|
smuleborg
22-12-2009, 21:14
Förmodligen har ämnet diskuterats tidigare, men sökfunktionen funkar inte hos mig för tillfället. Och otålig som jag kan vara...
Det är snart dags att klyva ved, vi klyver (med yxa) i alla fall 12-16 kubik (välpackade kubbar, inte hög) varje år, något år har det blivit mer, och vi gör det (oftast) med glädje. Snö som ligger orörd, några minus; jag och veden; jag och allt eller inget. Och det är lättare att klyva om det är kallt, ja bokstavligt menat. I alla fall,
1. Hur staplar och förvarar ni ved? 2. Hur länge låter ni veden torka? 2. Bara björk?
Den som ställer frågan, måste svara först:
1. Vi staplar med barken neråt, med typ en decimeter mellan staplarna i vedskjulet. Vi har ett lapptäcke (som vi byggt ut av spill) till vedskjul (ser inte klokt ut). Glesa väggar. Vi staplar på lastpallar. Rymmer kanske åtta kubik (kan inte stapla för högt, för då rasar det). Resten staplar vi på lastpallar mellan träd. Måttligt blåsigt. Opraktiskt när vi ska hämta (rätt långt från boningshuset, skottkärra i snö, måste skotta, otympligt ändå) och snön "kommer åt". 2. Vi klyver veden februari-mars och använder den som regel hösten-vintern samma år. Har en känsla av att den borde torka längre, för att få ut optimal värme. Något år gjorde vi det, och jag tyckte det gjorde skillnad. 3. Björk tycker jag värmer bäst, kanske är det inbillning. Fura sprakar mysigt i brasan (Gudrun gav oss en ordentlig tall). Vi använder endel asp också. Aspen kan, som jag ser det, vara bra för att hålla igång elden. Vår leverantör påstår att asp värmer lika bra som björk, jag hävdar bestämt att den inte gör det.
Veden värmer, flera gånger. Skogshuggaren. Oss där vi står på vedbacken; när vi klyver och staplar. Och i kaminen.
Kanske hade frågan platsat bättre i forumet Allmänt/Småprat, men jag är rädd för att (ingen värdering) lektrådar tar över.
Huggorm
22-12-2009, 23:45
Asp värmer sämre en björk, det finns tabeller med energivärde i olika träslag. Men går man efter vikten så är det i stort sett samma, asp är ett lätt träslag. Björk är riktigt bra, och näst rönn det bästa man kan elda i norra halvan av landet. I söder finns ju ek, bok, ask och några till som är ännu bättre. Men egentligen har det rätt liten betydelse. Jag eldar allt utom gran, den säljer jag billigt. Men jag får erkänna att jag saknar knastrandet och lukten.
Jag klyver året runt, men det blir mest på vintern. På sommaren svettas jag som en gris och flugorna gör mig vansinnig. Älskar att klyva ved, då blir jag som mest harmonisk och tankarna kan löpa fritt.
Jag har en gammal vedbod där jag staplar så tätt jag kan för att få plats med mycket. Jag planerar att bygga ny vedbod till våren, nära stugan. Vilket håll barken hamnar åt varierar, jag bryr mig inte så mycket. Men den skall ju ligga neråt när man staplar under tak så det kan avdunsta lättare. Staplar man ute skall den vara uppåt så regnet rinner av. Sedan har jag rätt mycket ved och eldar ganska lite eftersom det är ett fritidshus, så veden har torkat i två år eller mer. Detta krävs ju mer eller mindre för ek också, den är inte torr efter år.
smuleborg
23-12-2009, 00:18
CITAT (Huggorm @ 22-12-2009, 23:45)  Asp värmer sämre en björk, det finns tabeller med energivärde i olika träslag. Men går man efter vikten så är det i stort sett samma, asp är ett lätt träslag. Björk är riktigt bra, och näst rönn det bästa man kan elda i norra halvan av landet. I söder finns ju ek, bok, ask och några till som är ännu bättre. Men egentligen har det rätt liten betydelse. Jag eldar allt utom gran, den säljer jag billigt. Men jag får erkänna att jag saknar knastrandet och lukten.
Jag klyver året runt, men det blir mest på vintern. På sommaren svettas jag som en gris och flugorna gör mig vansinnig. Älskar att klyva ved, då blir jag som mest harmonisk och tankarna kan löpa fritt.
Jag har en gammal vedbod där jag staplar så tätt jag kan för att få plats med mycket. Jag planerar att bygga ny vedbod till våren, nära stugan. Vilket håll barken hamnar åt varierar, jag bryr mig inte så mycket. Men den skall ju ligga neråt när man staplar under tak så det kan avdunsta lättare. Staplar man ute skall den vara uppåt så regnet rinner av. Sedan har jag rätt mycket ved och eldar ganska lite eftersom det är ett fritidshus, så veden har torkat i två år eller mer. Detta krävs ju mer eller mindre för ek också, den är inte torr efter år. Hoppar till - Tusen tack för svar! Jag visste väl att björk (volymmässigt, det är ju så man får stockarna eller kubbarna levererade) värmer bättre än asp. Tack. Vi älskar också att klyva ved, i alla fall om vintern när det kallt. Och hela kroppen får sig en genomkörare. Att barken ska ligga uppåt, vid utomhusstapling visste jag inte. Hoppsan. Och väldigt mycket TACK.
Aqvakul
23-12-2009, 09:04
Visst är det härligt att hugga ved - en av mina absoluta favoritsysselsättningar och gärna i lite kyligare väderlek. Numera är vedbehovet begränsat till 1-2 kubik i fritidshuset. Allt ryms behändigt under tak i egen designad vedbod och jag har råd att vara kräsen med veden. Det blir mest björk, bok och rönn. Ek vill jag helst inte röra. Vår braskamin värmer upp från 7 till 22 grader på en dryg timme. Det är så mysigt att åka upp till helgen och njuta av tystnaden.
smuleborg
26-12-2009, 18:50
CITAT (Aqvakul @ 23-12-2009, 09:04)  Visst är det härligt att hugga ved - en av mina absoluta favoritsysselsättningar och gärna i lite kyligare väderlek. Numera är vedbehovet begränsat till 1-2 kubik i fritidshuset. Allt ryms behändigt under tak i egen designad vedbod och jag har råd att vara kräsen med veden. Det blir mest björk, bok och rönn. Ek vill jag helst inte röra. Vår braskamin värmer upp från 7 till 22 grader på en dryg timme. Det är så mysigt att åka upp till helgen och njuta av tystnaden. Vad har du för braskamin?
Aqvakul
26-12-2009, 18:59
CITAT (smuleborg @ 26-12-2009, 18:50)  Vad har du för braskamin? Pinsamt nog så är jag inte riktigt säker på märket ens. Dessutom hade jag en likadan i gamla villa. Ingen har jag dock satt in själv. Tror att fabrikatet är Tylö och att den sattes in i början på 90-talet. Jag tror inte det är något som säljs nu.
Om man inte har alltför grov ved, utan kan lyfta kubbarna med en hand, så kan man med fördel välja en lite lättare (och gärna också lite kortare skaft) klyvyxa. Då kan man hålla kubben som skall klyvas med ena handen, medan man hugger med den andra. Det ger suverän kontroll, och man riskerar inte att hugga sig i benen (eller handen för den delen).
smuleborg
27-12-2009, 18:52
CITAT (KURT @ 27-12-2009, 11:54)  Om man inte har alltför grov ved, utan kan lyfta kubbarna med en hand, så kan man med fördel välja en lite lättare (och gärna också lite kortare skaft) klyvyxa. Då kan man hålla kubben som skall klyvas med ena handen, medan man hugger med den andra. Det ger suverän kontroll, och man riskerar inte att hugga sig i benen (eller handen för den delen). Jaha. Det måste vi testa (för de "små"). Tack. Annars (för medel- eller grov och vred ved), min korta erfarenhet säger mig att det är yxans tyngd i kombination med att "passivt" låta yxan falla på rätt punkt (inte armstyrkan) som är effektiv vedklyvning. För mig tog det ett tag innan jag "förstod" att släppa yxan utan motstånd. Och får man till det, går det som en dans. Mediativ avkoppling - och en genomkörare för hela kroppen. Och med min ringa erfarenhet: Det går väldigt mycket lättare att klyva när det är kallt. CITAT (Aqvakul @ 26-12-2009, 18:59)  Pinsamt nog så är jag inte riktigt säker på märket ens. Dessutom hade jag en likadan i gamla villa. Ingen har jag dock satt in själv. Tror att fabrikatet är Tylö och att den sattes in i början på 90-talet. Jag tror inte det är något som säljs nu. Vi planerar att bygga till, det är därför jag frågade. Det är inte lätt att välja, om man säger så.
Jag kör med vedklyv. Det är enkelt och snabbt. Yxa gav mig ont i handlederna. Kanske har fel teknik. En liknande tråd:Vedskola http://www.svo.se/episerver4/templates/SNo...e.aspx?id=22434
smuleborg
29-12-2009, 20:07
CITAT (kina3 @ 28-12-2009, 22:49)  Jag kör med vedklyv. Det är enkelt och snabbt. Yxa gav mig ont i handlederna. Kanske har fel teknik. En liknande tråd:Vedskola http://www.svo.se/episerver4/templates/SNo...e.aspx?id=22434Tusen tack för länkarna. Alternativ.nu har jag positiv erfarenhet av (så mycket, oftast glömd, kunskap), men glömmer ofta att tassa in... Kan rekommendera tidningen Åter. Gjorde jag otillåten reklam nu får admin ta mig i örat. Själva "yx-klyvningen" sliter inte på kroppen min. Det som jag kan tycka kan slita (axeln) är efterarbetet, staplingen och det runt det. Jag använder förmodligen fel teknik. Tänker ett varv till: Handen kan ta lite stryk vid klyvningen, kanske beroende på att jag normalt sett inte släpper yxan utan greppar med en hand - med min rätt lilla hand - nästa kubbe för att ställa den på huggkubben. Periodvis har jag ställt ner yxan och greppat kubben med båda händerna, men snart är jag där igen... Men, som jag ser det, väger fördelarna över: Stå där en vinterdag, hacke jobbar en bit bort, tystnaden, snö - i bästa fall - så långt ögat kan nå, orörd. Efter ett tag åker skaljackan av. Mössan på sniskan. Andra andningen.
Huggorm
30-12-2009, 00:33
CITAT (smuleborg @ 29-12-2009, 20:07)  Tusen tack för länkarna. Alternativ.nu har jag positiv erfarenhet av (så mycket, oftast glömd, kunskap), men glömmer ofta att tassa in... Kan rekommendera tidningen Åter. Gjorde jag otillåten reklam nu får admin ta mig i örat. Själva "yx-klyvningen" sliter inte på kroppen min. Det som jag kan tycka kan slita (axeln) är efterarbetet, staplingen och det runt det. Jag använder förmodligen fel teknik. Tänker ett varv till: Handen kan ta lite stryk vid klyvningen, kanske beroende på att jag normalt sett inte släpper yxan utan greppar med en hand - med min rätt lilla hand - nästa kubbe för att ställa den på huggkubben. Periodvis har jag ställt ner yxan och greppat kubben med båda händerna, men snart är jag där igen... Men, som jag ser det, väger fördelarna över: Stå där en vinterdag, hacke jobbar en bit bort, tystnaden, snö - i bästa fall - så långt ögat kan nå, orörd. Efter ett tag åker skaljackan av. Mössan på sniskan. Andra andningen. Det är livskvalitet
Vi värmer hela huset inkl varmvattnet med en vedeldad panna, Viadrus. Vedhuggningen skedde till en början för hand men har nu ersatts av en vedklyv. Det blir rätt stora mängder ved som ska klyvas och staplas, så för att vara lite mer effektiv blev det en klyv som hjälper till. Det är absolut så att vedhuggningen är bäst att göra vintertid, kylan gör att kubbarna spricker isär mycket lättare. Vi eldar väl eg det mesta men märker ju att björk och ek ger mer energi, en hel del fur åker också in i pannan. Vi fick en hel massa poppel för ett par år sedan, en hel alle' som tog ned, det gick att elda men det var inte mer! Lite energi för mycket jobb!
Det gäller ju att få till en effektiv förbränning för att minska mängden utsläpp.
Vi försöker låta veden ligga till påföljande år minst, men det är lätt att komma i otakt och tvingas ta utav veden som fortfarande borde få torka, och det märks genast på eldningen, det krävs mer ved för att få ut värmen.
I år ska vi komplettera med en pelletsbrännare, det kommer att minska vedbehovet något vilket känns skönt
Har även en braskamin som inte används alls lika mycket sedan vi installerade en vedeldad panna, braskaminen är en Dovre, tror inte att de finns längre. En norsk kamin i alla händelser.
Elräkningen har minskat radikalt sedan vi övergick till vedeldning, vilket ju inte är något negativt!
Och visst är det skönt att stå ensam med veden, i mitt fall då en klyv, men det ger likafullt en meditativ tillfredställelse när högen av kluven ved växer runt fötterna, det är ett perfekt sätt att få bearbeta både ilska och sorg och bli lugn helt in i själen!
Vedstaplingen är inte fullt lika rolig, den sliter åtminstånde hårt på min rygg...
Har byggt ut taket på baksidan =långsidan på vår bod där ligger veden undertak men ändå ute Låter den ligga minst ett år Träslag är enkelt för vi har bara björk. Jo vi har en ek också men den är stopr och en fin prydnad så har vi en tall men den komme ratt åka i mars till förmån för en grusgång
Oj så olika vi upplever vedhantering Att väja träd fälla kvista av är en logisk njutning full koncentration på att det ska bli rätt minnimera risken för mig och alla träd buskar omkring m.m. Så ska kvistarna bort det handlar mer om muskler =avkopplande Därefter ska stocken delas och bäras/släpas till lämplig plats för uppsågning. Upp på sågbocken eller pallas under så jag inte kör kedjan i marken Klyva, nu går det riktigt snett i huvudet på mig. Att klyva är något som bara ska bli klart inget harmoniskt filosofiskt eller meditativt bara bli klar, färdig NU Staplingen kräver konsentration men det ska också bli klart och gärna NU
Motorsåg, skyddskläder, stocktång, klyvyxa är mina vänner vid dessa tillfällen
Aqvakul
04-01-2010, 20:15
CITAT (smuleborg @ 26-12-2009, 18:50)  Vad har du för braskamin? Minnet klarnar så småningom. Det är en Contura. Den värms upp väldigt snabbt, vilket kan vara en en fördel i ett fritidshus. I ett permanentboende vill man nog hellre ha en mer "kaminliknande" variant, som håller värmen längre. Täljstensspisar är både vackra och poulära.
smuleborg
06-01-2010, 20:42
CITAT (Monaxe @ 30-12-2009, 05:09)  Vi värmer hela huset inkl varmvattnet med en vedeldad panna, Viadrus. Vedhuggningen skedde till en början för hand men har nu ersatts av en vedklyv. Det blir rätt stora mängder ved som ska klyvas och staplas, så för att vara lite mer effektiv blev det en klyv som hjälper till. Det är absolut så att vedhuggningen är bäst att göra vintertid, kylan gör att kubbarna spricker isär mycket lättare. Vi eldar väl eg det mesta men märker ju att björk och ek ger mer energi, en hel del fur åker också in i pannan. Vi fick en hel massa poppel för ett par år sedan, en hel alle' som tog ned, det gick att elda men det var inte mer! Lite energi för mycket jobb!
Det gäller ju att få till en effektiv förbränning för att minska mängden utsläpp.
Vi försöker låta veden ligga till påföljande år minst, men det är lätt att komma i otakt och tvingas ta utav veden som fortfarande borde få torka, och det märks genast på eldningen, det krävs mer ved för att få ut värmen.
I år ska vi komplettera med en pelletsbrännare, det kommer att minska vedbehovet något vilket känns skönt
Har även en braskamin som inte används alls lika mycket sedan vi installerade en vedeldad panna, braskaminen är en Dovre, tror inte att de finns längre. En norsk kamin i alla händelser.
Elräkningen har minskat radikalt sedan vi övergick till vedeldning, vilket ju inte är något negativt!
Och visst är det skönt att stå ensam med veden, i mitt fall då en klyv, men det ger likafullt en meditativ tillfredställelse när högen av kluven ved växer runt fötterna, det är ett perfekt sätt att få bearbeta både ilska och sorg och bli lugn helt in i själen!
Vedstaplingen är inte fullt lika rolig, den sliter åtminstånde hårt på min rygg... Nu när vi ska bygga till, funderar vi på vedpanna alternativt ytterligare två eldstäder. Det lutar trots allt åt det senare. Jag hade det på känn, veden ska torkas minst ett år. Vi har som regel använt ved som "klyvs innan påska" redan samma senhöst/vinter. Det gäller att komma i takt (och till en början ha möjlighet att lagra väldigt mycket). Vi har också en Dovrekamin. OK tycker vi, men vi saknar erfarenhet av någon annan.
smuleborg
06-01-2010, 20:53
CITAT (LasseB @ 30-12-2009, 17:26)  Har byggt ut taket på baksidan =långsidan på vår bod där ligger veden undertak men ändå ute Låter den ligga minst ett år Träslag är enkelt för vi har bara björk. Jo vi har en ek också men den är stopr och en fin prydnad så har vi en tall men den komme ratt åka i mars till förmån för en grusgång
Oj så olika vi upplever vedhantering Att väja träd fälla kvista av är en logisk njutning full koncentration på att det ska bli rätt minnimera risken för mig och alla träd buskar omkring m.m. Så ska kvistarna bort det handlar mer om muskler =avkopplande Därefter ska stocken delas och bäras/släpas till lämplig plats för uppsågning. Upp på sågbocken eller pallas under så jag inte kör kedjan i marken Klyva, nu går det riktigt snett i huvudet på mig. Att klyva är något som bara ska bli klart inget harmoniskt filosofiskt eller meditativt bara bli klar, färdig NU Staplingen kräver konsentration men det ska också bli klart och gärna NU
Motorsåg, skyddskläder, stocktång, klyvyxa är mina vänner vid dessa tillfällen Stormen Gudrun gav oss en bamse-tall. Vi behövde inte fälla den, men vi kvistade av och delade stocken på plats. Och transporterade kubbarna till vedbacken - på skottkärra (man tager vad man haver). Uppförsbacke. Vilket "slit". Jag sov gott den natten.
smuleborg
06-01-2010, 20:59
CITAT (Aqvakul @ 04-01-2010, 20:15)  Minnet klarnar så småningom. Det är en Contura. Den värms upp väldigt snabbt, vilket kan vara en en fördel i ett fritidshus. I ett permanentboende vill man nog hellre ha en mer "kaminliknande" variant, som håller värmen längre. Täljstensspisar är både vackra och poulära. OK. Då inget för oss (permanentboende). Ett alternativ till (smaken är delad som...) täljstenskaminer kan vara (har jag läst nånstans) täljstenar inuti kaminen.
Allt du värmer upp som har en hög dencitet går bra att magasinera värme i. Det finns ju vattenmantade kaminer också om du har en acc tank. Då kan du förena både nytta med brasmys
smuleborg
07-01-2010, 21:23
LasseB - Förstår inte, kan du hjälpa mig? Menar du att veden ska ha hög densitet, typ ek eller björk eller handlar det om kaminen? Jag är väl dum....
Sussie F-Flower
07-01-2010, 22:15
CITAT (smuleborg @ 06-01-2010, 20:53)  Stormen Gudrun gav oss en bamse-tall. Vi behövde inte fälla den, men vi kvistade av och delade stocken på plats. Och transporterade kubbarna till vedbacken - på skottkärra (man tager vad man haver). Uppförsbacke. Vilket "slit". Jag sov gott den natten. Ja, du är rolig du...!  CITAT (smuleborg @ 07-01-2010, 21:23)  LasseB - Förstår inte, kan du hjälpa mig? Menar du att veden ska ha hög densitet, typ ek eller björk eller handlar det om kaminen? Jag är väl dum.... Ja, jag tolkar det som så... "hög vikt"/kubikdm, dvs så kompakt som möjligt...
Huggorm
07-01-2010, 23:41
Det är inte veden som skall ha hög densitet, utan det material som håller kvar värmen. Förr i tiden en rejäl murstock på ibland flera kubikmeter, idag ofta vatten i stora tankar. Det mesta som har hög vikt per volym fungerar.
Hög dencitet på grejer Som redan sagt så att som väger mycket / volym kan också lagra värme eller kyla bättre än ett lätt material Så om du håller två stenar som är lika stora och den ena väger mer så kommer den också att kunna lagra mer värme Jämför att dansa på glödande kol där den mesta värmenfinns i luften (låg dencitet) med att springa runt i kokande vatten (hög dencitet)
Edit: Leden Huggorm såg inte ditt helt korrekta inlägg
Hög densitet kan gälla ved också. Om jag inte misstar mig så är en kubik björkved eller ek tyngre än en kubik poppel och björk/ek ger betydligt mer värme än poppel
smuleborg
10-01-2010, 14:28
Tack Huggorm och LasseB. Vi ska ha det i åtanke när vi väljer en eller två nya eldstäder. Sussie F-Flower - Kul att sprida glädje  . Och ack så mysigt det sprakade av tallen i kaminen.
Det finns ett modernt alternativ till kakelugn och det är, mycket förenklat, två rör det inre för att elda i det yttre är snyggt mellanrummet fylls med sand Dyrt tror det kostar runt 50.000:- men snyggt kräver dock ett förstärkt golv
smuleborg
13-01-2010, 20:11
Tack igen LasseB. Kakelugn (mys- och värme, uttrycket) ser vi möjligen som ett alternativt i den tillbyggda övervåningen (sovrum), men dock inte denna variant. Förmodligen kommer vi här att skippa eldstad (värmen stiger, och kostnaden!). Vi behöver dock - en effektiv vedspis (köket kommer "att placeras" i tillbyggnaden). Vi har tittat på AGA-vedspis och den så kallade Smålandsspisen. Det lutar åt det senare (delvis beroende på prislappen, och för att få ner "svulstigheten", även om jag på ett sätt älskar AGA).
Den andra nya eldstaden, skulle då (vi skippar nog eldstad på övervåningen) vara i husets hjärta. Hallen. Vi har redan eldstad i gamla delen, i det "nya" köket blir det någon form av vedspis. Vi får lov att tänka något varv till, och sätta ner foten. Det är inte lätt alla gånger. Att bestämma sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|