Full version: Tips på liljor
flouee
Jag har i höst planterat en roshäck (tvåradig, sick-sack), men det kommer ju att dröja innan dessa fyller ut allt utrymme så jag tänkte plantera liljor mellan buskarna.

Jag vet dock ingenting om liljor, så har ni tips på vilka liljor jag ska välja? Det är zon 2, och jag vill inte behöva ta upp dem över vintern. Det är ganska tung lerjord, så även om jag kan jordförbättra bör det inte vara de kinkigaste sorterna. Inga gula sorter! Rosorna kommer att blomma i vitt och olika nyanser av rosa/lila (Louise Bugnet, Wild Edric, Irma, Wasagaming, Stanwell Perpeptual).

Jag har några dagliljor (tror jag) redan, men tycker de ser så skräpiga ut (gammla blommor som sitter kvar) - det kanske bara är sorten eller är alla dagliljor sådana?

När ska de planeras för att hinna blomma ordentligen redan nästa år?
flouee
Jag gillar sådana här:http://2.bp.blogspot.com/_e312hsqcty0/R3Si...-h/IMG_8816.jpg

...men det är väl dagliljor?
LindaLunda
Frågan är om du verkligen vill ha lilium bland rosorna?
När och om du drabbas av liljebaggen kan du få det besvärligt med alla rostaggar när du plockar baggar.
Linda
rissen
LindaLunda- du har alldeles rätt. Jag har liljor bland rosorna. Visserligen jättevackert men ett gissel när liljebaggen har hittat liljan. Usch!!!

Alltså vackert förenat med problem när baggarna anfaller.
LindaLunda
CITAT (flouee @ 21-12-2009, 13:24) *
Jag gillar sådana här:http://2.bp.blogspot.com/_e312hsqcty0/R3Si...-h/IMG_8816.jpg

...men det är väl dagliljor?

Japp det där är hemerocallis/dagliljor. Alltså inte liljor/lilium och dem går inte liljebaggarna på.
Linda
flouee
Finns det dagliljor som inte blir så "skräpiga"?
Smarterchild
CITAT (flouee @ 21-12-2009, 22:40) *
Finns det dagliljor som inte blir så "skräpiga"?

Prova gärna dagliljor som inte blir så stora, t.ex. 'Stella de oro'.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon