När du budgeterar för växthuset, tänk på att grunden kostar en hel del - självklart beroende på hur den ser ut:
* Ska det grävas ut? Behöver ni hyra maskin och/eller grävare eller klarar ni det själva (är det mycket rötter som det var hos oss så hade vi nog aldrig klarat det utan grävhjälp).
* Dräneringen kostar ju en slant (där är det frakten som kostar mest, inte massorna). * Ska du lägga plattor i och/eller runt växthuset?
* Är det plan mark eller behöver det byggas murar?
* Ska det dras in vatten och/eller el?
Ytan som mitt växthus på 14,1 kvm ska stå på är ca 35 kvm och där har jag tänkt att lägga plattor samt vissa odlingsbäddar. Vi fick hjälp med grävningen, passade på att be killen gräva 25 cm ned när han ändå var och grävde för slangen till vår nya vattenbrunn. Det kommer nog att kosta mellan tre och fem tusen för grus osv och därefter tre-fyra tusen för plattor (om jag inte får tag i det på annat sätt som Blocket eller någon som vill bli av med sina). markduk, slangar osv... Mitt grundarbete kommer nog att gå på närmare 10.000:- men det vågar jag inte ens nämna för mannen, får pyttsa ut det lite då och då så att chocken inte blir så abrupt!

Kostnaderna är en stor del till varfor jag inte har fått upp det än, tyvärr! Trots att växthuset står på en pall på uppfarten och sockeln är fastgjuten.
Jag vill absolut inte avskräcka dig men det är ju bäst att räkna med det från början, att det kan gå åtskilla tusenlappar extra än vad man från början hade trott eller tänkt sig.