|
råse-marie
19-12-2009, 09:19
vilken bärbar dator ska man välja Jag är inte någon som laddar ned film eller tar emot jättestora filer. Surfar runt lite och vill lägga in ganska mycket bilder förstås. Gillar att man ser skärmen utan mikroskåp och den kommer inte att bäras runt för mycket. Är det någon som har förslag att den är bra i pris är ju inget som jag blir ledsen för I nuläget vid min separation får jag ta en som är stationär men vill helst spara och köpa en bärbar som tar lite mindre plats
Jag har två stycken bärbara. En Packard Bell med 17" skärm och en Acer med 11,4". Ingen funkar speciellt bra (den lilla som är 6 v gammal är redan på service) men det beror nog mer på Vista som är ett tungrott operativsystem. Har blivit rådd att byta till Windows 7 och ska prova det.
Jag tror inte någon av de nya datorerna som säljs nu är dåliga. Men jag skulle välja ett känt märke med bra kapacitet. T ex minst 2 gig ramminne. Har för övrigt två stationära, en HP och en Dell som funkar jättebra och borde nog ha köpt nåt av dessa märken istället för att prova något nytt.
Men var noga med att tala om i butiken vad du ska använda den till så blir det nog bra.
Har haft flera bärbara via jobbet, men har kommit att föredra HP, de har varit driftsäkra och tåliga. Man kan hitta bra datorer för 3000 och upp åt. Mycket beror på vad man ska ha den till, däremot tycker jag att det finns en sak som nästan alla datoirer har för lite av - och det är RAM-minne. Men å andra sidan är det inte speciellt dyrt att köpa ett större (några hundralappar) och det gör stor skillnad.
Ang monitorstorlek , 17" är iofs stort och bra - men datorn BLIR tung och ska man bära den med sig med viss regelbundenhet avråder jag från den storleken. MEN om man mest ska ha den stående hemma går det inte att förneka att 17 är bättre än 15" eller mindre. Bästa sättet är att ställa sig framför olika datorer och titta på hur man upplever innehållet på skärmen på datorer med de olika skärmstorlekarna. Microdatorerna som blivit så populära på sistonde är säkert praktiska för vissa, men jag skulle aldrig skaffa en sådan om man verkligen inte behöver en ultraportabel dator (t.ex. i jobbet).
Ja, den lilla är förstås inget att ha som enda dator. Men perfekt att ha i lastbilen när man har tråkigt. Kan titta på web-TV, film eller surfa.
Piccante
19-12-2009, 10:53
Besök några olika elektronikhandlare SIBA, OnOff, Elgiganten mfl om du har dom nära och titta på datorerna och jämför skärmstorleken! Jag tycker 9-10" är alldeles för små för att jobba med. De minidatorerna duger till att slösurfa och kolla mail om man sitter på tåget och reser etc. Däremot finns det många modeller idag från 11,6" och 13", 14" de är både väldigt lätta att ta med sig, har bra skärmar och har ofta större tangentbord än 10"-datorerna.
15" är nog vanligast på marknaden och är kanske att föredra om man ska jobba mkt med datorn. 17" är INTE speciellt bärbara trots namnet, de väger ofta över 3kg och får knappt plats i en ryggsäck.
glömde! kolla batteritiden med. Är speciellt viktigt om du ska ta med dator p resa och inte kan ladda den under tiden. Acer har en ny serie bärbara från 11,4" - 15" som har batteritid på 8h+.
CITAT (Klura @ 19-12-2009, 10:01)  Ja, den lilla är förstås inget att ha som enda dator. Men perfekt att ha i lastbilen när man har tråkigt. Kan titta på web-TV, film eller surfa. När du sitter i bilkö?
CITAT (Ralf @ 19-12-2009, 10:54)  När du sitter i bilkö?  Njae, nog för att man kan bli sittande länge ibland men då har man ju fullt upp med att försöka att inte köra över alla personbilar som ska tränga sig in framför. Det händer att man hamnar på ett jobb och blir sittandes hela dagen. Kanske får första lasset vid 15-tiden och då har man hunnit med att putsa hela hytten 7 ggr och man är enormt uttråkad.
råse-marie
19-12-2009, 11:01
att den är tung gör inget den ska inte flyttas runt utan bara stå på ett bord men jag vill liksom slippa burken som tar plats.
Är det någon här som använder Windows 7 och kan tala om ifall det är bättre än Vista?
Hmm..bra trådtips funderar på en lap" efter nyår ..hoppas det spekuleras mer hit och dit ...i tråden...
skånepåg
20-12-2009, 15:25
Windows 7 e skitbra, snyggare och mer användarvänligare än vista och xp och lika resurssnålt som xp  Körde w7 ett par veckor när det kom, både demon och ultimate men jag har kanske förgammal dator (sen 2001) För jag hitta inte drivrutiner till satadiskarna  Annars är windows 7 det bästa operativsystem windows nånsin gjort ^^ Allt man behöver finns i den nya windows update i w7
Jag har en ASUS X5DIJ, köpt på Komplett.se för 4000kr. Det är en bärbar 15 tums med nummeriskt tangentbord (siffertangetbord precis som en vanlig tangentbord har) DAtorn fungerar utmärkt. LEvereras med windows vista i och det kastade jag ut ungefär efter en halvtimme. Kör med Ubuntu och det fungerar som en klocka. Kan rekommendera både dator och operativsystem Skit i Windows - kör ubuntu.
//Ciczi
skånepåg
20-12-2009, 17:20
CITAT (Ciczi @ 20-12-2009, 17:12)  Jag har en ASUS X5DIJ, köpt på Komplett.se för 4000kr. Det är en bärbar 15 tums med nummeriskt tangentbord (siffertangetbord precis som en vanlig tangentbord har) DAtorn fungerar utmärkt. LEvereras med windows vista i och det kastade jag ut ungefär efter en halvtimme. Kör med Ubuntu och det fungerar som en klocka. Kan rekommendera både dator och operativsystem Skit i Windows - kör ubuntu.
//Ciczi Ja det nya Ubuntu är mer användarvänligare nu än vad det var för minst 5 år sen, men man behöver ju fortfarande wine för microsofts produkter  Fasst spotta inte på Windows innan du testat Windows 7, det är så användarvänligt och nästan allt finns tillgängligt i nya windows update  Och lika resurskrävande som xp och snyggare och enklare än vista ^^
Vad är det som gör vista så dåligt,?,,,tänkte när man köper en ny så är det väl jämnt det senaste i burken Ähhmm..Är det svåranvänt eller nåt?... det är ju inte bra för mig som är usel redan.. Mvh
skånepåg
20-12-2009, 17:32
CITAT (PX-21 @ 20-12-2009, 17:29)  Vad är det som gör vista så dåligt,?,,,tänkte när man köper en ny så är det väl jämnt det senaste i burken Ähhmm..Är det svåranvänt eller nåt?... det är ju inte bra för mig som är usel redan.. Mvh Nej köper du en ny burk idag får du windows 7 och vista drar asmycket minne så knappt 2 gig räcker ens sen det nya windows update till w7 e så jävla bra, typ allt man behöver med windows produkter finns där ^^ Plus att det är rätt segt, kvittar nästan om du har 4gig minne allt tar tid att få upp, med w7 går allt direct och uppstart kanske max 20sekunder
Ja du ser Usel var namnet...ja då är det W 7 som gäller ..  med ett fett minne blir det ändå..skall unna mig en "toppen"..lap..
skånepåg
20-12-2009, 17:39
CITAT (PX-21 @ 20-12-2009, 17:35)  Ja du ser Usel var namnet...ja då är det W 7 som gäller ..  med ett fett minne blir det ändå..skall unna mig en "toppen"..lap..  Hehe jepps, körde demon i början av året och sen Ultimate, men mitt moderkort verkar vara för gammalt (2001) för jag fick inte tillgång till mina sata hårddiskar, men ska uppgradera sen så får testa då  Men med W7 räcker det med 1gig minne det är ju lika resurssnålt som xp i Vista behöver man minst 2 gig och inte ens då flyter det
Ja funderar på 4 gig eller mer +grafikkort som kan ta lite tyngre spel ...Sen måste få in odla.nu Tungt forum drar mycket gig?...
skånepåg
20-12-2009, 18:10
CITAT (PX-21 @ 20-12-2009, 17:57)  Ja funderar på 4 gig eller mer +grafikkort som kan ta lite tyngre spel ...Sen måste få in odla.nu Tungt forum drar mycket gig?...  Odla tar knappt nått minne, vad sitter du på nu?? Facebook e det tungsta sidan jag hittat, men fan vad har du för specs??
4 gig nu ...Odla skojade... Mvh
skånepåg
20-12-2009, 18:30
CITAT (PX-21 @ 20-12-2009, 18:27)  4 gig nu ...Odla skojade... Mvh Haha ok, då klarar du dej bra med tillochmed vista, men fan det är faktiskt riktigt segt det mesta tar tid att få upp så ladda ner windows7 ultimate, allt du gör kommer direkt och bara uppstarten tar max 20 sekunder om ens det
Har xp på denna gamling (Stationär)har graderat upp gigen och grafikkortet ..
Men vill ha en Toppen lap som jag kan gå undan lite och vara lite för sig själv... Norrlands Guld...
Mvh
skånepåg
20-12-2009, 19:05
CITAT (PX-21 @ 20-12-2009, 18:40)  Har xp på denna gamling (Stationär)har graderat upp gigen och grafikkortet ..
Men vill ha en Toppen lap som jag kan gå undan lite och vara lite för sig själv... Norrlands Guld...
Mvh Hehe satsa på minst 5000:- Med en Acer så får du säkert en bra spelmaskin med bra minne och moderkort  Men jag bygger alla mina (stationära) datorer  Blir billigare och får lite fetare grejor
Hej igen
20-12-2009, 21:33
Har en Toshiba 17 tum och en Packard Bell 15 tum ... är jättenöjd med båda. Bägge har Vista ... 4 GB ramminne och inte alls slöa.
skånepåg
20-12-2009, 22:52
CITAT (Hej igen @ 20-12-2009, 21:33)  Har en Toshiba 17 tum och en Packard Bell 15 tum ... är jättenöjd med båda. Bägge har Vista ... 4 GB ramminne och inte alls slöa. Hehe det ska komma direkt, även om det är ett tungt adobe program så ska det inte ta mer än max 5 sekunder
Diggar stationära när det gäller spel men nu är det en Norrlands Guld Laptop ..variant ... Sitta där jag vill dator...som gäller för moi..  En W7 var det 4 gig 514 grafik ja låt säga 350 H-disk eller nåt...Får kosta ja 7-8 papp ..Behöver inte sälja kallingarna (Halvtät för tillfället...
skånepåg
21-12-2009, 19:57
CITAT (PX-21 @ 21-12-2009, 19:52)  Diggar stationära när det gäller spel men nu är det en Norrlands Guld Laptop ..variant ... Sitta där jag vill dator...som gäller för moi..  En W7 var det 4 gig 514 grafik ja låt säga 350 H-disk eller nåt...Får kosta ja 7-8 papp ..Behöver inte sälja kallingarna (Halvtät för tillfället...  Åfan men det kan du hitta begagnat för 3k fan  Gamla specs ju  Satsa på nyare  Du ska ju ha en lapp, lägg lite mer pengar så kan du lira alla spel sen oxå
Vad får man 8 papp nuförtiden ..?Gränsen går väl vid 9 papp circus .. Speca upp vad du tror jag behöver ..  ..vill ju kunna lira typ,, prince of persia och annat skoj
skånepåg
21-12-2009, 20:44
CITAT (PX-21 @ 21-12-2009, 20:21)  Vad får man 8 papp nuförtiden ..?Gränsen går väl vid 9 papp circus .. Speca upp vad du tror jag behöver ..  ..vill ju kunna lira typ,, prince of persia och annat skoj Är inte så insatt på laptops men för 8 lax får du en spelmaskin fan
Då slår jag till nån gång efter nyår... Mvh
http://www.pccity.se/product/datorer-pc/ba...er-aspire-7738gJa då var denna beställd....Får nog plats med mycket trädgårdsfotos och annat smått och gott.. Mvh
Jag ( tillhör eg. min arbetsgivare)har två bärbara ,en lite större som jag köpt från Dell, jag gjorde en specifikation över vad som är viktigt för mig och angav ungefär vad den fick kosta så plockade de ihop en dator enl. detta. Kan säga att jag är supernöjd. Sen har jag en minidaror från Acer som anteckningsbok, egentligen för liten för att surfa på nätet med behållning men perfekt för att föra anteckningar vid seminarier och liknande, ryms lätt i en normal handväska. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|