Har en myrten som haft sköldlöss ett tag, är behandlad med provado för ca 1,5 månad sedan.
Tittade på den på nära håll igår av en slump och upptäckte att det var mängder med sköldlöss på den - precis där äldre, förvedade grenar övergår i nya gröna skott. MEn när jag började peta på dem trillade sköldarna lätt av och det bruakr de inte göra????
Först trodde jag att medlet inte tagit, men sedan kom jag på att lössen kanske var döda men satt kvar ändå?
Alltså är det någon som vet hur man ser om en sköldlus är död eller levande??????
Bengalow
22-12-2009, 19:26
Om du trycker på dom och det blir en våt fläck, gärna lite gulaktig, så lever dom och trivs. Provado tar kål på dom, så du behöver inte vara rädd för fler sköldlöss. Möjligtvis att dom är "nyss avlidna" och "färska" så det också blir vått. Vi har haft massor av bomullslöss på en 3,5 m hög Benjaminfikus i många Herrans år, tills vi provade Provado. Dom är putz weck efter ca 2 månader!
Var får man tag på Provado? Vill mörda mina sköldlöss jag aldrig blir av med. De sitter på mina mangroveplantor (Rhizophora mangle). Har tidigare tagit bort dem för hand, men det sliter på växterna... Och de kommer alltid tillbaka på något sätt.
Jag har en spray som innehåller Permethrin, Pyrethrin, Cypermethrin. Man man använda det på dem? Dödar det växten med? Ardap kallas det, är känt för att döda det mesta...
Alexander-VG-zon3
11-01-2010, 19:10
provado finns på plantskolor och blomsterbutiker och på matbutiker med krukväxtavdelning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.