CITAT (Peztis @ 20-12-2009, 16:54)

Fast timjan, salvia och lavendel (finns visst olika, dock) har jag i alla år haft ute i jorden och de klarar sig hopplöst bra, särskilt timjanen som är stora ruggar nu!
Det kasnke beror på var man bor, själv bor jag strax norr om Stockholm, har ingen aning om vad det ska föreställa för zon här.
fast trådskaparens kryddor är i hinkar, och inte på friland i marken.
i hinkar/krukor ger det inte en lika säker överlevande. så antigen gräver man ner växterna med krukan om, eller täcker, eller tar in svalt, eller låter dom vara ute utan skydd och ser hur det går. och visst beror det på vart man bor i zon och hur vintern är om man ska våga chans att ha kvar dom i krukor utan skydd eller ta in och skydda. i zon 0-1 kan man ju även ha rosmarin i kruka utan skydd och den klarar sig oftast och dom flesta andra härdiga klarar sig utan skydd.
samtliga av mina kryddväxter dog förra vintern hade dom ute i krukor (lägst -18c). ibland kan det gå jätte bra ibland inte. så numera tar jag in alla kryddor och har dom svalt inne och speciellt för kryddor som kommer från Sydeuropa funkar det jätte bra att övervintra inne frostfritt och svalt.
i marken är timjan, lavendel, salvia m.m. härdiga ute utan större problem i stora delar av Sverige (av kryddsalvia så finns det många känsliga namnsorter, den gröna och röda är tåligast). och har man dom på friland vill dom ha väldärneradjord så dom inte ruttnar (speciellt ska man tänka på det om man bor där vintern blir kall eller där det inte finns så mycket snö).