anderssmfrtd
Jag har lagt lecakulor på faten runt krukorna för att höja luftfuktigheten runt växterna, men efter jag hade på lite vatten på lecakulorna så började det lukta konstigt i lägenheten. typ surt. Är det någon mer som erfarenheter kring detta eller är det bara jag?

vad kan man använda istället för lecakulor?
Gudrun i Göteborg
Jag använder leca rätt mycket men aldrig upplevt att de luktar något. Är dina nyinköpta?
Bassam
Hej
Det finns andra metod som hjälpen , du kan lägga en cup med sten och vatten och lägga den bredvid kruka eller på kruka.
H:Bassam
anderssmfrtd
ja de är nya. Lukten kanske försvinner efter ett tag, det kanske bara är i början som de luktar. hoppas det.
officinalis
Testa att koka dem annars. Kanske har du fått in svamsporer bland lecakulorna som börjat gro.
Grabben
Ett bättre substitut är Hydroton för er som använder LECA till dränering och att göra jorden mer porös.
LECA innehåller mycket salter och har ett ostabilt pH värde. Hydrotonet har ett stabilt pH på 7 och innehåller inga salter. I jord kanske man inte märker av det så mycket, men för oss som odlar i vatten och andra näringslösa medium är detta ett bra substitut.

officinalis
Vad är det för skillnad på hydroton och leca?
Sen lär väl det skilja mellan olika leca-producenter också. En förpackning jag har hemma påstår sig använda "särskilt utvald lera" t.ex.
Peztis
Jag köpte två påsar Leca till blomlådan jag gav till svärmor. Jag sydde en påse av flugnät och hällde dem i dem så att man ska kunna återanvädna dem. Tur jag var ute när jag hällde i (tänkte att det kunde damma) för den ena påsen var det typ hälften jord eller torv som rann igenom nätet och ut på trappan! Skitigt värre!
Skulle eg ha gått tillbaka med den men det fanns inte tid till det...

Så det verkar ju vara lite varierande kvalitet på leca-kulorna även om det är samma fabrikat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon