Full version: Vill ha växthus
Eva i Höga
Läser ofta i just den här tråden och snart blir jag galen om jag inte får tag i ett växthus (har inte råd att köpa nytt). Finns det ingen här i göteborgstrakten som har ett begagnat växthus - eller vet någon som vill sälja till mig? crying.gif
blomkronan
Jag förstår dig trostar.gif När jag leta växthus förra våren hitta jag ett par internetsidor som sålde billiga växthus, men jag vänta för länge... så dom hann ta slut! till våren, nu har dom fyllt på igen, Hur stort vill du ha? ett på 10,5 kvm för 5500:- det tycker jag var billigt smile.gif hur mycket vill du lägga i pengar? Och håll utkik på blocket... det händer att folk skänker bort sina växthus där biggrin.gif
Jenny72
Vart kan man köpa växthus för 5500 kr för 9-10 kvadratmeter. Finns det något företag eller är det på blocket du menar??
sobbe
Sätt ut en annons i din lokaltidning. Det gjorde jag och fick flera svar, köpte ett för 600 kr.
blomkronan
CITAT (Jenny72 @ 26-12-2009, 17:44) *
Vart kan man köpa växthus för 5500 kr för 9-10 kvadratmeter. Finns det något företag eller är det på blocket du menar??

Sorry hade sett fel... det var ett 5,5 kvm för 5500:- och så skickade jag en länk till Eva via p:m så det inte skulle uppfattas som reklam... men vad spelar det för roll... här har dom några
här finns flera...
Eva i Höga
Tack Mari för svar! Har kollat runt nu och jag vill ha ett mellan 6 och 10 kvm. Det ska bli ett växthus under våren! Brukar kolla på Blocket men har inte lyckats. Maxpriset för min del är 6.000 kr (och det får jag väl inte mycket för -cry-.gif ) Men klart att det ska stå ett växthus i min trädgård under våren/sommaren!! giggle.gif
Peztis
När du budgeterar för växthuset, tänk på att grunden kostar en hel del - självklart beroende på hur den ser ut:

* Ska det grävas ut? Behöver ni hyra maskin och/eller grävare eller klarar ni det själva (är det mycket rötter som det var hos oss så hade vi nog aldrig klarat det utan grävhjälp).
* Dräneringen kostar ju en slant (där är det frakten som kostar mest, inte massorna). * Ska du lägga plattor i och/eller runt växthuset?
* Är det plan mark eller behöver det byggas murar?
* Ska det dras in vatten och/eller el?

Ytan som mitt växthus på 14,1 kvm ska stå på är ca 35 kvm och där har jag tänkt att lägga plattor samt vissa odlingsbäddar. Vi fick hjälp med grävningen, passade på att be killen gräva 25 cm ned när han ändå var och grävde för slangen till vår nya vattenbrunn. Det kommer nog att kosta mellan tre och fem tusen för grus osv och därefter tre-fyra tusen för plattor (om jag inte får tag i det på annat sätt som Blocket eller någon som vill bli av med sina). markduk, slangar osv... Mitt grundarbete kommer nog att gå på närmare 10.000:- men det vågar jag inte ens nämna för mannen, får pyttsa ut det lite då och då så att chocken inte blir så abrupt! smile.gif

Kostnaderna är en stor del till varfor jag inte har fått upp det än, tyvärr! Trots att växthuset står på en pall på uppfarten och sockeln är fastgjuten.

Jag vill absolut inte avskräcka dig men det är ju bäst att räkna med det från början, att det kan gå åtskilla tusenlappar extra än vad man från början hade trott eller tänkt sig.
Anja Danmark
Så dyrt behøver det ikke være at sætte drivhus op.

Man kan i første omgang bare støbe (gjuta) nogle punkter til at sætte drivhusrammen fast på og dyrke direkte i jorden derinde. Man kan evt. dyrke i plantesække, som ligger direkte på jorden - evt. skære nogle huller i bunden, så rødderne kan finde ud. På den måde mister man ikke så meget dyrkningshøjde som med kapillærkasser, og planterne har godt af at kunne hente næringsstoffer i havejorden.

Så kan man altid grave ud til fliser på noget af området - eller det hele - når man har råd til det. Det er lidt mere besværligt på den måde, men jeg synes, at det er bedre end at skulle vente med hele drivhusprojektet...

Før jeg fik mit nye drivhus sidste år, har jeg i 20 år dyrket masser af tomater og andet godt i et lille drivhus på 8 m2, som bare stod direkte på jorden, så det er ikke strengt nødvendigt at gøre så meget ud af det.

mvh
Anja

malo
Hej!

Jag hoppar in i den här tråden lite, hoppas det går bra?

Jag letar också efter växthus och har spanat in mig Skånska Byggvarors Odla 9,8 grönlackat. Tittar man på Hobbyväxthus Bellis 10, så käänns de ju snarlika, förutom till priset.

Har någon erfarenhet av "Hobbyväxthus"?

Malo
Peztis
Anja, jag menade inte att man MÅSTE göra allt (jag var lite otydlig där, ser jag) men det kan vara bra att tänka igenom det före så att man inte lurar sig själv.
Skaffar man sig ett växthus har man säkert också plander och drömmar om hur det ska se ut och det är ju inget skoj om man tror att man ska få allt färdigt på en gång men sedan inseer att det inte funkar ekonomiskt.

Som jag, jag har ju planer på att lägga plattor. Men det får jag nog ta när ekonomin tillåter eller om jag skulle komma över plattor till ett bra pris. Men då är jag i alla fall medveten om det innan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon