Full version: Afrikas Lilja
Fem Myror.....
[B][FONT=Arial][SIZE=1]
blink.gif Hur övervintrar jag Afrikas Lija-Agapanthus bäst?
Jag köpte 2 lökar förra våren som planterades i vars en kruka. Till min stora förvåning blommade båda lökarna jättefint.... men nu skall dessa övervintras på något vis.... ?

Tyvärr har jag bara möjlighet att placera dem i källaren, där de kommer att stå i en temperatur på ca +18grC och med endast lite dagsljus. Är detta helt fel och resulterar mest troligen i att de ej klarar sig eller "vilar" inte.?

Alternativet är att de placeras för övervintring i uthuset där kylan så småningom gör sig påmind.

sad.gif Hjälp! Hur ska jag göra?!

Hälsningar Fem Myror.....
hans-Ålösund
Jag har samma problem-- men det går säkert bra---så länge du inte vattnar.
Den klarar en varm och ljusfri övervintring om man inte vattnar mer än någon skvätt per månad.Skvätt=deciliter.
Den kan också klara någon köldgrad men inte många och absolut inte fukt och kyla.
Fem Myror.....
Hej Hans,

Tack för ditt snabba svar.
Det var trevligt att höra att dessa växter klarar sig i min källare. Jag är rädd för att jag vattnat lite för mycket, nu har det kommit upp små skott på en utav dessa...ooopppss...inte bra. Jag ska omedelbart sluta upp med att ge dem vatten och hoppas att groningen avstannar.....

Åter igen; tack för tipsen.

Mvh Fem Myror.....
eml
Har en övervintrande vit afrikas lilja som nu visar små knoppar strax under jordytan som jag tror/antar är blomknoppar. Detta är ju i.o.f.s skoj då den inte gav några blommor i somras, men är det inte lite tidigt att visa knoppar nu? Kommer dessa att "hålla sig lugna" om jag håller 15grC och extraljus (så är det där de står nu) eller hur förhindrar jag att de inte växer vidare nu utan väntar till våren och sedan blommar nästa sommar någon gång?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon