Full version: Julklappstips
Tingstäde
Dagens odlare har väl det mesta - kultivatorer, mossrepare, motoriserade slysnören, lövblåsare, kompostkvarnar, åkklippare.....

Glöm då inte - inför julen - ett av de viktigaste hjälpmedlen i trädgårdssammanhang - baskern - detta precisionsinstrument när trädgårdsmästaren under vårvintern beskär fruktträden. Baskern skall - slängd i en fin båge - kunna passera trädkronan utan att fastna.

MVH / Tingstäde
Hannele
Vi har inget av det du nämnde ovan, Tingstäde.
Och har inte avsikt att skaffa heller... sleep.gif
Hannele
När jag letade efter en riktig trädgårdsmästarekonst-bild
på ett gammalt äppelträd på Sofiero, hittade jag denna bild på en slaktad björk...
Ska ägaren hänga sin rock där...? wacko.gif
Virgo
igenom det trädet kan man slänga en sombrero laugh.gif

Det som Tingstäde nämnde, är nog bara kommuner som har.
Vad ska man ha motoriserade slysnören till?

Var det baskern som var julklappstips? Gud förbjude att nån vågar ge en sådan i julklapp till mig.
Då blir det inget julbord mad.gif
Cilla
Hej Tingstäde!
Baskern som precisionsintrument vid trädbeskärning, den var kul.
Men om att man ska klippa hål i trädet så att huvuddon ska komma igenom är en dålig måsttstock - http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm.

Utöver att det inte hjälper att tänka att man ska klippa håligheter i kronan så har jag aldrig förstått varför hattarna ska igenom kronan. Om de ska kunna slängas någonstans så är det UNDER kronan. Där kan man gärna stamma upp merän vad osm görs idag - innan grenarna är grova...

Mitt nya ordspråk om fruktträdbeskärning: Man ska kunna kasta frisbee under kronan... tongue.gif
Virgo
CITAT
så har jag aldrig förstått varför hattarna ska igenom kronan

Det borde du veta Cilla, det talesättet är urgammalt!
Ewa L
CITAT (Hannele @ 05-12-2003, 00:00)
När jag letade efter en riktig trädgårdsmästarekonst-bild
på ett gammalt äppelträd på Sofiero, hittade jag denna bild på en slaktad björk...
Ska ägaren hänga sin rock där...? wacko.gif

Jag passerar en björk varje morgon som ser ut så där!! sad.gif

Vet att jag inte har med det att göra vad grannar gör på sin tomt, men ibland skulle jag bara vilja ruska om dem... mad.gif wacko.gif
Tingstäde
Bästa Hannele!

Delar helt din upprördhet över denna avart av "beskärning". Borde kriminaliseras under rubriken misshandel eller mordförsök. Tveksamt om basker skulle ha hjälpt dessa marodörer.
Särskilt här på Gotland är detta oskick utbrett - inte bara visavi björk utan företrädesvis ask - eller esk - som man säger här. Det kallas så rart att man klappar träden vilket utförs ståendes i traktorskopan iförd motorsåg. Vips - har trädet förvandlats till tetegrafstolpe och går ett skändligt och väsentligt avkortat liv till mötes sakta förgjort av invärtes röta.
Men minns då att askarna stammar från Yggdrasil, är trädens drottning som "kommer sist och går först" och att asken Yggdrasils tre rötter dels utgjorde boning för asar och nornor som spinner ödertrådar, dels är hemvist för jättarna i Jotunheim och dels den roten som når Nifelheim, där ormen Nidhögg bor.
Så man ska vara försiktig när man ger sig på träd - de kan hämnas!

Tingstäde
yla
ja fy stackars björk man undrar hur dom som har gjort det har tänkt
nå angående huvudbonader i trädgården så
är det en gammal filthatt såsom snusmumrikens
som jag begagnar mej av
men inte då jag kryper runt i jorden utan senare då
jag sätter mej vid den öppna elden på kvällen o lyssnar på
fladdermöss o syrsor
då e livet som allra bäst
man ser lågorna o känner värmen från dom
o drömmer sej bort
kanske ända till
Jotunheim

smile.gif

åhh jag längtar så
Hannele
Nu hittade jag bilden på det gamla äppelträdet i Norrviken.
Den unga trädgårdsarkitekten sa, att 'här kan man kasta sin hatt mellan grenarna'
och jag ville ta ett kort på det.
rolleyes.gif
Cilla
Jodå Wilhelm/Virgo, visst känner jag till talesättet. Lika sant som att man måste daska ungen tre gånger för att det ska bli friskt... Skrock ska gärna behandlas som skrock tycker jag - inte som beskrivningar om hur man ska ta hand om liv.

Hanneles bild visar hur fel hatt-teorin är. Dels är det inte för att skapa hål som man beskär om man vill ha starka träd med frisk frukt, men hatt-teorin har också begränsningar om syftet med beskärningen är att kasta hattar genom träden:

Det går inte alls att kasta en hatt genom trädets krona! Trädskötaren har ju skurit bort all medelålders ved. Kvar i trädet är endast yngligarna och gamlingarna, dvs de purunga årsskotten, främst vattenskott, och de gamla krongrenarna. Ett träd som blir av med för mycket grenar och all sin unga och medelålrders ved satsar på nödskott - vattenskott - som här. Det blir tätt och det blir högt - varje år. Inte blir det mycket frukt heller.

Dessutom föråldras grenarna som vattenskotten kommer från eftersom de tusentals snitten ger inkörsportar för svampar och rötsvamp.

Behandla hatt-snacket för vad det är - skrock - och beskär sedan träden så att de får behålla lite av alla åldrar i sitt grenverk!
Eva i Skåne
CITAT (Virgo @ 05-12-2003, 01:10)
igenom det trädet kan man slänga en sombrero laugh.gif

Det som Tingstäde nämnde, är nog bara kommuner som har.
Vad ska man ha motoriserade slysnören till?

Var det baskern som var julklappstips? Gud förbjude att nån vågar ge en sådan i julklapp till mig.
Då blir det inget julbord mad.gif

Om du inte vill ha min gamla basker Virgo, så kanske du vill ha en sombrero i julklapp? rolleyes.gif
Tingstäde
wacko.gif blink.gif sad.gif

Hoppsan - här går det undan....

Från julklappstips - till fruktträdsvandalism - till barnuppfostran - till skrock...

Här får man tydligen passa sig om man inte vill bli ansedd som en som inte "ska ta hand om liv" !!!

sad.gif sad.gif sad.gif

Tingstäde
Virgo
Talesätt o skrock är det i alla fall skillnad på.
Betty
CITAT (Tingstäde @ 08-12-2003, 10:08)
Här får man tydligen passa sig om man inte vill bli ansedd som en som inte "ska ta hand om liv" !!!

sad.gif  :(  :(

Tingstäde

Ja du, ibland hjälper det inte ens att man väger sina ord på guldvåg...
...beror kanske på "dagsformen" hos vissa forumister... blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon