|
KarinSKARA
18-12-2009, 16:33
Pratade idag med "min" kassörska på ICA, om öppettiderna under Julhelgen. Som vanligt fick hon jobba några timmar även denna dagen. Hon har inga småbarn och "måste" därför ställa upp (vid sådana här och liknande högtider) av trycket från övrig personal.
Funderade återigen vad jag MÅSTE ha och inte kan leva utan just den 24/12 men kommer inte på något.
VAD måste du ha just denna dagen som berättigar att snabbköpet "måste" vara öppet?
Karin i Marum //
skogstroll
18-12-2009, 16:35
ja det är ju en klassiker att vara tvungen att jobba när man inte har barn....
själv köper jag nog nån extra grädde eller bröd eller nåt... något som man köpt för lite av?
Gudrun i Göteborg
18-12-2009, 16:37
Tror inte jag handlat något på någon julafton.
CITAT (skogstroll @ 18-12-2009, 16:35)  ja det är ju en klassiker att vara tvungen att jobba när man inte har barn.... Jo, känner igen det där.  Jag är glad att min handlare stänger och ger sin personal ledigt. Jag själv ser till att ha allt hemma jag behöver.
skogstroll
18-12-2009, 16:43
ja jag tycker också det vore bättre att de fick ledigt... känns lite sniket att folk ska sitta o jobba julaftonskvällen
Myosotis
18-12-2009, 16:43
Jag har aldrig handlat någonting på julafton och jag tycker affärerna ska vara STÄNGDA så de stackars anställda får fire jul. Något jourapotek eller liknande måste det så klart finnas, men annars finns det inget som är så viktigt att man inte kan vänta.
Huggorm
18-12-2009, 16:59
Jag har då aldrig handlat något på julafton, det finns väll inget som inte håller sig om man handlar det dagen före? Däremot har jag jobbat på julafton ett år, och det var fint. Tredubbel lön och extra lugnt tempo, sluta tidigare med full betalning fick vi också och så blev vi bjudna på julmat och tre öl i stället för bara en som annars var brukligt på lördagarna
herkules
18-12-2009, 17:00
det är väl bra om folk handlar när affären ändå är öppen? jag skulle handla om något tagit slut eller jag glömt nåt, typ julmust
Handlar inte på julafton!
*Stintan*
18-12-2009, 17:21
Om ingen handlade på julaftonen så skulle säkert inga affärer vara öppna. Har själv inget behov av det numera men förr var väl allt öppet åtminstone till 3-4 på eftermiddagen. Så länge jag själv jobbade med blommor blev det aldrig jul förrän framåt kvällen på julafton och då var man rätt slut efter att ha jobbat mer eller mindre dygnet runt veckan före jul. Ibland smet man iväg och köpte sista julklapparna på julafton. Däremot var allt stängt på juldagen och annandagen och inga reor satte igång förrän det verkligen var mellandagar.
Jag har inget behov av öppet på julafton. Skulle själv inte vilja jobba då. Har hänt någon gång att jag handlade en extra julklapp till en av grabbarna. Fick för mig att det skulle bli orättvist annars. Det hade säkert gått lika bra ändå. Så för mig får handlarna gärna ha stängt på julafton.
sommarhumla
18-12-2009, 18:28
Handlar inte på julafton, då är jag hemma med familjen. Har vi glömt att handla något så får det vara så.
Det klassiska, tidningen.  Skämtåsido, det skulle väl vara något som man glömt. Har själv aldrig handlat på julafton, men tankat på macken har jag gjort. Jobbat på ICA däremot och det var förvånansvärt mycket människor som handlade på julaftonsförmiddag.
Jag handlar absolut inget, julafton är helt inrutad, på gott och ont.
Eva i Höga
18-12-2009, 19:46
Jag har aldrig handlat på julafton men i år kanske jag gör det för vi firar jul dagen före julafton. Så julafton kanske man går ut o shoppar lite - nej, jag bara skojade, då ska jag vila och mat har vi säkert så vi klarar oss. Vad är viktigare än mat egentligen, man måste kunna klara sig några dagar utan shopping.
Hej igen
18-12-2009, 21:51
Handlar ALDRIG på julafton.
Biggan_
18-12-2009, 22:23
Vörtbröd vill jag gärna ha färskt på julafton så att det håller sig någorlunda till både juldagen och annandagen! Det går ju såklart att frysa, men det är inte detsamma med fryst bröd.
ingrid fuxwall
18-12-2009, 22:27
Erkänner att det hänt att jag handlat på julafton men vet man att det är öppet så kan man ju ha lyxen att glömma förbereda sig.
Sedan beror det ju väldigt mycket på arbetsbeastningen man har och den fritid man har till sitt förfogande.
Jag var nere en gång och köpte julklapp till min mormor, visste inte om att hon skulle komma! Känns lite som att det inte räknas då...  Men annars är det väl eg så att vet alla om att det är stängst så ser man till att handla allt innan! Förr var det ju stängt både Juldagen och Annandagen, nu är det öppet varje dag... Det är ju ok för dem som av olika anledningar inte firar jul, men för dem som tvingas jobba är det ju ingen höjdare!
Vi handlar aldrig på julafton !då råder det julefrid här.Förstår inte varför affärerna ska ha öppet på julafton,man får väl planera sina inköp i god tid.
Christina i Taxinge~
19-12-2009, 13:19
Jag tror aldrig att jag handlat mat på julafton, däremot har det hänt nån gång att jag varit ute och jagat nån julklapp i sista minuten, men i en annan sorts affär då förstås.....
Jag tror att många av dom som handlar på julafton gör det för att få lite sällskap. Tänker mej att många ensamma finns bland kunderna en sån dag.
Aqvakul
19-12-2009, 13:30
CITAT (Berith @ 19-12-2009, 13:21)  Jag tror att många av dom som handlar på julafton gör det för att få lite sällskap. Tänker mej att många ensamma finns bland kunderna en sån dag. Jag har aldrig tänkt i de banorna, men så kan det nog vara...
*Stintan*
19-12-2009, 14:42
Jag tror snarare att det är såna som själva jobbat som sjutton veckorna före jul.
Tror aldrig att jag har handlat på julafton, det är väl inte så att dom som jobbar julafton även jobbar juldan och annandan  jag vet inte själv. Vilka mer jobber stor helger  Sjukvården, brandkåren, taxi, restauranger, polisen, hotell, vilka är det mer
Fast i år är det ju lönehelg och de flesta får sina pengar den 24 istället för den 25 så det är klart att många inte kan handla förän julafton om de inte har sparat förstås.Tur att det finns människor som ställer upp och jobbar i julhelgen tänker särskillt då på sjukhuspersonelen  Har flera vänninor som är sjuksköterskor och som ofta får jobba storhelger medans familjen får fira julafton utan mamma ,en eloge till alla som jobbar inom vården
Christina i Taxinge~
19-12-2009, 16:38
CITAT (Motti @ 19-12-2009, 16:18)  en eloge till alla som jobbar inom vården  Absolut! En eloge till dem och alla andra som jobbar på storhelger så att samhället fungerar och vi kan vara trygga!
Aqvakul
19-12-2009, 16:43
Jag brukar aldrig handla på julafton, men jag vet flera som "måste" handla de sista julklapparna då.
Är väl inte helt ovanligt att man har glömt något, eller tagit slut på något eller att man inser att man måste ha en julklapp till, i sista minuten. Inget man planerar, men som det kan bli ändå.
Är själv uppväxt med en pappa som relativt ofta jobbade jul, så jag tycker inte det är någon större fara att jobba förmiddagen, eftermiddagen är förståss värre. Men det fins ju massor av yrken som behövs även på julen, inte bara apotek och sjukhus måste vara bemannande utan även brandmän och poliser arbetar och det finns en massa andra företag/institutioner som måste vara bemannade. Trots allt är det ganska många som måste jobba på julen.
Men vi ska inte heller glömma att det är ganska många som INTE firar jul, av olika skäl. För dem är det som vilken helg som helst, medan de kanske hellre vill ha ledigt andra tider på året. Det absolut bästa vore ju om man kunde utnyttja det i planeringen och låta olika personer vara lediga vid olika högtider.
KarinSKARA
19-12-2009, 17:01
Av svaren ovan kanske man även kan se vilka som bor i tätort kontra landsbyggd.? Vi på landet kanske planerar lite bättre och är mer vana att det vi glömt får vi avstå från till nästa stadstur.
*Stintan*
19-12-2009, 17:07
Mitt ex jobbade oftast storhelger som jul och nyår, när han inte körde buss (jo kollektivtrafiken måste fungera även om det är färre turer) så jobbade han i snösvängen och när det gäller det sista så styr varken arbetsgivare eller man själv över arbetstiderna.
Det finns massor med folk som vill jobba helger då det ger bättre betalt och dessutom är det ofta extrapersonal som jobbar.
Aqvakul
19-12-2009, 17:09
CITAT (KarinSKARA @ 19-12-2009, 17:01)  Av svaren ovan kanske man även kan se vilka som bor i tätort kontra landsbyggd.? Vi på landet kanske planerar lite bättre och är mer vana att det vi glömt får vi avstå från till nästa stadstur. Det ligger nog en hel del i det...
Meriona
19-12-2009, 19:43
När jag var liten så jobbade pappa ALLTID på julafton, han hade möbelaffär och det var öppet som en lördag precis som alla andra affärer var det. Att det är en arbetsfri dag numera (enligt de flesta kollektivavtal) är ett förhållandevis nytt fenomen. Men nu när det äntligen blivit så så tycker jag att det ska gälla ALLA (utom livsuppehållande funktioner som nån nämnde jourapotek osv). Handla kan man för sjutton göra dagen innan och har man glömt nåt så kan man väl fråga grannen eller vara utan?
CITAT (Berith @ 19-12-2009, 13:21)  Jag tror att många av dom som handlar på julafton gör det för att få lite sällskap. Tänker mej att många ensamma finns bland kunderna en sån dag. Jösses! Det hade jag inte en tanke på! Jag var beredd på att svara "att jag aldrig handlar på julafton"..............så fel man kan ha
CITAT (Gillan @ 20-12-2009, 04:50)  Jösses! Det hade jag inte en tanke på! Jag var beredd på att svara "att jag aldrig handlar på julafton"..............så fel man kan ha  Hmm...  Tänker mej inte att du är ensam på julafton... Så du måste gå till affären för att få sällskap?  Jag handlar heller aldrig på julafton. Utom en gång... Jag skulle göra jansson på julaftons förmiddag för några år sen, och kunde inte hitta potatisen. Jag visste att jag köpt en säck och hittade den kvarglömd bak i bilen. Alldeles frusen och geggig. Det var bara att smita in till stan och köpa ny säck.
Jag handlar aldrig på julafton. Då har jag fullt upp ändå. I år ska jag faktiskt jobba julafton första gången på 20 år. Känns konstigt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-12-2009, 20:19
Om jag visste vad jag skall handla på juafton ja då skulle jag har köpt det säkert dagen innan......
För min del så får gärna alla affärer ha stängt, har jag inte fått tag i något innan behöver jag inte ha det då heller. Men en del unga tycker ju faktiskt att det är bra extrapengar att jobba då.
CITAT (*Stintan* @ 19-12-2009, 14:42)  Jag tror snarare att det är såna som själva jobbat som sjutton veckorna före jul. Det tror jag också, för övrigt är det väl bra med generöst öppethållande. De flesta butiker tar ju in extra personal under julhelgen och jag tror att det finns en hel del som vill jobba just storhelger därför att det ger en del extra i plånboken. Jodå, jag har handlat på julafton alltfrån sista minuten julklapp till lampor för julgransbelysningen och grädde. Gita
Jodå vartannat år blir det att vi handla rpå julafton på väg till Mormor, Antingen är det mer Julmust eller något annat hon behöver och så är det ofta att Mamma måste köpa asken med Wienernougat till Mormor då det är en traditon som dom har att mamma ger henne en ask med Wienernougat varje Julafton. Tradition eller ej så glömmer hon alltid av att köpa den hehe.
Och precis som tidigare talare så är det många som gärna jobbar på Julafton då det ger riktigt fint med kosing i plånboken.
Tur att lönen kommer för oss den 22e i år. Både mammas och pappas arbetsgivare är givmilda och betalar ut tidigare.
Margith
24-12-2009, 10:03
Nu kan jag berätta vad som är så viktigt att folk ger sig ut i affärerna på julafton I kassakön på Ica var vi 4 stycken, strax efter 9 i morse. 1:an köpte en back julmust 2:an köpte marschaller 3:an (jag) köpte kaffe 4:an köpte 3 rullar julklappspapper Tänk att man alltid ska glömma nånting... God Jul till er alla!!
Brukar normalt bara köpa tidningen på väg till mamsen men då oftast på någon bensinmack. I år var vi tvungna att åka förbi Coop och köpa ljusslinga till granen. Den gick sönder precis när vi hängt upp den kvällen innan. Först tänkte vi skippa den helt men på julaftons morron såg granen så trist ut så vi bara måste köpa en ny..
Jag planerar dagarna innan och bockar av på en lista för att inte missa något viktigt. Tycker dom kunde hålla stängt för personalens skull och jag skulle absolut inte sakna julöppet. Hellre att våra kassörskor får ledigt då.
När jag var liten så kommer jag ihåg att mamma alltid planerade inköp av mjölk och bröd just för att affären var stängd och det har man ju överlevt........Tycker att det är lite överdrivet med tillgängligheten för att folk ska kunna handla varje dag året om.
Eva i Skåne
27-12-2009, 13:59
Det är inte alls ovanligt att vi kompletteringshandlar på julaftons förmiddag. Då är det just sånt som mjölk, som tar mycket plats i kylen om man ska köpa i förväg för hela helgen, och kanske något man glömt. Hade det inte varit öppet hade vi förstås handlat innan, men för oss kan jag nog säga att det ingår i planeringen att köpa mjölk på julafton. I år är jag extraglad att det var öppet eftersom vi fick magsjuka i familjen och det var bra att kunna handla lite skonkost, typ Proviva, som alternativ till den kraftiga julmaten. Vad gäller om det är synd om dom som måste arbeta på julafton så är jag kluven. För vissa är det naturligtvis väldigt hårt, men många arbetsgivare prioriterar att småbarnsföräldrarna ska få ledigt och jag tycker det är viktigast för dom. Det finns så många yrkeskårer som jobbar dygnet runt alltid så det är något man får räkna med när man väljer dessa yrken och då tycker jag inte det är särskilt synd om dom, mest oturligt att vara den drabbade. Sen har kanske inte snabbköpskassörskan valt sitt jobb som ett drömyrke...
Aqvakul
27-12-2009, 14:07
Det värsta (onödigast) är väl inte att det handlas en del på julafton, utan att reorna nu börjar redan på juldagen.....
Krolliljan
27-12-2009, 16:45
Jag har handlat många gånger på julafton. Ibland har det varit ngt jag glömt. Ibland har jag inte fått ihop min tid så att allt hunnits med före julafton utan det har blivit både mat och julklappar i sista minuten. Varje gång jag handlat har det varit ganska många där och vad jag kommer ihåg handlade de det samma som jag. Mat och julklappar.
Anki på Öland
27-12-2009, 16:52
På vårt gruppboende var alla hemma hos sina föräldrar så vår chef var bara glad om vi tog semester, men det var flera stycken, både ensamstående och småbarnsföräldrar, som ville jobba under helgen för det är bra helg-OB! Antar att det är samma för affärsanställda. ANki
Bettson
27-12-2009, 17:00
jag var faktiskt och handlade fikabröd på Julaftonen. Sonen är tillbaka på regionssjukhuset och vi firade jul men honom.
För första gången hade vi plastjulgran, inspelad kalla anka på datorn, kaffe, lussebullar, pepparkakor och julklappar med rim.
Hela familjen var samlad som vanligt men julmaten hoppade vi över. Vi handlade lundch på Mc Donalds innan vi besökte sjukhuset. Skojade med sonen att läkarna inte ville hjälpa oss med att ordna julskinkan och sillen intravenöst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|