HelenaLJ
Hösten -07 planterade jag den vintergröna varianten av liguster. Nu i höstas tappade den alla bladen. Jag ringde då plantskolan där jag köpt dem, och de svarade att vintergrön liguster oftast tappar bladen de första åren. Vet någon här om detta stämmer eller kan det vara så att jag fått fel sort?
cato
Det stämmer som plantskolan säger. Jag har haft samma fundering då vår häck var nysatt. Numera håller den bladen bättre.
Beakta dock att vintergrön inte är detsamma som ständiggrön.
HelenaLJ
Skönt att höra att det verkar stämma. Jag vet att vintergrön liguster kan tappa en del blad, men eftersom grannens liguster som planterades samtidigt är helt grön så blev jag fundersam. De har köpt sin häck på ett annat ställe, men med samma namn på plantorna (ligustrum Atrovirens.
Alexander-VG-zon3
Exat ,vintergrön betyder att den fäller bladen under vintern eller våren. Städsegröna växter behåller bladen åretrunt. I mildareklimat så är den mer vintergrön.

CITAT (HelenaLJ @ 25-12-2009, 15:19) *
Skönt att höra att det verkar stämma. Jag vet att vintergrön liguster kan tappa en del blad, men eftersom grannens liguster som planterades samtidigt är helt grön så blev jag fundersam. De har köpt sin häck på ett annat ställe, men med samma namn på plantorna (ligustrum Atrovirens.

Etableri g, klimat, skötsel m.m. Inverkar på hur grön den är. Så nåt årkan den vara mer grön eller inte.
Bassam
Hej

Det är händer om växt hinner inte etablera sig och rötter kan inte sug tillräcklig vatten o näring som växt behöver , de tappar bladen för att ordna balans mellan grönskar och rötter.

H: Bassam
Davidia
Jag brukar säga att Ligustrum vulgare 'Atrovirens' är mer eller mindre vintergrön. Jag instämmer med vad övriga skrivit att etablering mm kan påverka utseendet, men jag vill även tillägga följande:

Hårda vintrar som denna, kan även etablerade häckar av vintergrön liguster tappa sina blad (alla eller en del). Dessutom finns det också variationer inom sorten 'Atrovirens' som beter sig olika. Småbladiga tycker jag oftast är härdigare och mer benägna att hålla kvar bladen än bredbladiga sorter. Det finns ett par bredbladiga sorter som ofta blandas ihop med vanlig Ligustrum 'Atrovirens'.

Klippt och välskött vintergrön liguster är en av de snyggaste häckar man kan ha, tycker jag. Men man får komma ihåg att den också är förvånansvärt knepig.
Bassam
Hej
när växter träffa svårt miljö situationen , du brukar tappa bladen för att skydda sig.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
som jag skrev innan så är vintergrön liguster just vintergrön, den tappar bladen under vintern eller under våren när nya kommer.

i gynnsamt klimat kan den bete sig mer som städsegrön (dvs behålla samma blad hela årets gång), i zon 4 kan dom tappa bladen under de flesta vintrar av kylan. därför är de mer gröna i zon 1 än i kallare områden och har i sig inget med härdighet att göra utan det är normalt (samma som med många pilar och rosor där många är vintergröna och tappar bladen vartefter kylan och mörkret sätter in). har plantan dålig härdighet så syns det igenom att den fryser ner eller får skador efter vintern. däremot tror jag att dom olika variationerna av vintergrön liguster kan bättre behålla bladen än andra i kyla/torka/vind under vintern. exempelvis har jag sett häckar där man planterat in nya där dom tappar bladen olika i samma klimat/läge (en del har olika blad också vilket säkert tyder på variation).
Bassam
Hej
menar du att vintergrön Liguster är städsegrön .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 09-01-2010, 00:44) *
Hej
menar du att vintergrön Liguster är städsegrön .

Vintergrön liguster är vintergrön i sverige dvs den fäller bladen under vintern eller under våren i samband med nya blad. men kan i zon 1 ibland vara mer grön.

i ett varmt klimat så fäller den inte bladen i samma mängd som i kallt. i ett varmt klimat så kan då då istället bete sig mer som en städsegrönväxt dvs behålla samma blad under hela årestgång, alltså den fäller inte bladen av kylan om den växer i ett varmt klimat. har själv sett liguster av den vintergröna sorten som övervintrat i ett frostfritt växthus och haft kvar samma blad under vintern och under sommaren.

därför kan den i zon 1 hållas sig mer grön än i zon 4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon