|
Christa
18-12-2009, 17:10
Att bilindustrin i Sverige går dåligt kan knappast ha undgått någon. Samtidigt undrar jag om de frågat konsumenterna vad de vill ha.
Vad är viktigt för just dig att en bil har för egenskaper?
En god vän till mig sa en gång att en bil som han inte kunde lasta plogaggregatet på var inte mycket att ha. Han hade en Volvo 142 och surrade fast plogaggregatet ovanpå bagageluckan...
Det var helt ok tyckte han.
Nya bilar kan man knappt meka med själv. När något går sönder måste man byta en stor dyr del istället för enbart den komponent som gått sönder.
En utveckling som inte alls gillas av mig.
ängsvädd
18-12-2009, 17:19
Den ska drivas med miljövänligt, förnyelsebart bränsle och vara tystgående.
Huggorm
18-12-2009, 17:36
En liten, lätt bil med fingertoppskänsla i styrning och växelspak, bakhjulsdrift och en soppasnål men ändå pigg motor. BMW 318i från åttiotalet var den perfekta bilen för mig, förutom att den helt saknade krocksäkerhet. Underbar körkänsla, lätt att laga och billig i drift. Inköpspriset på 4500kr som jag gav för min tvådörrarskupé passade också utmärkt. Synd att sådana bilar inte görs längre.
Saabs modeller passade mig inte alls. Dom var stora och klumpiga, dålig körkänsla, omoderna och dyra. Funkade väll som motorvägslok, men inget man blev glad av att sätta sig i.
Eva-Helene
18-12-2009, 18:13
Servostyrning, bränslesnål (alt. hybrid), stor bakruta så man ser mycket mer än himlen  när man backar, avbländningsbar inre backspegel, strålkastar-torkare (det har inte Mercedes 190E årsmodell -93...-84:an har det, så varför i hela fridens namn...???), bra markfrigång, tonade fönster, låg last-tröskel i bagageutrymmet Listan kan göras lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååång!
Appropå lasting i bagageluckan så tänkte jag på en sak för kasnke en vecka sedan... Varför gör de inte så att det finns öglor vid bakluckan så att man enkelt kan spänna fast med en spännrem el rep om man har något som petar ut.
Nu fick jag spänna fast remmen i VINDRUTEBAKTORKAREN! Så dumt! Och så hoppas man ju att man inte skadar den sedan - det hade ju varit sååå enkelt med en ögla i luckan och en vid nedre kanten, liksom.
Huggorm
18-12-2009, 19:34
CITAT (Eva-Helene @ 18-12-2009, 18:13)  Servostyrning, bränslesnål (alt. hybrid), stor bakruta så man ser mycket mer än himlen  när man backar, avbländningsbar inre backspegel, strålkastar-torkare (det har inte Mercedes 190E årsmodell -93...-84:an har det, så varför i hela fridens namn...???), bra markfrigång, tonade fönster, låg last-tröskel i bagageutrymmet Listan kan göras lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååång! Kanske din nyare bil är privatimporterad? Många gamla mercor är det, och nere i europa använder dom inte salt på vägarna i samma utsträckning som här så där behövs inte strålkastarrengöring. Sätesvärme finns sällan heller i privatimporterade bilar, däremot oftast AC
sqrulan
18-12-2009, 19:59
Just nu så är det en relativt ny och sexig/hottad liten Golf som har tonade rutor, går billigt och startar trots 40 minusgrader. Bra stereo, värme, servo, däck, snygga fälgar, svart, mörkblå eller mörkgrå, takspoiler, kjolar runt om och blå belysning under bilen........hur mycket som helst. Jag bor i norrland så det viktigaste är väl egentligen att den startar i alla väder och är bra att köra i mycket snö, jag borde väl säga hummer, jeep eller nåt sånt.  En Lambogini kan man ju inte ha här uppe!
Jag är Volvo 240-freak och har en vit vinterbil som startar och har bra värme, eller rättare sagt hade för fläkten brann i förrgår. Typiskt nu när det blev kallt. Ligger bra på vägen om man fyller upp i bakluckan lite. Den är ju bakhjulsdriven och är väldigt sladdvänlig, men det är ju bara roligt när man vill leka av sig lite. Ganska krockvänlig också och inte dyr att laga. Lättmeckad är också en fördel. (förutom fläktbytet då som är ett mindre helvete) Stereo och bra högtalare är ett måste.
På sommaren åker jag en röd 240 med AC.
Myosotis
18-12-2009, 21:09
CITAT (Klura @ 18-12-2009, 20:37)  Jag är Volvo 240-freak...  245 här  , vill inte ha någon annan.
Eftersom jag är sjukpensionär så är ekonomin det viktigaste när det gäller bilen. Bilen jag har uppfyller detta , plus att den är bekväm, altid startar, går för det mesta igenom besiktingen och är fräsch och befriad från rost. Den är inte bensinsnål men uppvägs av att den bara går o går. Bilen? En Volvo 940 så klart.
Aqvakul
18-12-2009, 21:43
TOYOTA sedan 1988 - aldrig några problem, låga driftskostnader, högt andrahandsvärde - just nu en VERSO...
Bengalow
18-12-2009, 21:44
Mina krav är:
1) Automatväxlad (jag förstår inte vitsen med att sitta och rycka i en pinne i tid och otid!!) 2) Bra last- och passagerarutrymme/bekvämlighet 3) Temperaturkomfort 4) "Överdriven" utrustning redan som standard - nix extra vid köp! 5) Framhjulsdriven 6) En transportmaskin - ingen onödig service - den skall bara gå, och gå, och gå...
Jag har hittat min bil - Mazda 6....Jag har haft 3 st. Nu är jag så gammal, att jag inte tror att det blir en 4:e, men en MX-5 att fräsa fram i på sommarvägar hade varit en "dröm". Och det var väl det som var frågan, om man nu skall hålla sig inom gränser för vad man kan förverkliga.
Hej igen
18-12-2009, 21:48
Min Opel 96:a, har gått ca 8.000 mil Viktigt = att man kan köra framåt o backa o svänga o den tar lite bensin = billig i drift har bra värme o startar när jag får lust att åka ut.
ingrid fuxwall
18-12-2009, 22:41
En bil som rymmer mycket och som drar lite men önskar att man även kunde få en bil som alltid startar och där dörrarna inte fryser fast
CITAT (Myosotis @ 18-12-2009, 21:09)   245 här  , vill inte ha någon annan. Ser framför mig hela bagaget på 245:an fullt av dina fina ägg. Underbar kombination
Listan kan göras låååååååååååååååång  Men om jag måste välja egenskaper så är det absolut viktigaste att den är/har; - SÄKERHET (kör man med småbarn i bilen vill man inte ha en konservburk) - Lastutrymme (allt annat än kombi går bort just nu, barnvagnar tar plats) - Hyfsad ekonomi (dvs inte jättedyra reservdelar, inte jättedyr service, ingen hutlös försäkringspremie etc) - Hyfsad bränsleekonomi (större kombi kommer aldrig ner till småbilars nivåer, men småbil är inget alternativ så ...... ) - Pålitlig, dvs starta när jg vill i alla väder  Sedan finns det ju en lång lista på småsaker som jag VILL ha men som inte är SÅ viktiga:); Automatlåda Tonade rutor AC Metalliclack (hade röd bil innan - skaffar aldrig det igen!!! En mardröm att hålla lacken i bra skick) Turbo Bekväma, mjuka säten Har en Volvo V70 just nu, hade en 850 innan och innan dess en VW Jetta. Har gillat alla tre, men den vi har nu är helt klart den som bäst stämmer in på alla önskemål. Det enda jag inte gillar riktigt är att den drar lite för mycket per mil, men å andra sidan kör vi inte jättemycket så....
CITAT (KRT @ 19-12-2009, 09:05)  Metalliclack (hade röd bil innan - skaffar aldrig det igen!!! En mardröm att hålla lacken i bra skick) Jo tack, det känner jag igen. Hade en Mondeokombi tidigare som jag hade ett fasligt sjå med bakänden på. Fick vaxa med rött vax från bakdörrarna och bakåt minst varannan månad. Jag sa också att jag aldrig skulle köpa en röd bil igen. Men kunde inte motstå Volvon jag har nu. Lacken är fortfarande fin trots att det är en 92:a. Ska lämna in den i vår för en polering och lackförsegling.
blomkronan
19-12-2009, 10:23
Just nu tycker jag Hyundai Atos... men det är nog den fulaste bil som finns När min man kom hem med denna bil till mig blev jag först såååååå j*a besviken Min lila Clio hade rasat och jag behövde en bil snabbt... vi köpte "första-bästa" vi kunde hitta via blocket. Planen var att jag skulle ha den tills vi kunde hitta en "riktig" bil till mig. Men nu ÄLSKAR jag den och jag tänker inte byta bort den... Det jag saknas är automatväxel, annars är bilen perfekt för mig. Liten, lätt att parkera.... får plats där ingen annan bil får plats  , lättstyrd, bra utrymme att lasta, bensinsnål, billig i skatt och försäkring. [attachment=45358:DSC03478.JPG] I den här bilen har jag kört många vänder med löv, till lotten Grå-metalic  smutsen syns knappt Innan vintern kom... var jag orolig på hur det skulle gå att köra denna lilla bil... den är ju så lätt, men nu har jag märkt att den går hur fint som helt i snön och halkan och jag har bra vinterdäck  I dag ska jag ut och "sladda" lite  inte för det går... framhjulsdrift, men jag vill lära känna bilen bättre, ska öva inbromsning och manövrering på en stor tom parkering.
Myosotis
19-12-2009, 11:28
CITAT (Klura @ 18-12-2009, 22:49)  Ser framför mig hela bagaget på 245:an fullt av dina fina ägg. Underbar kombination   Ja det har ju hänt, på väg till utställningen, men så många ägg har jag inte att jag fyller hela bilen. Just nu är den begravd under snö  stackars bil. [attachment=45361:Volvo.jpg] Kuriosa: Det är Wallanderbilen som är med i någon/några Wallanderfilmer. På den tiden var den mindre rostig.
Vi kör BMW Touring och den går som en klocka och startar alltid,är jätteskön att åka i och relativt rymlig också och så går den väldigt tyst.
Chamomille
19-12-2009, 13:39
Att den startar. Och går dit man vill.
Billig i drift, startsäker, bra lastutrymme anpassat för ens behov....har en Audi -87 som gått 24.000 mil och startar som en klocka! Är övertygad om att de sju små dvärgarna på instrumentpanelen har sin del i detta!!!
Anki på Öland
19-12-2009, 14:34
CITAT (4:an @ 19-12-2009, 13:43)  Billig i drift, startsäker, bra lastutrymme anpassat för ens behov................. Köpte i midsomras en Mazda Premacy -00, den verkar vara just sån. Har hittills bara varit positiva upplevelser med den. Kan t.o.m. köra långkörningar utan att få ont i ryggen, den är jättebekväm, den förra jag hade klarade jag inte ens till närmaste köpcentrum, 15 km bort, utan att stappla ut..... Anki
CITAT (Chamomille @ 19-12-2009, 13:39)  Att den startar. Och går dit man vill. Precis vad jag tycker också  .....det räcker för mig! Just nu är det en Citroën C4
Jag skriver om lite drömbilen, rent tekniskt. Designmässigt vet jag inte. Dock förutsätter detta lite inovativa uppfinningar  Fyra elmotorer som sitter vid varje hjul för att slippa onödiga kraftöverföringar. Varje motor på motsvarande 50hk. Då har man möjlighet att ha bagageutrymme fram och bak. Batteriet i form av någon slags kondensatorform, gärna plast för viktens skull. Full uppladdning på 20 minuter, med el från ett fusionskraftsverk. Svängning på ala fyra hjulen. något sånt, men annars är jag nöjd med den som jag har nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|