Full version: Finska Julstjärnor
Meriona
Jultårtor

eller jultårtor som de också kallas. Det här är inte svärmors recept, men det är lika gott. Dessutom finns fördelen att man kan välja både lat-varianten och den riktiga varianten. Man kan dessutom byta ut fyllningen till sylt, så blir det ännu enklare. Det svåra är liksom själva vikandet, det gäller att ha tungan rätt i mun.

Hyvää Joulua på er!
Aqvakul
Låter spännande - lite att bita i... wub.gif
Meriona
Veckla inte in dig för mycket bara, så att du blir en del av fyllningen.... crazy.gif
Hej igen
Hos oss har de alltid hetat Smörstjärnor (med katrinplommonfyllning)
och så klart görs de aldrig med färdigköpt smördeg.
Meriona
Jag har testat både att göra riktiga Joulotorttu enligt recept och med fusk-smördeg, och jag tycker att det inte är nån skillnad alls, möjligen att fuskvarianten är lite sprödare vilket jag bara tycker är godare.
Men det är väl likadant som med skinka, en del ska nödvändigtvis koka själv osv osv.

Till och med svärmor kör numera med färdig smördeg, så det är väl ett betyg så gott som något.

Hej igen
CITAT (Meriona @ 19-12-2009, 22:46) *
Jag har testat både att göra riktiga Joulotorttu enligt recept och med fusk-smördeg, och jag tycker att det inte är nån skillnad alls, möjligen att fuskvarianten är lite sprödare vilket jag bara tycker är godare.
Men det är väl likadant som med skinka, en del ska nödvändigtvis koka själv osv osv.

Till och med svärmor kör numera med färdig smördeg, så det är väl ett betyg så gott som något.

Ja så kan man också säga ... men jag kan för allt i världen inte jämföra köpe smördeg med hemgjord och inte smakar eller ser bröden lika ut heller.

Apropå skinka ... jag ungsbakar den själv ... den färdigkokta innehåller en del E-nummer mm
och så får jag ju doppspadet när jag gör den själv. :-)
Meriona
Jag har ju förvisso inte bakat båda sorterna samma år så att jag kunna jämföra dem samtidigt, det kanske vore nåt att göra nästa år... dunno.gif Det tål att tänkas på, smakminnet är kort, så det kan vara större skillnad än man kommer ihåg. blush.gif Men i år blir det inget bak alls.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon