Tummelisa
18-12-2009, 17:34
tycker egentligen inte om rosor, (ska man kanske inte säga här)
men precis köpt en snittros i min blomsteraffär som jag nu är helt knäsvag för. den heter visst avalanche och är helt vit.
nu undrar jag hur jag ska göra för att själv få tag på denna sort, men med rötter då. så jag själv kan odla den.
finns de frön att köpa för rosor? eller hur ska jag göra??
Åsa, mälardalen zon 2
18-12-2009, 17:48
Ibland kan man få rötter på snittrosor så det kan vara värt ett försök.
Förädlade rosor förökas genom sticklingar, ympning/okulering de kan inte frösås.
Enligt Help me find roses finns det flera rosor som fått namnet Avalanche men jag gissar att det är Avalanche+ framtagen av Lex Voom i Holland 2004 för det är den enda som verkar vara en floristros. Den är även känd under namnet Lexani
Det är dock inte säkert att snittblomsrosorna kan odlas utomhus året runt i sverige så man kan behöva krukodla dem och sedan ha frostfri förvaring åt dem under vintern.
Tummelisa
18-12-2009, 17:57
d var snabbt svarat!
ok. (helt grön vad gäller rosor).
vad är ockulering?
kan man dra upp i in vitro?
hur får man bäst rötter på en snittros?
undrar nyfiket
tl
Tummelisa
18-12-2009, 18:52
om förädlade rosor inte kan frösås och därmed, gissar jag, inte korsas sexuellt. hur kan de då vara så otroligt förädlade som de är?? hur korsar man fram en ny sorts ros?
som sagt grön vad det gäller rosor
slängde i min iver ihop en invitrolösning med några bitar stjälk i. ingen aning om de fungerar men alltid kul att testa :P
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.