Gilla
Skulle klippa ned min vinranka idag som står inne i mitt växthus och upptäckte då att det var gråmögel lite här och där på plantan. Vad gör man? Hur kan man bli av med möglet? Försökte klippa bort så mycket som möjligt men inser att hela växthuset säkert är smittat... sad.gif
Någon som har erfarenhet?
Hälsningar Gilla

Birgittahä
Jag läste någon gång tidigare att man kunde spreja med atamonlösning. Det verkade fungera hos mej.
Anja Danmark
En meget vigtig ting: Udluftning i drivhuset!

Nu ved jeg ikke, hvor koldt det er hos dig, men en grundig udluftning nogle gange om ugen, eller endnu bedre hver dag, vil hjælpe på problemet...

Atamon er jo kun en symptombehandling - fugten vil stadig være i drivhuset, hvis der ikke bliver luftet ud regelmæssigt.

Mvh

Anja
Gilla
Tack för råden - nu ska det vädras och behandlas! Tack smile.gif
Bassam
Hej

Atamon och mjölken och Bekabonat är naturliga material mot mögel för att mögel tycker inte om höga PH , alla tre gör PH jord hög.

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver inte göra någonting. Gråmögel på vinranka i växthus på hösten-senvintern är helt normalt. Ju mer man bommat igen huset desto mera ludd blir det, vinrankan brukar dock övervintra som vanligt och grönskar till våren. Gråmögelkonidier finns överallt i luften så det är inget man kan få bort helt. Min vinranka är för det mesta superluddig innan vintern kommer ifall hösten inte är solig och torr.

Att spruta en växt som är full av svampangrepp med atamon och bikarbonat är ganska lönlöst eftersom det bara bromsar angrepp inte tar död på dem så såna medel använder man på växter som ex. har fått pyttesmå angrepp av ex. mjöldagg.

Det finns dock en sak som kan ha hyfsat god effekt åtminstone tidigare på hösten då det är varmare = ta bra trädgårdsjord och stryck på gråmögelområdena, de nyttiga svamparna i en levande jord bekämpar de skadliga.
Bassam
Hej
Alla organism har med sig möglar bakteria ohyra , för att de finns i luften vatten och jord som Åsa sa men bekämpa vi dom när de blir många och de gör växter dåliga .

H:Bassam
Gilla
Det låter ju bra att man inte behöver göra något, det mesta av luddet klippte jag också bort. Har dock sett till att ha en lite liten glipa i dörren för att öka ventilationen. Tack för era inlägg :-)
Gilla

Bassam
HEj

Du tänker bra Gilla .

H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon