Peztis
Visste inte var jag skulle placeera den tråd - krukväxter eller prydnadsväxter... det fick bli här under småprat!

I alla fall, i somras tog jag en stickling av en blomma på Mallorca och den fick jag med detta underbara forums hjälp identifierad som underblomma, Mirabilis jalapa.

Den första blomman som slog ut såg ur så här:
[attachment=45384:IMG_3442.JPG]

Döm om min förvåning när nästa blomma idag slog ut och den såg ut på detta underbara sätt:
[attachment=45385:IMG_3474_2.jpg]

Hur vanligt är det att blommor på samma planta har olika färg, egentligen?
HelenJ
Just vad det gäller underblomman är det mycket vanligt. Nästa blomma kan mycket väl vara gul, eller gulrödmönstrad! biggrin.gif

Jag har mina ute på sommaren, men tar in knölarna och förvarar dem som dahlior på vintern. Att göra som du och ha den som krukväxt går precis lika bra.
Peztis
Varför jag har den som krukväxt är för att jag tog den som stickling i somras och att den inte hade hunnit etablera sig.

Så det blir en knöl? OK, då vet jag det till nästa höst. Är ju tacksam för allt man kan stoppa undan, det tar ju sådan plats!
Överbölingen
Och har du väl fått en knöl är den väldigt livskraftig men tål ingen frysning. I paritet med gurka. Avlider vid + 5 grader
Peztis
Tack Överbölingen.

Det är väl oftast så med knölar i vårt klimat - de måste tas in när det blir kallare. Men bra att veta!
Överbölingen
I det här klimatet så märks inte det. Jag måste ut i ur och skur även om det är -30° innocent.gif . Det ser Eva till för jycken "måste" ju allt emellanåt.
Anki V
Din underblomma ser ju riktigt fin ut……till skillnad från de som jag blev pådyvlad på trädgårdsmässan.

I och för sig betalade jag inte många spänn för knölarna och jag blev en erfarenhet rikare och behöver inte reservera någon plats åt dom på köksbordet nästa säsong (förkultivering).

Enstaka små, enfärgade, oansenliga blommor som var ”hopsnörpta” mest hela dagarna.
Många hade jag också……. jag tror jag fick 12 för 100:-. rotfl.gif

Nä, de var ingen hit! thumbdown.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon