Full version: Vampyrjulblomma...
adrian
Här får ni se en ny variant av Julblomma... biggrin.gif

Nepenthes Bicalcarata..(med riktiga huggtänder...)

Jag har dessa i ett herbarium och de är de de mest bisarra av alla mina växter...

vickeva
CITAT (adrian @ 03-12-2003, 22:07)
Jag har dessa i ett herbarium

är du rädd för att den anfaller annars??? det skulle jag va... biggrin.gif
Ina
CITAT (adrian @ 03-12-2003, 22:07)
Här får ni se en ny variant av Julblomma... biggrin.gif

Nepenthes Bicalcarata..(med riktiga huggtänder...)

Jag har dessa i ett herbarium och de är de de mest bisarra av alla mina växter...

Dom var grymt läckra!! Det är nästan så man tror att dom skulle bita på riktigt om man stoppade ned fingret i kannan... unsure.gif biggrin.gif

Men herbarium - det är ju sånt där album med torkade växter ju... blink.gif Menar du terrarium.. eller har ordet herbarium fått ytterligare en betydelse?
yla
CITAT (Ina @ 03-12-2003, 23:40)
Men herbarium - det är ju sånt där album med torkade växter ju... blink.gif Menar du terrarium.. eller har ordet herbarium fått ytterligare en betydelse?

hm hm Ina jag undrade dessmma den såg ju inte ett dugg pressad ut

men Adrian vilken läcker sak jag antar att du aktar fingrarna då du matar den eller är den tam
adrian
Jadu...
Alla har olika namn... smile.gif
akva rium =vatten
terra rium=djur
Herba rium= växter i ett akvarium utan vatten, typ terrarium men kanske här blir till ett växt i glasrum...?

(jag är inte 100 men det låter ju bättre då det är växter där i...)

Ordet kommer nog att slås upp och diskuteras så det överlåter jag till ed som tycker sånt är kul... wink.gif

Jag får upp luftfuktigheten i "glasbehållarna" till 70-80-90% och därför trivs växterna lika bra som i deras förfäders djungel vilket resulterar i massor med kannor och en bra tillväxt...

Sen är det ju lättare att ge dem belysning med t.ex grolux lysrör som eller osram fluora 77 som jag har istället för solljus åt dem...

Vad det gäller att bita eller bitas så är det väl som när man äter myror...
Det gäller att bita först.... wink.gif
yla
jaha kanske det är så det ÄR ju kul med ord o så som du beskriver det låter det rätt o riktigt ,,för det kunde ju vara så att ordet betyder samling av växter,eller hur fast då tänker jag min galning vidare o ser ett akvarium
som en bok med pressade fiskar:lol: laugh.gif
äsch flåt kunde inte låta bli

men enligt ordboken så va de ju så här
herbarium=samling av pressade växter

nå nu gillar jag den nya betydelsen av ordet eftersom det inte är modernt med herbarium längre så kanske ordet kan få den nya betydelsen som du gett den

för det sköna med språk är ju att det ständigt förändras

ja o så vill jag ha ett herbarium med såna där vampyrblommor att akta mej för hemmavid

smile.gif jag gillar dom verkligen
Ina
"Fröken Petnoga" alternativt "Legitimerade Språkpolisen" träder fram och citerar sin favoritkälla!! laugh.gif

Ur NE;
"herba_rium (senlat., 'bok om växter', av ¤herba), samling av pressade växter, svampar och alger, vanligen uppfästade på pappersark eller inlagda i konvolut och försedda med etiketter med artens vetenskapliga och ev. också andra namn, insamlingsplatsens geografiska läge (t.ex. landskaps- och sockentillhörighet) och beskaffenhet, insamlingsdatum samt insamlarens namn. De färdigmonterade arterna ordnas i släkten och familjer i systematisk ordning. Herbariet förvaras i buntar så dammfritt som möjligt mellan hårda pappskivor eller i skåp med fack. "

Akva- i akvarium har med vatten att göra, men terra- i terrarium har inget med djuren att göra utan betyder jord...

Ur NE;
"terra_rium (en bildning till lat. te_rra 'jord', i analogi med akvarium), behållare eller utställning av flera behållare för landlevande djur och växter. Grod- och kräldjur dominerar bland terrariedjuren, men många andra djurgrupper förekommer också, t.ex. insekter och spindeldjur. Ett terrarium tillverkas av glas och metall eller trä och konstrueras med krav på god hållbarhet, ventilation, uppvärmning och belysning. De s.k. biotopterrarierna, t.ex. regnskogs- eller ökenterrarier, inreds för att efterlikna en viss miljö med avseende på temperatur, luftfuktighet och växtlighet"

Så går vi efter dessa definitioner så är det ett biotopterrarium du har dina växter i Adrian!
adrian
ÅÅÅåååååhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!
(typiskt att den där språkpolisen Ina ska komma och slå mig på mina fingrar... biggrin.gif )

Så det är ett Biotopterrarium jag har i varenda hörn .??

BiotopterrariumBiotopterrariumBiotopterrariumBiotopterrariumBiotopterrarium..

Så, nu är det inpräntat i skallen... smile.gif

Jag kan se för mitt inre hur "fröken petnoga"springer runt med sin NE under armen likt glasögonsmurf med sin bok i de djupa skogarna och rättar hela sin by.. biggrin.gif biggrin.gif

(skojar bara, det var kul att du fann det rätta namnet...)

Jag får hem massor av Bicalcarator i vår, för tillfället har jag endast 3 st hemma, men truncator finns det flera av...
Ina
CITAT (adrian @ 04-12-2003, 13:13)
Jag kan se för mitt inre hur "fröken petnoga"springer runt med sin NE under armen likt glasögonsmurf med sin bok i de djupa skogarna och rättar hela sin by.. biggrin.gif  :D

Bilden kanske inte är helt missvisande... i alla fall rättar hon sin familj med stor frenesi... wink.gif laugh.gif
adrian
Det är rätt bra att jag själv slipper slå upp saker i böcker, här blir man rättad på en gång... smile.gif

Funkar det på samma sätt med deklarationen????

(vore ju rätt bra....) wink.gif
Ina
Huga!! Nä, deklarationen får ingen nån hjälp med - har tillräckligt struligt med min egen... tongue.gif
Wargen
biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Ljusalfheim
nääääh... blink.gif

växthus eller växtskåp heter det väl ¿¿¿¿ rolleyes.gif

eller? unsure.gif

huh.gif wub.gif
yla
bra ina jag räknade me dej tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif
fast egentligen va de ju lite klurigt om det hade hetat
så som adrian ville från början

bra me språkpolis laugh.gif smile.gif
bararunte rättar min slang
laugh.gif biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif
adrian
Hmmm... Biotopterrarium låter ju faktiskt mycket proffsigare... biggrin.gif
yla
jorå rätt snyggt de me smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon