spår i vår trädgård de senaste 3 dygnen:Hare, katt, hund, räv, rådjur,
mink, ekorre, mård o varg. Ja --vi har en vilsen varg som är i trädgården rätt ofta!
Tycker synd om den--letar väl vargtik?
Har hittills inte gett sej på katterna!
Men allt kan ju hända!
Jag vill definitivt inte "ropa varg"!
Men; jag är lite orolig för katterna!
Såg vargen förrförra natten, snön lyser ju upp....
Det var en imponerande syn!
Den var ju faktiskt vacker!
Den gick lugnt rakt igenom vår trädgård och ut på gärdet.
Jag höll andan o beundrade den!
Olle A
Härligt, Zaaritha! För några år sedan höll en varg till här ett tag också, men tyvärr såg jag den aldrig. Det hade varit häftigt att höra den yla under sådana här fantastiska fullmånenätter! Beträffande katterna skulle du kunna sätta en bjällra om halsen på dem, för vargen ogillar starkt alla metalliska ljud.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon