daddel
Min Mamma delade sin planta då "gräset" höll på att växa ur krukan.
så jag fick en kruka och bara tre dagar efter att jag fått den så visade sig en blommknopp.
mamma var envis och sa: det blommar aldrig. Några dagar senare hade även hon en knopp hemma hos sig biggrin.gif.

tyvärr är det dåliga mobilbilder, men är det någon som vet vad det är??

det har smala, styva, taggiga blad.
[attachment=45454:Bild033.jpg]

[attachment=45455:Bild039.jpg]
KRT
Undrar om jag inte såg en liknande bild i en fråga för bara några dagar sedan - tror någon hade svarat att den hete "väktaren i tornet" eller något liknande? TS undrade om det var någon slags bromelia, det var därför jag kollade smile.gif. Tror tråden låg under krukväxter oxå, så det borde inte vara för svårt att hitta tummenupp.gif
evaisa
Jösses!

Du måste skicka fler och gärna bättre bilder av denna otroliga växt!
emmas matte
Tror att det är Prästhavre santa.gif Lagom till jul, grattis
skogstroll
prästhavre? giggle.gif
Eva i Höga
Definitivt en prästhavre. Kul att du fått den i blom nu, mina visar inte tillstymmelse till blomknopp.

Har hört någon gång att de ska ha det trångt i krukan för att blomma men så är det tydligen inte eftersom de blommar nu när de är delade.
Christina i Taxinge~
Visst är det prästhavre!
Blomman är det som "hänger ut" från de rosa högbladen.
Den ser helt exotisk ut när den blommar!
Kallas också 'Svenska flaggan' ibland eftersom blommorna är blå/gula men är en ananasväxt som kommer från Sydamerika. Kul att den alltid blommar på vintern hos oss - det kan vi behöva! Den bladrosett som blommar nu kommer aldrig mer att blomma så den kan du ta bort nästa gång du planterar om (markera den med en liten nagellacksprick.....så gjorde jag!)
En mycket tålig växt som kan stå både soligt och skuggigt. Vattnas när den är helt torr. Har inte sett att den går att köpa nuförtiden.....?

daddel
när jag googlade runt tyckte jag att det verkade som att blomman stämde överens med "prästhavre" men inte bladen..... skumt.

"Eva i höga"- det kan nog stämma att den vill ha trångt i krukan för att blomma, det var ju precis vad den hade, jag tor att blomningen triggades i gång innan delningen.

här kommer lite bättre bilder:
[attachment=45545:DSCF0072.JPG]

[attachment=45546:DSCF0082.JPG]

god jul!
smiley_small_hug.gif
clivia
Det är någon sorts tillandsia, tror jag, billbergia nutans (prästhavre) har lite annorlunda blad...kanske T. aeranthos...

Nu har jag googlat lite, ja, det kan vara billbergia nutans när man tittar på dina blommor lite närmare....

MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon