gulmåra
Velours Pourpre

Nu behöver jag paus från köttbullar och sillar. Har njutit av alla fantastiska ros-luckor och vill bidra med en lucka. Då blir det en nattlucka om jag ska hinna med. Naturligtvis kan jag inte avhålla mig från en gallica! flirting.gif

Den juligaste jag kunde hitta är Velours Pourpre, från före 1813, Dupont Frankrike (enligt Suzanne Verrier) En av de gallicor som fanns i Joséphine’s samling på Malmaison. Jag är svag för de som fanns på Malmaison! Det är något speciellt med historiens vingslag i rabatten!

Knopparna är lika blanka som lacken på julklapparna och blomman har lite sammet över sig.
Förmodligen är färgen helt annorlunda nästa år… lika spännande varje år. Doftar! Ganska ny hos mig ännu så jag vet inte om den blir högre än metern.

Velour Pourpre

Bilden visar blomman i kvällssol som har gjort den lite jul-rödare.

Velour Poupre

Å så en vanlig...

Velour Pourpre

Ezereht
Vilken goding!! Så undrbar färg biggrin.gif
svennis
Fin!
Ny för mig... smile.gif
noranettan
Underbart! Jag planterade den i våras, men har inte sett den i blom än, så det här blev en härligt förhandstitt.
susehn
Mycket vacker!! Och så förföriskt poetiskt du beskriver den, så vet man aldrig om den är slutsåld överallt i vår....
renate
Gallicortycker jag mycket om men den är ny för mig.Gillar rosor som har en historia att berätter.
Kajsa
Mycket vacker, mustig färg, har aldrig hört namnet vad jag kan minnas.
Mimika
Härligt Gulmåra!! Ännu en av dina udda och ovanliga gallicor. Jättefin är den!
gulmåra
Hi,hi Susehn....förföriskt poetiskt biggrin.gif tänk att jag kan uttrycka mig så.... Min har jag fått som som stickling. Men den ska finnas hos Loubert också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon