Full version: Eucalypthus
Nallebjörnis
Kan någon svara på om det går att få tag på ett eukalupthusträd??? huh.gif
Åsa K, zon 1
Ja visst fins det eukalyptusträd.

Men kanske inte att köpa nu på vintern, annat än möjligtvis frön.
Jag har ett som är ca 2 meter högt. OBS de växet jättemycket och vill ha massor av vatten på sommaren. Du kan se en skymt av det på min hemsida.

Jag köpte mitt senaste på PETAB, det kostade ca 30 kr och var då 30 cm högt. Ja, det jag har nu är det 3:dje. De växer så förbaskat så ibland måste man börja om trots att jag klipper det hårt inför vintern, annars får jag inte plats med det i mitt uterum. smile.gif
andreas i uppsala
Det finns faktiskt eucalyptus som är någorlunda härdiga i sverige(södra)tex niphophila och debeuzevillei är några av de härdigaste.De har i oxfordshire klarat -18 utan en enda skråma på bladen,så det borde kunna klara sig ganska bra i södra skåne.Man ska köpa så små exemplar som möjligt för de har ett mycket tjänsligt rotsystem.Rötterna klarar inte heller tjäle så bra ,så det gäller att skydda mot tjäle.De växer också väldigt fort(som åsa sa)De härdigaste Eucalyptus:arna trivs mycket bra med våra svala somrar.
mvh
andreas
Åsa, mälardalen zon 2
Skulle man inte hitta eucalyptusplantor där man bor så kan man även köpa frön, Impecta exempelvis har frön till 4 sorters eucalyptus.
nallebjornis
kan man ha eucalupthusen inne???
andreas i uppsala
även jungleseeds har ett stort utbud av eucalyptus.
eucalyptusarna som kommer från på nya guinea skulle man troligen kunna ha inomhus,problemet är dock som åsa sa är att dom växer mycket snabbt.
nejlika
Vet någon om det finns några bra böcker eller länkar att läsa för jag skulle gärna lära mig mer?
Eukalyptusen är ju väldigt intressant. smile.gif
Fenja
CITAT (nejlika @ 23-01-2005, 18:45)
Vet någon om det finns några bra böcker eller länkar att läsa för jag skulle gärna lära mig mer?
Eukalyptusen är ju väldigt intressant. smile.gif

Google.se är en outsinlig källa till kunskap: Eukalyptus
Mvh
Fenja
nejlika
På Impecta står det att Feberträd,funchia eukalyptus, Citroneukalyptus och vitt gummiträd kan odlas som krukväxter.
JacobVF
Mitt träd "Sydney blue gum" är lagom stort och trevligt. Aningen känslig för att få för lite vatten, men den växen inte alls så fort som många skriver här på forumet. Har haft problem med att få de att överleva första tiden när jag grott från frön dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon