Full version: Vaniljorkidé
Monarda
Min vaniljorkidé drar iväg och jag behöver tips om hur man bäst ska binda upp den. För tillfället slingrar den sig runt några ormhasselkvistar men dom tar snart slut. Har också upptäckt att det är olika blad på rankorna. En ranka med enfärgade och en med strimmiga. Olika sorter?

[attachment=45386:PC170768.jpg]

[attachment=45387:PC170772.jpg]

Peztis
Vad lattjo! Skapade precis en tråd där min underblomma har olika blommor på kronbladen. Fascinerande.

Blir det några vaniljstänger på vaniljorkidéen? OK, de ska ju torka och fermenteras osv men i alla fall...
Monarda
Det vore väl nästan ett under om man finge den att blomma, det krävs nog väldigt speciella förhållanden för det. Men lite kul är det ändå, den är ju inte så vanlig.
Nauti
Var fick du tag på den?
Monarda
På Blomsterlandet för ca 1 år sedan. Margit och Arne Kastberg hade utställning och föreläsning om orkidéer och i samband med det såldes en del ovanligare sorter.
bushman
CITAT (Nauti @ 19-12-2009, 20:33) *
Var fick du tag på den?

På tradera brukar det säljas gott om vaniljsticklingar, dock ej så här års. Den måste tydligen bli väldigt stor för att blomma, så det är i princip omöjligt i hemmamiljö vad jag förstått. Den måste dessutom handpollineras, men det är en väldigt fin orkidé även utan blommor och ganska lättskött. Min lever och frodas i ett norrfönster och har växt på sig rejält under senaste månaden.
Scout
CITAT (Nauti @ 19-12-2009, 20:33) *
Var fick du tag på den?

Vill någon ha vaniljsticklingar så har jag över, både med gröna och grönvitrandiga blad. Med tanke på det rådande utomhusklimatet är det uteslutet att försöka skicka med posten. Men om någon vill ha vanlijsticklingar så finns de att hämta i hos mig i Uppsala.

Jag har flera plantor som jag har förnyat med sticklingar så det finns gott om dem.
Monarda
Måste få fråga hur du gör när du rotar dom?
Scout
Jag klippte av en bit och satte i jord direkt. De bildar lätt luftrötter ovan jord, därför kan det vara smart att klippa sin stickling så att den får en sån luftrot på den nedersta noden (bladfästet) Jag klippte bort bladet på den noden och planterade den i jord (med luftroten under jord). De små krukorna vattnade jag lagom mycket och placerade sen i minidrivhuset och ställde i fönstret. Svårare än så hehöver det inte vara.

Jag har även provat att böja ner en ranka utan att klippa av den och begrava några noder med luftrötter under jord i en ny kruka brevid den gamla. Planen är att när de rotat sig bra så knipsar jag av dem från moderplantan, och vips så har jag en ny väl etablerad planta. Detta experiment är inte avslutat ännu men verkar mycket lovande. Framför allt för att de nya plantorna hinner skaffa rötter innan de separeras från moderplantans rotsystem, vilket borde vara en säkrare metod än att klippa av dem innan de fått ett eget rotsystem.

Jag tror att det här är en bra metod (att rota innan avknoppning) för de flesta klängande växter. Luftrötter och synliga rotanlag utvecklas lätt till jordrötter om man planterar ner dem under jord. Jag ska prova det för några epiphyllumkaktusar också när solen börjar komma tillbaka.
Myosotis
CITAT (Scout @ 30-12-2009, 16:12) *
Vill någon ha vaniljsticklingar så har jag över...

[attachment=46200:dregel.gif] Jag vill!! Jag vill!!! [attachment=46201:4.gif]
Går det att skicka dem med posten på sommaren tror du?
Scout
CITAT (Myosotis @ 12-01-2010, 15:46) *
[attachment=46200:dregel.gif] Jag vill!! Jag vill!!! [attachment=46201:4.gif]
Går det att skicka dem med posten på sommaren tror du?

Jodå, visst går väl det att skicka, bara det inte är kallt. De verkar kunna ta skada även utan att det är minusgrader. Har ett par som stod för nära balkongdörren, där det är svalt, och de blev helt mjuka i både blad och stam och dog knall och fall. Men så där framåt våren så får du påminna mig, så ska vi nog kunna ordna något.
Myosotis
ååå det låter underbart!! smiley_small_hug.gif Saknar min vaniljorkidé som dog, det var säkert för kallt som du beskrev. Vad klarar den för inomhustemperatur?

Kaffeplantorna lever så jag är inte helt hopplös wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon