Full version: Städfråga
Gossen Ruda
Har äntligen skaffat mig en dammvippa istället för att släpa omkring på dammsugaren. Den verkar fungera skapligt, det blir dammfritt direkt även om inte precis allt försvinner. Fast eftersom dammet inte försvinner och upplöses i intet måste den rensas och min fråga är hur jag gör det bäst? Jag har fått tips att rotera den mellan händerna. Funkar fint, men jag står omvärvd av damm så det bör nog inte göras inomhus. Har ingen lust att ränna ut och in eller öppna fönster och sticka ut den där så finns det något bra knep? Kan man suga av det med dammsugaren?
Aqvakul
Säg att du driver med oss!

Dammvippan kan ersätta eller snarare komplettera dammtrasan.

Är du trött på dammsugaren, så rekommenderas någon form av mopp.

En städkurs kanske vore något?

Berith
biggrin.gif Men Ruda menade väl inte att han bytte ut dammsugaren mot en dammvippa för att få rent på golvet?
Gossen Ruda
Ibland blir man missförstådd, givetvis används dammvippan bara till prydnadsföremål, böcker, stereon och liknande. Istället för att vela med dammsugaren. Dammtrasor undviker jag, det är ofta ett helsicke att få dom rena sen. Golv och liknande får fortfarande besök av den motoriserade modellen.
Berith
Det var väl det jag trodde. tummenupp.gif

Jag brukar bara skaka av vippan utanför, men antar att den kanske skulle behöva tvättas ibland. g.gif Hur gör man det bäst?

Kommer ihåg att du inte var så nöjd med din nya dammsugare, är det förhållandet bättre nu?
Gossen Ruda
Nja, det var bara lite klagomål. Att den inte följer mig på min väg runt huset utan har egen vilja och att man inte kan lyfta den i slangen. Möjligen då också att sladden gärna vill rulla upp sig själv. Suget är bara för bra, trasmattorna fastnar även om jag har lägsta effekten.
Berith
Lite plus och lite minus alltså... yes.gif
Alba
Om det är en sån där dammvippa som är statisk så är det nog bäst att skaka av den ute och sen spolar du bara av den under kranen och låter torka.
Eva i Höga
Jag har en dammvippa och det är ett jättebra redskap när man inte hinner gå omkring med en fuktig dammtrasa. Dessutom når man upp i taket och in i vrårna med den. Någon gång emellanåt - när jag är ambitiös - drar jag över tak och väggar med den. Jag skakar alltid av dammet genom fönstret eller dörren och sedan drar jag några tag med handen över den så den blir statisk igen.
Bengalow
Jag tycker att det bästa sättet att få dammvippan ren är att stoppa in den i dammsugarslangen....
Gossen Ruda
Flera svar och knep, tack för det och fortsätt gärna. En sak har jag kollat, gamla vinylskivor skall den inte användas till. Visserligen tog den bort en del stora dammtussar men efterlämnade en hel del smått som inte fanns tidigare. Så det blev till att ta fram den gamla Klara skivan och torka av noggrannt.
Eva i Höga
Det var väldans vad du städar gossen! Jag tar det inte så allvarligt nu, det är ju mörkt alltid så det syns inte så väl om det finns lite damm, värre är det när vårsolen kommer fram, då får man våttorka allting. Men det är en tid kvar till det blir dags så nu är vi lite lata.
Aqvakul
vissa städar för mycket...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon