Pius
Nu blir jag bekymrad.

Förra julen var det samma visa, julskinkan var inte god. Lite seg o mysko, inte alls sådär torr som jag gillar. I år luktade den fläsk och var seg, inte alls sådär som den brukade vara förr. Förra året kokade vi själv i år var den färdigkokt. Vad är det som hänt?

Är det några fler som tycker som jag?

Pius
Motti
Så där blir det när man köper färdigt i affären !här köper vi alltid färsk skinka som vi salta själva och det går inte att gämföra med de där färdigkokta eller färdigsaltade de har troligtvis blivit sönderbaltade av all industribehandling!pröva att salta en färsk själv det är som natt och dag och det är så himmla lätt att salta in själv,man kokar en saltlag sen ska skinkan ligga 12-13 dagar i lagen sen in i ugnen.lätt som en plätt!
Pius
CITAT (Motti @ 23-12-2009, 22:35) *
Så där blir det när man köper färdigt i affären !här köper vi alltid färsk skinka som vi salta själva och det går inte att gämföra med de där färdigkokta eller färdigsaltade de har troligtvis blivit sönderbaltade av all industribehandling!pröva att salta en färsk själv det är som natt och dag och det är så himmla lätt att salta in själv,man kokar en saltlag sen ska skinkan ligga 12-13 dagar i lagen sen in i ugnen.lätt som en plätt!

Det tål att tänka på till nästa år, för nu börjar jag bli less på det här. Det var bättre för. blink.gif

Pius
Nauti
Det kanske är som grisfarmarna själva påstår och använder som argument, om grisarna lever bra och mår bra så blir köttet bra, lever de dåligt och mår dåligt blir köttet dåligt.
Motti
Vi har väl varit bortskämda i många år och fått en halv gris eller en part från svärföräldrarna,men på senare år har vi fått beställa,ica Maxi eller Kvantum brukar vara hur trevliga som helst och fixa en färsk som man saltar själv tretton dagar innan jul,man kan välja med ben eller utan ,jag föredra med ben eftersom benet ger mer smak och färg,om jag ska vara ärlig förstår jag inte varför folk köper färdigsaltade eller färdigkokta när det är så himmla lätt att saltta själv,det är ju bara att koka upp vatten salt och i med lite socker låta lagen svalna hälla över skinkan och in i kylen 13 dagar,man behöver inte bry sig ,ja kanske vända på skinkan varanan dag men hur jobbigt är det,i alla fall får man en helt underbar skinka som man vet vad den innerhåller.Pröva nästa år vet jag santa.gif
gunvor
CITAT (Nauti @ 23-12-2009, 22:54) *
Det kanske är som grisfarmarna själva påstår och använder som argument, om grisarna lever bra och mår bra så blir köttet bra, lever de dåligt och mår dåligt blir köttet dåligt.

de flesta grisarna lever inte så bra nu för tiden- så då blir det inte så bra, om man nu äter skinka så gäller det att ha en bra senap att dölja den med!
Jag var bortbjuden på jullunch i går och åt ett par tunna skivor skinka med god senap! Mer skinka än det blir det inte för min del i år!
Åsa, mälardalen zon 2
De färdigkokta är oftast knappt ätbara tycker jag, så för mig är det ett mysterium att det finns så många i butiken och att folk verkar köpa dem?
Aqvakul
Jag måste få vara lite tvärsemot. Vi har köpt färdigkokt skinka i flera år (inte den allra billigaste) och varit mer än nöjda.
herkules
jag tänker att om grisen haft det bra och fått bra mat utan massa antibiotika och skabbmedel så ska den väl smaka ok?
tyvärr så tänkte jag på alla grisar som levt ett riktigt ruttet jävla skitliv och skinkmackan växte i munnen, nä ingen mer skinka här.
inget griskött och ingen kyckling, fisk är inte gott och de flesta grönsaker dekoration, jag är lyckligt lottad som kan välja BORT mat!

Sommartorparn
CITAT (Pius @ 23-12-2009, 22:01) *
Nu blir jag bekymrad.

Förra julen var det samma visa, julskinkan var inte god. Lite seg o mysko, inte alls sådär torr som jag gillar. I år luktade den fläsk och var seg, inte alls sådär som den brukade vara förr. Förra året kokade vi själv i år var den färdigkokt. Vad är det som hänt?

Är det några fler som tycker som jag?

Pius

Men, är det inte lite udda smakriktning att vilja ha en torr skinka?
Jag tycker problemet ofta är att skinkorna är för torra. Jag gillar saftig skinka. Är det kanske för att grisarna inte tillåts bli tillräckligt feta?
ingrid fuxwall
Vår skinka - färdigkokt och inköpt på Lidel - smakade helt underbart!
Inga från Närke
Förra året köpte vi färdigkokt från Lidles och den var prima. I år köpte jag Coops rimmade skinka och kokade själv + grilljera och den var också perfekt. Har för mig att skinkan var saltare förr så man fick lägga den i vatten en stund och byta det innan man kokade den.
Håller fast vid det gamla sättet alltså med att koka och det beror mest på att jag har annat i samma gryta som rimmad tunga och hjärta så spar jag el med att använda en platta bara.
Får ju passa förståss för det är ju lite olika koktider. Men som sagt det blev perfekt.
Aqvakul
Jovisst , skinkan var mycket saltare förr.
Pius
Idag köpte vi en liten rimmad och kokade själva. Den blev precis så som den ska. Så som jag gillar, torr så den faller i bitar. Och ingen fläsk-doft. Det kanske är mig det är fel på. flirting.gif

Pius
Berith
CITAT (Pius @ 25-12-2009, 22:46) *
Idag köpte vi en liten rimmad och kokade själva. Den blev precis så som den ska. Så som jag gillar, torr så den faller i bitar. Och ingen fläsk-doft. Det kanske är mig det är fel på. flirting.gif

Pius

Fast "torr så den faller i bitar" har väl mer med koktiden att göra? Om man kokar den längre än vad som behövs brukar den ju falla isär?

Jag köper färdigsaltad men kokar själv, blir allra bäst så. yes.gif
Sommartorparn
Det stora problemet är att skinkorna nuförtiden är för torra. Det ska drypa om den när man äter den varm.
Det godaste på skinkan tycker jag är att skära stora bitar av det vita fettet och äta direkt när man har dragit av svålen. Nuförtiden är det i bästa fall bara en liten svålbit på skinkat, och börjar man karva i det vita innan servering så är man snart nera på det röda. Från min barndom minns jag att varje skinkskiva var omgiven av en minst 2 cm bred rand av vitt fett. Nuförtiden saknas denna fettrand helt. Gillar man inte att äta fettranden så kan man skära bort den, men den bör finnas med vid tillagning för att annars blir köttet torrt.
ingrids
Jag tror det kan vara bra på att skilja mellan saftig för att köttet är saftigt med en rejäl fettkappa och "saftig" på grund av att skinkan har fått vatten insprutad i sig. Jag vill minnas en debatt för många år sedan som gick ut på att vi svenskar inte ville betala för fettet på köttet och eftersom fettkappan hjälper till att hålla köttet saftigt blir det svårare att få till t.ex. skinkan bra om det är för mycket fett bortskuret.
Själv är tveksam till färdigrimmade skinkor där saltlagen sprutats in i köttet, den "saftigheten" blir inte god för mig.
Hej igen
Köpte färdigrimmad Alviksskinka (närproducerad) ... ungsbakades i folie och blev så saftig o god
som en skinka kan bli.
Dotter som knappt smakat julskinka under hela sitt 26-åriga liv ... åt o åt och tyckte den var "skitgod" tummenupp.gif

Nu har jag massor av dopp och skinka att ha till frukost framöver. biggrin.gif

Köper nog en el två till o har i frysen ... gott att tillaga eftersom. smile.gif

Fettkappa ... så klart ska man ha en med ett par cm ... det är ju fettet som ger smak till skinkan.
*Stintan*
Om man kokar eller ugnsbakar skinkan för länge blir den torr och därmed inte god. Självklart ska det vara fettrand på skinkan det är ju lätt att skära bort sen för den som ej önskar äta den.
herkules
smaken är som baken, en del vill ha sin skinka torr och andra vill ha den saftig. tur att vi kan välja utan att få nedstoppat i halsen hur det ska vara.
gunvor
Såg ni "Solens mat" på TV i går - så skall en skinka tillagas! Men det skall vara en skinka från en glad gris!
zissi
CITAT (gunvor @ 28-12-2009, 06:37) *
Såg ni "Solens mat" på TV i går - så skall en skinka tillagas! Men det skall vara en skinka från en glad gris!

Javisst Gunvor såg det härligt ut. Jag skulle sååå gärna velat smaka den skinkan. Satt o dreglade här i min soffa. Vilket hantverk sen! wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon