Annkina
Som rubriken säger.
lavendelgården
Hej!
Med all säkerhet är det bergfinkar. Visst är det mysigt när fåglarna hopas kring fågelborden.
Åsa
www.lavendelgarden.eu
Fågelvägen
Bergfink i vinterdräkt borde vara lite strimmig på huvudet, medan bofinken (hanen) är mera enhetligt blågrå på huvudet och ända ner i nacken. Svårt att se på din bild - tagen genom fönstret. Jag gissar på bergfink, eftersom vingfläckarna verkar ganska smala. Hoppas flocken är kvar i morgon i dagsljus!
Myosotis
Det är bergfinkar. Jag hade 23 stycken vid matningen nu när de inte kommer åt bokollonen.
Annkina
Tack för era snabba svar!

Låter som det stämmer med bergfink då även om de enligt min dåliga fågelbok inte ska finnas här nere i Småland.

Har suttit flera omgångar under dagen med kikaren och tittat, tur att grannarna inte ser vårt köksfönster så väldigt väl. biggrin.gif
Några fler dåliga bilder.

Myosotis
Jag bor i Skåne och här är det massor smile.gif Det är så här att de häckar i norr och kommer ner hit på vintern och äter bokollon, det kan bli jätteflockar vissa år, upp till flera miljoner individer ibland. Är det dåligt med bokollon drar de vidare ner till kontinenten.
Myosotis
Om du vill lära dig att skilja på bofink och bergfink (det kan vara blandflockar också) ska du titta efter vita teckningar. Bergfinken har vit övergump, syns inte på dina bilder men tänk på det när de flyger upp, då lyser det. Bofinken har mer vitt i vingen istället (två vita vingband när den flyger) och vita ytterkanter på stjärten. Färgen på huvudet etc. varierar efter kön, ålder och individuellt. Det är nästan bara bofinkshannar som övervintrar hos oss medan det i bergfinksflockarna är jämn könsfördelning. Bergfinken har s.k. brämfällning, den behöver alltså inte rugga för att få det där svarta huvudet du ser på bilden i fågelboken utan det finns redan under. Fjädrarna slits under vintern och lagom till våren har de ljusa spetsarna slitits bort och huvudet är svart. Det går olika fort hos olika individer så därför skiljer de sig rätt mycket.
zissi
Visst är bergfinken vacker Annkina!! smile.gif Har bara sett den några gånger här hos oss...
Annkina
CITAT (zissi @ 18-12-2009, 18:15) *
Visst är bergfinken vacker Annkina!! smile.gif Har bara sett den några gånger här hos oss...

Den är jättefin och här har verkligen varit massor idag.

Så det kändes väldigt frustrerande att leta i min dåliga fågelbok och inte hitta något som liknade denna fågel som som sagt fanns i massor. biggrin.gif
Myosotis
Ja, sånt är frustrerande. Vad har du för fågelbok?
Annkina
CITAT (Myosotis @ 18-12-2009, 18:38) *
Ja, sånt är frustrerande. Vad har du för fågelbok?

En liten fickbok med färgbilder som jag köpte på bokrean för ett antal år sedan. Har inte den här och kommer inte ihåg namnet.
Borde verkligen skaffa en annan. Så har något ett bra förslag så mottages det väldigt gärna!
Myosotis
Klassikern "Fåglar i Europa" (Lars Jonsson) och "Fågelguiden" är ju väldigt bra, men jag avråder faktiskt om man bara är lagom intresserad nybörjare. Det är väldigt många arter med som man normalt inte ser i Sverige, det kan bli förvirrande. Dessutom är det väldigt mycket fokus på artbestämning och dräktdetaljer, ingen annan information. En bok som jag tycker är mycket trevlig är "Fåglarna i Norden" av Mats Åke Bergström & Carl-Fredrik Lundevall, jag har en äldre utgåva i och för sig och det har tillkommit fler arter. Vackra teckningar och mycket text (en sida för varje art): beteende, föda, häckning, fåglar i folktron,... Jag såg en ny bok, fågelsång i bokhandeln, men den verkar vara slutsåld. Den verkade bra (jag samlar lite på fågelböcker blush.gif ).
En som jag inte gillar så mycket är "Nordens fåglar" (Staav/Fransson) fast där är rätt mycket bra text, men den är så rörig och har tråkig layout. Även "Svenska fåglar" (Imby) är rörig, rekommenderas inte.
Meriona
Det verkar som om Fågelsång som du nämner kommer i en nyutgåva i januari. Värt att bevaka! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon