anderssmfrtd
21-12-2009, 13:27
Jag vattnade en svärmorstunga och en spjutbräken för fem dagar sen och jorden är fortfarande blöt. Bör jag vara orolig för att jag övervattnat dem eller är det lugnt? Hur ska jag göra om de visar sig vara övervattnade? Plantera om dom?
Om de har ytterkruka: Kolla så det inte står vatten där. Om där är vatten så häll ut det, få växter gillar att stå i vatten.
Mitt svar för övrigt är:avvakta.
Hej! På gränsen till överkurs..... men om jorden är blöt fast du hällt bort vattnet, ställ växten varmt.... kanske på en värmedyna......
Eventuellt kanske den dricker ifall den får mer ljus?
Christina i Taxinge~
21-12-2009, 15:20
....och i allra värsta fall får du lyfta ur jordklumpen och vira in i tidningar så att de kan dra ur vatten från jorden. Sen kan du bara sätta tillbaka i krukan.
anderssmfrtd
21-12-2009, 16:48
de stod i vatten (innekruka med fat) i tre dagar innan jag förstod att jag skulle hälla bort det. Jag lät dom stå i vattnet för jag tänkte att det är ändå så det funkar med självbevattnande krukor, så då trodde jag inte det var någon fara. För det är väl samma princip med självvattnande krukor eller? Att växterna har vatten under sig hela tiden, och då suger upp så mycket vatten de vill ha.
tack för svaren ska prova att ställa dom lite varmare till en början för att se om det hjälper.
Men inte riktigt samma princip... I de självvattnade är vattnet under plantan i en avgränsad behållare och rötterna tar upp det vatten de vill ha. Men i en dränkt innerkruka kommer rötterna att stå under vatten.
Hej
Katus tycker inte står i vattnet så om de står i vatten de ska få Svamp sjukdom som attackera rötter så rötter kan inte suga vattea och de blir vissna och gula och bruna , så du ska torka jorden snabb .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.