Full version: orkidéfröer
Tummelisa
ngn annan här som är inne på att fröså okidéer??
Gunilla T
Orkidéer är ju lite speciella men här kan du läsa hur det går till;

http://www.lidaforsgarden.com/Orchids/svenska.htm
Piccante
CITAT (Gunilla T @ 18-12-2009, 19:34) *
Orkidéer är ju lite speciella men här kan du läsa hur det går till;

http://www.lidaforsgarden.com/Orchids/svenska.htm

Var får man tag på de kemikalierna som de använder i näringsagarn?
Gunilla T
CITAT (Markus_H @ 18-12-2009, 19:54) *

Jadu, det vet jag inte ...jag var och lyssnade på en föreläsning i höstas med Svante Malmgren och det är nog en av de bättre trädgårdsföreläsningar jag varit på. Han är nog vår främste orkidekännare, kanske i världsklass. Både han och hans fru är läkare - köpte en cypripedium "Ulla Silkens" av honom som jag planterade i höstas. Den var då tre år gammal och hade levt sitt liv i sterilt odlingssubstrat - om den överlever blommar den kanske om några år.

Enligt Malmgren kan inte orkidefrön gro om det inte finns en viss sorts mykorrhiza i jorden, fröet innehåller för lite näring så för att gro krävs symbios med mykorrhizan
Tummelisa
CITAT

Orkidéer är ju lite speciella men här kan du läsa hur det går till
nog mer ute efter ngn annan som försöker.
orkidëfrön innehåller inte ngn näring alls. utan måste hamna/landa, som gunilla säger på..

CITAT

inte lätt att få tag på. man kan koka själv. på http://web.telia.com/~u11206828/sweindex.htm finns råd och recept. man jag har inte lyckats.
finns firmor som säljer men där har jag inte fått beställa. fast jag har egen firma.
lättast är att snacka in sig med ngn liten odlare som drar upp från frön. (har ett namn men projektet väntar nog mest på att jag ska bygga klart ett sterilskåp).

det här inlägget är ett försök att finna ngn i liknande sits för att få in lite energi å fart i projektet.
Bengalow
Våra bekanta köpte för 3 år sedan frön och "grovätska" i Malaysia på sin semester. Av 100 fröer så har nog 45 kommit upp till den storlek som jag kallar planta, men det ännu tar flera år tills dom blir stora och blomningsfärdiga.
Dessa säljs också i t.ex. Thailand, vad jag förstår. Skall ni dit, eller har bekanta som skall resa, ta och beställ vet jag. Speciellt var det näringssubstratet dom var glada för....
Just nu sitter dom på flyget ner till Indonesien/Borneo för en 3 veckors urskogssemester. Undras vad dom har ned sig hem denna gången?
Tummelisa
ja åker ni till bankok så rekomenderar jag att ni besöker den stora weekend market, alla vet vilken ni menar, fast besök den på ons eller torsdag. då är de bara de som säljer växter som är där. och många som säljer orkideer. var ofta där när jag bodde i bankok.

invitro växer betydligt fortare än för dina vänner. men har de stannat av i tillväxten så är de nästan omöjligt att få igång de igen.
KRT
CITAT (Tummelisa @ 18-12-2009, 20:46) *
nog mer ute efter ngn annan som försöker.
orkidëfrön innehåller inte ngn näring alls. utan måste hamna/landa, som gunilla säger på..
inte lätt att få tag på. man kan koka själv. på http://web.telia.com/~u11206828/sweindex.htm finns råd och recept. man jag har inte lyckats.
finns firmor som säljer men där har jag inte fått beställa. fast jag har egen firma.
lättast är att snacka in sig med ngn liten odlare som drar upp från frön. (har ett namn men projektet väntar nog mest på att jag ska bygga klart ett sterilskåp).

det här inlägget är ett försök att finna ngn i liknande sits för att få in lite energi å fart i projektet.

Jag har försökt få fram fröer, genom att pollinera mina orkidéer när de blommar, tvärr vissnar blomman omedelbums då (iaf phalenopsis) så man får njuta mindre av blomningen sad.gif. Jag fick faktiskt frökapslar att utvecklas, men tyvärr vissnade de utan att ge några fröer. Har dock planer på att försöka igen eftersom jag har två phalenopsis som blommar just nu. Det jag inte vet, men gärna skulle vilja veta är om de är självfertila?

Man kan köpa i stort sett alla kemikalier som behövs från välsorterade kemikalieföretg som förser lab och liknande med material, men jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att få bli kund. Eftersom enkla kemikalier också kan blandas ihop till div sprängmedel, och cellodlingsmedium kan användas till att odla B-stridsmedel (lite överdrivet kanske men...) så antar jag att företagen är lite skeptiska.... Men att ringa och prata med dem (t.ex. Sigma) kan man ju alltid göra.....
Tummelisa
provat den vägen. som sagt inte lätt att bli kund sad.gif

orkideer har en väldigt trevlig egenskap att vara fertila hur många gånger de än korsats. de reglerar sig istället genom en svårighet att befruktas (i naturen då). för hand är de därimot väldigt lätta att befrukta. (svårgheten kommer när man vill så dom).

om du tar pollenklubban från en nyutslagen blomma så kan du befrukta den med en blomma som är på väg att vissna. då går du inte miste om ngn blommning.

och ja, de är självfertila. i alla fall på samma stängel och jag är i stort sätt övertygad om att de även är de på samma blomma.
pollenklubban ska vara mjuk och smetas över hondelen. kan lösas i vatten om den blivit hård.
KRT
CITAT (Tummelisa @ 20-12-2009, 18:33) *
provat den vägen. som sagt inte lätt att bli kund sad.gif

Fundering - det går inte att beställa färdiga odlingssubstrt på nätet, alt be någon som åker utomlands köpa??? Jag har kompisar som åker till USA regelbundet - kan man kanske köpa färdigt substrat där?

Jag har lyckats befrukta tidigare -kanske ska försöka igen..... Har en vit och en lila phalenopisis som blommar jsut nu, jag kan ju ta vara på någon av de blommerna som börjar vissna. Fungerar det på samam sätt med Vanda? har precis köpt en billigare (eftersom blommorna håller på att vissna) men det vore ju jättespännande om man kunde få frö från den!!!

Ooooo, vad jag blir sugen på att försöka - ska genast gå iväg och göra det smile.gif
Piccante
CITAT (KRT @ 22-12-2009, 09:57) *
Fundering - det går inte att beställa färdiga odlingssubstrt på nätet, alt be någon som åker utomlands köpa??? Jag har kompisar som åker till USA regelbundet - kan man kanske köpa färdigt substrat där?

Jag har lyckats befrukta tidigare -kanske ska försöka igen..... Har en vit och en lila phalenopisis som blommar jsut nu, jag kan ju ta vara på någon av de blommerna som börjar vissna. Fungerar det på samam sätt med Vanda? har precis köpt en billigare (eftersom blommorna håller på att vissna) men det vore ju jättespännande om man kunde få frö från den!!!

Ooooo, vad jag blir sugen på att försöka - ska genast gå iväg och göra det smile.gif

Jag har funderat på det med. Skolor köper färdig agarpulver där agar-agar är utblandad med näringsämnen så de bara behöver lösa det i vatten och gjuta i petriskålar för bakterieodling och andra försök. De står aldrig och väger och mäter massa olika kemikalier. Borde ju finans färdigt medium att köpa för orkideer med?
Tummelisa
CITAT (Markus_H @ 22-12-2009, 12:37) *
Borde ju finans färdigt medium att köpa för orkideer med?

jo, finns färdiga näringslösningar för orkideer. men bara större lab o kemist grossister som säljer, och inte till små hobbyodlare.
CITAT
Fungerar det på samam sätt med Vanda?

fungerar med alla orkideer. det är bara mellan olika större familjer det inte går att korsa.
inte helt säker nu men för mig att det är vandor man använder till de phalinopsis som vi ser i butikerna. för att få fram alla olika färgkombinationer.
Jan Lindgren
Hej!
Det brukar inte vara särskilt svårt att hitta firmor som säljer medium för frösådd av orkidéer. När jag höll på köpte jag från Tyskland. Det finns flera engelska firmor som också säljer. Kolla Ratcliffe Orchids.
MVH
Jan Lindgren
skogstroll
Akerne finns oxå Akerne-Orchids
KRT
Har även hittat en amerikansk firma; http://www.orchidsource.com/

Jag är så spänd just nu, jag har konstpollinerat en vit phalenopsis med en rosalila och nu se det ut som det har lyckats, bladen vissnar ner och blomstjälken (se översta bilden) och mittpartiet (undre bilden, tyvärr lite suddig...) sväller!!!
[attachment=46258:DSC04375.JPG]
[attachment=46257:DSC04374.JPG]

Ska bli så spännande att se vad som händer nu, undrar hur lång tid det tar innan fröna är mogna, dvs hur lång tid jag har på mig att skaffa odlingssubstrat smile.gif
skogstroll
låter väldigt pyssligt med fröer, själv har jag med framgång förökat dendrobium via keikis smile.gif har två småttingar på tillväxt yes.gif
KRT
CITAT (skogstroll @ 15-01-2010, 08:49) *
låter väldigt pyssligt med fröer, själv har jag med framgång förökat dendrobium via keikis smile.gif har två småttingar på tillväxt yes.gif

Absolut, speciellt med tanke på att fröerna är så pyttiga att det inte är sant smile.gif Pollinerade mest på skoj för att se om det gick, och tydligen gjorde det det.
Hade jag bara fått några keikis hade jag också förökat via dem, men mina orkidéer vill inte göra keikis sad.gif
Jan Lindgren
Hej!
Prova att göra ett odlingsmedium av blomstra, socker, agar samt möjligen lite ananassaft. Epifytiska orkidéer har inte så stora krav som terresta. Fröna rensar du i tioprocentig klorinlösning.
MVH
Jan Lindgren
Piccante
CITAT (Jan Lindgren @ 15-01-2010, 17:10) *
Hej!
Prova att göra ett odlingsmedium av blomstra, socker, agar samt möjligen lite ananassaft. Epifytiska orkidéer har inte så stora krav som terresta. Fröna rensar du i tioprocentig klorinlösning.
MVH
Jan Lindgren

Någon som har bra tips om var man kan köpa agar förresten? Jag letade efter det till matlagning men hittade inte det i mina livsmedelsaffärer. Ska man söka på apoteket, hälsokosten, näthandel? Jag vill ha det både till mat och experiment med näringsagar.
KRT
CITAT (Markus_H @ 15-01-2010, 19:41) *
Någon som har bra tips om var man kan köpa agar förresten? Jag letade efter det till matlagning men hittade inte det i mina livsmedelsaffärer. Ska man söka på apoteket, hälsokosten, näthandel? Jag vill ha det både till mat och experiment med näringsagar.

Hittade följande på shenet.se
Inköp: I asiatiska livsmedelsbutiker för 10-15 kr per 25 gram. Finns också i vanliga mataffären, krydd- och konserveringshyllan

Sedan säljs det ju också av företag som säljer kemikalier etc för laboratoriebruk smile.gif, men som tidigare sagts säljer de främst till företag, universitet och olika typer av laboratorier....
Piccante
Hittade agar igår!

Finns hos borgebykryddgård
CITAT
12 g
Artnr:0000
Beskrivning:
INNEHÅLL:
Vegetabliskt Gelantin. Agar Agar pulver är framställt av rödalger. Gelantinet stelnar i rumstemperatur och blir flytande vid kokpunkten. 1 påse räcker till 1 liter vätska.

ANVÄNDNING:
Till puddingar, terriner, sylt och marmelad.
Pris: 9,00 kr

Agar var billigt men tyvärr tar de 44kr i frakt för paket upp till 500g.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast man kan ju köpa annat också hos Borgeby när man väl handlar annars är asiatiska matbutiker ett ställe där det brukar finnas Agar i småförpackningar + Essencefabriken brukar ju också ha Agar Agar + man har kunnat beställa det på apoteket också vet inte om man kan det fortfarande de har ju slutat sälja en del specialgrejer.
Piccante
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-01-2010, 14:28) *
Fast man kan ju köpa annat också hos Borgeby när man väl handlar annars är asiatiska matbutiker ett ställe där det brukar finnas Agar i småförpackningar + Essencefabriken brukar ju också ha Agar Agar + man har kunnat beställa det på apoteket också vet inte om man kan det fortfarande de har ju slutat sälja en del specialgrejer.

Jag sökte på apotekets sortiment men hittade inte agar. ska kolla med hälsokosten annars får jag passa på att köpa lite mer kryddor från Borgeby så man får valuta för den dyra frakten.
Piccante
CITAT (Jan Lindgren @ 15-01-2010, 17:10) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

Om jag kommer över orkidéfröer ska jag testa det receptet. Vad för behållare är enklast att använda vid frösådd? Ska man så i flaska med kork eller petriskål? Känns lite pilligt att gjuta agar och så i en flaska med smal hals me nen petriskål är inte så värst hög så då måste groddplantan flyttas när det börjar växa.
KRT
Skulle gissa att det är lättare att hålla odlingen fri från tillväxt i en flaska, men det borde vara enklare att använda en burk, inte så låg som petriskål men med vidare "hals" än en flaska......
Piccante
CITAT (KRT @ 19-01-2010, 22:48) *
Skulle gissa att det är lättare att hålla odlingen fri från tillväxt i en flaska, men det borde vara enklare att använda en burk, inte så låg som petriskål men med vidare "hals" än en flaska......

Det har du rätt i. Jag får leta efter värmebeständiga plastburkar med lock. Är rädd för att nykokt agarlösning kan gå ganska hårt åt vissa burkar.
Jan Lindgren
Hej!
Jag använde barnmatsburkar. Samlade från bekanta och sedan köpte jag speciallock från USA. Jag tyckte att barnmatsburkarna fungerade utmärkt till både rhododendron och orkidéer.
Tänk på att vissa orkidéer är mörkergroende.
MVH
Jan Lindgren
KRT
CITAT (Jan Lindgren @ 20-01-2010, 17:51) *
Hej!
Jag använde barnmatsburkar. Samlade från bekanta och sedan köpte jag speciallock från USA. Jag tyckte att barnmatsburkarna fungerade utmärkt till både rhododendron och orkidéer.
Tänk på att vissa orkidéer är mörkergroende.
MVH
Jan Lindgren

Barnmatsburkar har jag i mängder, så det blir inga som helst problem smile.gif
Vad menar du med special-lock på vilekt sätt var/är de speciella????
Jan Lindgren
Hej!
Burkar av typ barnmat används av kommersiella odlare och därför finns det genomskinliga lock som tål en autoklavering. Jag höll en period på och microförökade rhododendron och hade då hundratals burkar igång. Jag gillar att testa saker så jag ville veta om det gick att microföröka i hemmet. Det gick utmärkt. Jag fick dock göra i ordning ett badrum till laboratorium. Jag använde samma typ av burkar när jag testade sådd av terresta orkidéer.
MVH
Jan Lindgren
Orkidétjuven
Det finns ett gammal teknik som beskrivs i detalj av Elliot och Jones i Encyclopedia of australian plants vol 1 1980. Jag har själv inte provat den, men jag har nu ett par frökapslar från.. så jag tänkte att jag ska prova att så, men det var då jag hittade detta. Tydligen funkar det bäst på
Dendrobium, Earina, Drymoanthus, Bulbophyllum mfl.

ett utdrag:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon