Sommartorparn
21-12-2009, 12:11
En nybörjarfråga angående godistillverkning.
skulle doppa mina egentillverkade marsipangrisar i choklad, men det blev inge bra. Smälte blockchoklad i en skål i en kastrull med vatten. MEn den blev aldrig riktigt rinnig. Mera som en seg massa med klumpar i. Resultatet att grisarna går och bär som på en tung börda av chokladmassa.
Hur gör ni?
Vi hade diskussion henna om att man kanske behövde blanda ner kokosfett, men det stod inget om det i receptet.
ingrids
21-12-2009, 12:26
När det hänt mig att chokladen klumpat sig har jag endera fått vatten i eller värmt den för mycket/för fort (nästan bränd). Lite matolja med neutral smak brukar annars göra doppandet enklare. (Gillar inte kokosfett.)
Sen ska erkännas att det är lääänge sen jag använde blockchoklad så jag vet inte hur konstinensen är på den nu för tiden, kör Marabou mörk och tycker den funkar utmärk och blir godare.
Eva i Höga
21-12-2009, 13:48
Jag gör som ingrids, droppar i lite neutral matolja och det blir riktigt bra. Och så smälter jag chokladen i mikron!
Troligen så kom det vattenånga i chokladen, då kan den bli så eller grynig.
Själv smälter jag alltid numer i mikron, det går fortare och mindre kladd. Håll bara koll på den så att den inte värms för mycket, beroende på hur mycket det är men värm lite och rör sedan in det, värm lite till om det behövs. Om det är några få hela bitar kvar så ställ inte in igen utan låt värmen från den andra chokladen smälta dem.
Sommartorparn
21-12-2009, 19:09
Jo, nog hade det kommit lite vatten i chokladen. Går nästan inte att undvika när vattnet börjar koka och skvätter in i skålen.... Och så var det blockchoklad av billigaste modell. Har kanske också betydelse?
Tack för tipsen om mikrougn och matolja i. Hur mycket olja ska man ha i ungefär?
Eva i Höga
21-12-2009, 19:58
Bara lite matolja, kanske en tesked. Och som sagt - värm försiktigt i mikron så det inte blir bränt, man lär sig med tiden.
Åsa, mälardalen zon 2
21-12-2009, 21:21
CITAT (Sommartorparn @ 21-12-2009, 19:09)

Jo, nog hade det kommit lite vatten i chokladen. Går nästan inte att undvika när vattnet börjar koka och skvätter in i skålen.... Och så var det blockchoklad av billigaste modell. Har kanske också betydelse?
Tack för tipsen om mikrougn och matolja i. Hur mycket olja ska man ha i ungefär?
Om det är den som det bara står Block på så JA den förstör godiset det är så lite choklad i den att man faktiskt inte får skriva choklad på den utan bara kalla den för Block.
ingrids
22-12-2009, 09:05
Om vattenbadet börjar koka är det hur som helst ofta kört för chokladen (eller "blocket") - vattnet ska helst inte bubbla alls när man smälter choklad så det gäller att passa noga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.