Fny
Jag och min sambo har under hela hösten till och från diskuterat frågan om hur man gör fluffigt och luftigt bröd - han tycker nämligen att bröden jag bakar blir för kompakta. Visst har jag lyckats göra fluffigt bröd också - men då bara med vetemjöl! Och eftersom jag till vardags tycker att vi inte borde äta bara massa vetemjölsbröd så blandar jag i diverse grövre mjölsorter och lite havregryn och annat, blir jättegott men rätt kompakt, trots att jag ändå brukar ha minst 50% vetemjöl i (för annars knorrar sambon för mycket). Är det över huvud taget möjligt att få grövre bröd att bli fluffigt???? Nån som har lyckats med det konststycket???
Åsa, mälardalen zon 2
Skålla de grövre mjölsorterna alt. gör fördeg med de grova mjölsorterna någon dag innan baket, ha både surdeg + jäst (mindre mängd än man normalt använder) + runt 50-75% av mjölsorterna bör vara vetemjöl special då tycker jag det blir lättare och mindre kompakt

+inget smält smör i det kan göra bröden det ger tyngre koncistens till bröden står det min brödbok. Allt flytande fett även olja står det försämrar degens gashållningsförmåga. Själv har jag aldrig fett i men jag har sett att man ska ha i det i många recept.
ingrids
Min syster gör ett bröd som inte knådas utan bara rörs ihop och sedan fluffas ut i en långpanna, det brukar bli luftigt men grovt. Jag tror det går att googla på typ "bröd som inte knådas" eller nåt (har inget recept här just nu).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon