Christoffer
Är det någon som vet hur mycket växtmaterial man ska ta av Bacopa Monierii (Brahmi) vid intag?
Jag tror att plantan heter litet tjockblad eller nåt på svenska.
yla
inte finns den i mina böcker iallafall
men de fanns lite att läsa om den på nätet på utrikiska
kolla me google så hittar du lite men om de ger svaret
på din fråga vet jag inte
Christoffer
Google är inte alltid så bra, men jag får leta vidare med någon annan sökmotor eller nåt.
Virgo
Intag?
ska du knapra bacopa?

Sådana brukar jag ha i akvariet. Inte visste jag att det var sömnpiller och bra för att fräscha upp minnet.

men här kan du läsa lite

http://www.itmonline.org/arts/drepdisp.htm

http://www.hakimcbml.com/herbs.htm
Christoffer
Javisst, knapra akvarieväxten Bacopa.
Mot sömnproblem, det visste jag inte.
Det som jag anser är det positiva med den är att
den höjer vakenhetsnivån och koncentrationen.
Möjligtvis lugnar den ner nerver, jag vet inte.
Men den smakar usch, en av de beskaste plantor som
jag har provat.
Killensomvillhagrönafingrar
Om ni är nyfikan på hur Bacopa Monierri ser ut kan ni se detta på en ypperlig affär för akvarieväxter
www.tropica.dk

Har själv denna i mitt kar men har inte haft en tanke på att äta upp den biggrin.gif
Christoffer
Hur sköter man Bacopa monierii?

Jag har den i ett stort glas, fyllt med vatten över huvudet (alla bladen),
precis som i akvarien, men måste man göda den någonting? Hur gör man det, ni som har akvarium?

Kan man ta sticklingar av den?
Christoffer
Killensomvillhagrönafingrar> Det var en bra sida. Jag undrar om det finns fler akvarieväxter som är ätbara ;-)

Jag vet att på plantskolorna så har de vattenväxter som är ätbara
i alla fall, som Hydrocotyle och Kalmus, men den sistnämnda har en fruktansvärt obehagligt luktande rot. Luktar gott, men smakar....ja, ni får prova själva om ni inte har gjort det redan. Används bla som brännvinskrydda.
Virgo
De olika Aponogeton arterna som är knölväxter, ungefär som tulpaner osv. är ätbara. Dvs knölarna. Infödingarna samlar dessa och äter upp dem.

Men att köpa dessa i akvarieaffären, för att tillreda sig en måltid blir dyrt.
35-65:- knölen, och då är de bara 2-3cm stora.
Det går säkert att äta alla vattenväxter. Det är ju en hel del djur som gör det. Men om det är gott vet jag inte, har aldrig försökt.

Tropica är ju egentligen ingen affär i vanlig mening, utan en företag som säljer till grossister och affärer. De odlar oxå en väldig stor andel av sina akvarieväxter.

Som alla växter behöver även akvarieväxter ljus näring samt CO2
Har man bara några stänglar av Bacopa i ett stort glas, så duger det att ställa den vid ett ljust fönster samt tillföra t.ex några droppar orkidenäring en gång per vecka vid ett fullt vattenbyte.
Christoffer
Orkidénäring? Ok. Bra tips. Ytterligare något som jag undrar över är... vad för jord behöver de? Jorden som de kom i när man köpte de i zoo-affären ser ju inte ut som vanlig blomjord precis... rolleyes.gif
Virgo
Jord???????????

Förmodligen sitter dom i en liten plastkruka med stenull .

Ta bort stenullen samt kruka och sätt ner plantan i sand.
Eller täck botten av glaset med ett tjockt lager (3lager) av glaskulor och peta ner plantan.
Vattenväxter tar upp näringen ur vattnet, det behövs ingen jord.
Viil du bli lära dig av proffsen när det gäller vattenväxter så kan jag rekomendera zoopet.se
Gå där in på forumet och kolla in växtavdelningen, min egen favorit växtguru heter Defdac.

De kan visa hur du får dem att växa rejält genom diverse egenblandade gödningar, Co2 och en himla massa ljus.
Inget omöjligt att få Baccopan att växa 15 cm per vecka om man vill detta.
Virgo
CITAT
Viil du bli lära dig av proffsen när det gäller vattenväxter så kan jag rekomendera zoopet.se
Gå där in på forumet och kolla in växtavdelningen, min egen favorit växtguru heter Defdac.

www.zoopet.com är det och det finns en guru till, men han skriver inte så ofta där sleep.gif
Virgo, har jag fel eller känner jag igen din signatur från Zoopet tro?

Om så är fallet får vi väl visa bilder på våra vakra akvarier och inspirera de andra här på forumet.
Virgo
troligtvis inte
har en lika kryptisk signatur i andra forum som här.
Allt för att vara så anonym som möjligt förutom mina närmsta, vänner och bekannta.
Sen var det nog ett år sedan jag skrev något på Zoopet
Christoffer
Vad jag minns Virgo, så fanns du med på det gamla forumet, dock under en annan signatur, jag minns inte om du hade ditt riktiga namn där. Roliga snack om Kava-Kava i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon