Full version: Insektsboktips
xlxl67
Tänkte sätta mig in i insekternas värld. Har ni ngt tips om en bra bok med de vanligaste?

Finns ju ca 25.000 insekter i landet men de vanligaste skulle jag gärna vilja lära mig mer om.

Förstår att de rör sig i olika miljöer men har allt känt igen en del insekter från flera tillfällen ute på ängar under förra sommaren. Ex stinkslända borde vara rätt vanlig.
Piccante
Är det någon särskild grupp du är mer intresserad av än andra tex skalbaggar, steklar, fjärilar? Eftersom det finns så otroligt många så är det svårt att få med de vanligaste i en och samma bok.

Michael Chinery; Insekter i Europa är en bra handbok till överkomligt pris.
xlxl67
Tack för svar på denna luddiga o kanske omöjliga fråga : D
Jag är mest intresserad av de insekter jag stöter på vid vanliga tillfällen. De vanligaste helt enkelt. Sedan kanske jag inte stöter på dyngbaggar så ofta exempelvis (om några av dem kan vara vanliga). Ängar, havsstränder, diken, skogsstråk etc rör jag mig mest i - trädgårdar, ruderatmark. Lättillgängliga ställen. Kanske svår fråga att ställa jag får nog gå igenom insektsgrupperna ordentligt innan. Kanske kan söka på artportalen på de vanligaste i ex Bohuslän/Västra götaland.
Bengalow
Hehe, nu ges Nationalnyckeln ut, som när den är komplett år 2020 skall innehålla hela Sveriges flora och fauna. Senaste utgåvorna var om blomflugor....350 olika (!) i två band. Kanske den är för bred, men det är ide att skaffa den - en ovärderlig tillgång i jakten på de små krypen.
Vad du kanske önskar dig är en fältnyckel, men antalet kryp gör det "omöjligt" att ha bara en sådan. Det får bli en för skalbaggar, en för fjärilar, en för myror etc.
Om du hittar något som du blir nöjd med, så är du välkommen med rekommendationer!!
Piccante
CITAT (xlxl67 @ 30-12-2009, 19:57) *
Tack för svar på denna luddiga o kanske omöjliga fråga : D
Jag är mest intresserad av de insekter jag stöter på vid vanliga tillfällen. De vanligaste helt enkelt. Sedan kanske jag inte stöter på dyngbaggar så ofta exempelvis (om några av dem kan vara vanliga). Ängar, havsstränder, diken, skogsstråk etc rör jag mig mest i - trädgårdar, ruderatmark. Lättillgängliga ställen. Kanske svår fråga att ställa jag får nog gå igenom insektsgrupperna ordentligt innan. Kanske kan söka på artportalen på de vanligaste i ex Bohuslän/Västra götaland.

Om du skulle stöta på massa dyngbagagr så finns boken "Die blatthornkäfer mitteleuropa" på tyska av Bunalski, det är visst "dyngbaggebibeln" bland coleopterologerna giggle.gif

Nationalnyckeln är ett riktigt praktverk men för att fungera som fältbok krävs en bil med gott om utrymme. Det har kommit en del bra fjärilshandböcker på senare år på svenska så där finns bra utbud. Det finns även en relativt ny svensk bok om humlor.
xlxl67
Bengalow: Ja att tom de skickligaste eldsjälarna måste välja bland insekterna säger väl det mesta. Saknar ändå faktiskt ngt enkelt men ändå övergripane inom insektsgenren. Ngt att börja med.

Är inte riktigt säker på vilken insektsgrupp insekter tillhör som jag sett då o då men tror att det är steklar jag är mest fascinerad av förutom dag/nattfjärilar.

Hittar jag inget kanske jag försöker skapa ngt eget för att lära mig smile.gif
Är ngn annan i samma tankar kanske vi kan slå våra huvuden ihop.

Markus H: I en av de senaste Flora o Fauna finns en fantastisk artikel om en som är expert på dyngbaggar. Underbar läsning gillar mskor med specialintressen. Rödlista dem! smile.gif
Gossen Ruda
Vad gäller steklar så är det mest tyskspråkig litteratur som gäller. Det finns en bra serie som heter Insecta Helvetica, dvs om insekter i Schwiez. Framför allt gäller det bin. Nackdelen är att antalet bin ökar med varje mil man går söderut från Sverige så ungefär 2/3 faller bort plus att några nordliga tillkommer. Vad gäller sandbin så är det ett annat tyskt verk som gäller. Inget av dom är sånt man handlar i bokhandeln. Sen är dom "tunga" och utan ett stort referensmaterial kommer man inte långt.

Holmströms bok om humlor är inte så dum men inte fullkomlig, det finns andra kännetecken än vad han nämner som är bättre men då måste man ha ett dött djur att lägga under stereoluppen. Han tror mer på rena observationer och då är det kört i många fall.
Hej igen
Jag har

Småkryp av Åke Sandhall
xlxl67
Tack för svar. Sandhall verkar intressant. En bok med insekter för 0,5 cm hade varit intressant. Det är ju ungeför vad man uppfattar med ögat smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon