Full version: Upphöjda bäddar
cirre
Jag tänkte prova att odla i upphöjda bäddar, nån som har lite tips, jag kollade på instruktionerna här men vill gärna veta lite mer...Jag tänkte spara massa grönsakrens nu över vintern att ha som del av kompstlagret, är det en bra idé eller lockar det till sig djur, och sen funderar jag på hur tjockt det översta jordlagret ska var, 5-10cm?
Och vilka grönsaker som passar att odla, om man ska odla rotfrukter så behöver väl jordlagret va ganska tjockt...Nåt annat att tänka på, om jag fatta rätt så är det typ som att lägga en låg kompost...
Hans i Värmland
Jag har upphöjda bäddar i min trädgård. De är ihopspikade av plankor och cirka 30 cm höga och ovanpå jordlagret lägger jag halm,löv,gräsklipp och grönsaksblast som försvi nner ner i jorden varje vinter.
Jag odlar diverse i dem, pu,mpa -squash,jordärtskockor- mangold. Växtkraften är enorm.
Kan rekommenderas. Dessutom kan man börja tidigare eftersom jag täcker ramen på våren med duk eller plast.
Preussen
jag har grävt några stycken genom åren och inser att det är en härlig konst att utvecklas med. på lotten som jag odlar nu har jag en utarmad lätt jord. humushalten är väldigt låg så jag har vräkt på med det mesta, gammal halm, gräsklipp, gödsel i olika former och av olika slag, brunnen kompost, kogödsel på påse, sysav kompost jord. den högsta högen jag haft ovan jord är ca 30 cm. ska se hur det blir att odla i den bädden nu till våren coolgleam.gif
ditt grönsaksrens blir mumma för maskarna så släng i det. tänk bara på att få ner det tillräckligt i jorden för att hålla borta skadedjur.
det mesta går med fördel att odla i djupbädd/upphöjd bädd. lycka till.
Bassam
Hej

Man tror om man lägger mycket näring , man ska fä bra resulteten men det kommer tvärtom .

H: Bassam
cirre
ok, men ungefär hur tjockt bör jordlagret, 5, 10, 20, 30 cm? Växterna måste ju få fäste i nåt, och det kan ju inte va i mina gamla potatisskal=)
Och hur är det med att gräva ner saker för djupt, det måste väl va luftigt, ja, ja får väl experimentera och se...
Tack för svaren!!
Men vill nån beskriva lite mer utförligt hur ni går till väga så varsågod, jag är idel öra=)
Bassam
Hej
Jag tycker att 30cm djup räcker , man behöver plantera på normal djup .
H:Bassam
Preussen
blir lite osäker på om vi menar samma sak. vill du odla i tex pallkrage odyl eller vill du ha djupgrävda bäddar som blir upphöjda?
cirre
Det är nåt åt det här hållet jag tänkt mig...
http://www.odla.nu/metoder/upphojda.shtml
Alltså upphöjda bäddar som inte är djupgrävda...
Förresten, vad menar du med att det blir sämre Bassam?
Bassam

Hej
Jag menar om jorden har mycket näring så rötter kan inte sug vatten bra , så blir växter dåliga.
Obs : jag hittade på Internet den här texten

Du kan följa arbetsgången nedan:

När man har en yta med bar jord,
1- lägger man på ett lager kvistar eller annat grövre material. Detta lager bör vara tjockare än de följande, då det sjunker ihop en del. 30-40 cm brukar vara lagom. Bitarna bör inte vara för stora utan man får klippa ner dem till passande storlek.

2 -Ovanpå kvistarna lägger man grästuvorna, med jordsidan uppåt, och annat grovt avfall. Efterhand som man fyller på med mer material packas bädden ihop lite, vilket är naturligt, men den får inte packas ihop för mycket.

3- Tredje lagret kan bestå av gräsklipp, löv, halvt nedbruten kompost, stallgödsel eller vad man nu har för något, som verkar användbart. Det viktigaste är att man blandar det väl och att det inte är för grovt.

4-Överst lägger man ett lager jord. Gärna blandat med färdig kompost, men det är inte nödvändigt.

När man är klar med bädden är det bara att börja så eller plantera. Eftersom klimatet blir bättre och näringsmängden högre, än vid vanlig odling, kan växterna stå tätare. Ofta kan man halvera det rekommenderade avståndet. Tack vare det bättre klimatet så förkortas växtperioden och man kan odla växter som annars är för värmekrävande.

En bädd kan användas i flera år utan att man behöver göra något med den. Den extra värmen försvinner förstås efter första året och bädden sjunker ihop med tiden. Det går dock utmärkt att odla i den i alla fall. Efter något år återstår bara jord och med den kan man täcka en ny bädd.

H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon