Caprice
05-12-2003, 01:41
Hejsan,
någon som har erfarenhet när det gäller att asfaltera en parkeringsplats för 2st bilar, ca 4x5meter...?
Ca kostnad..?
Någon firma i Sthlm att rekommendera...?
Caprice
Inte direkt svar på din fråga men ändå ett tips: Hör efter om det finns fler i grannskapet som vill ha något asfalterat. Om ni beställer ihop så att asfalterarna kan göra några fler småjobb på samma ställe vid samma tillfälle blir det billigare än vad jobben skulle ha kostat var för sig.
Några grannar till mig gjorde så. Om du inte får några bra svar här kan jag höra efter vad firman hette, jag tror att de var nöjda.
Vad du än gör så se till att firman finns i en svensk telefonkatalog... Dessa Jag tänker på dessa engelska eller irländska firmor som kommer hit o raggar jobb periodvis. Dom har svenska medarbetare som raggar jobb åt dem o sedan lägger dom asfalten tunt som tusan.
Vidare så måste ni har ordetligt under asfalten. Har ni en grusyta som ogräster kommer upp ur då o då så kommer den kanske att komma upp ur asfalten så småningom oxå....
Ingrid på Västkusten
06-12-2003, 13:46
Kan bara hålla med om 'svarta' firmor som gör urusla jobb!
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
06-12-2003, 14:26
Inte för att det är aktuellt för mig just nu, men när ämnet ändå är uppe blir jag nyfiken:
Hur tjockt lager asfalt bör det vara? Och bör man ha markduk el dyl under?
CITAT (Susanne i Linköping @ 06-12-2003, 14:26)
Inte för att det är aktuellt för mig just nu, men när ämnet ändå är uppe blir jag nyfiken:
Hur tjockt lager asfalt bör det vara? Och bör man ha markduk el dyl under?
Vet ej hur tjockte det måste vara men ca 5 cm skulle jag uppskatta tjockleken till MINST. Har sett folk ta in större bilar nån enstaka gång o allt har sett färdjävligt ut sedan. Inte ofta det sker Men man kanske tar hem en kranbil från brädgården som sätter ner stödbenen. Ja det som ligger under asfalten är minnst lika viktigt.
Fiberduk som skydd mot ogräset, jo det kanske funkar men behövs ej om man har tjockt med grus o asfalt under. Man kan ju ha fiberduk längst ner i vägbbygget för att vägen ej skall säcka ihop.
Susanne i Linköping
06-12-2003, 19:11
Tack Ralf, det där med tunga fordon tänkte jag inte ens på!
e_sedell
06-12-2003, 20:00
om man har lerig mark måste man he en geotex (tjockare fiberduk). Där över ska det vara ett bärlager, sammkross 0-32. Där över ska man lägga ett lager 0-16 och så assfalt. Assfalten ska vara 5cm. På motorvägar har de 40-60 cm asfalt och ändå blir det spår. Allt som allt ska det vara 70cm i östergötland, 100 i stockholm = frostfritt (motorväg 5m). Om frosten går ner kan den lyfte hela ytan, och förmodligen lyfts det inte gämt utan det bryts av. Sättningskador förekommer också.
CITAT (Caprice @ 05-12-2003, 01:41)
Hejsan,
någon som har erfarenhet när det gäller att asfaltera en parkeringsplats för 2st bilar, ca 4x5meter...?
Ca kostnad..?
Någon firma i Sthlm att rekommendera...?
Caprice
Ja kom på en till grej som jag nog skulle göra själv. Kolla med vilken firma din kommun har årsvatal med. Dom åker antagligen regelbundet på arbete i din närhet under sommarhalvåret.
e_sedell 22 cm asfalt är det tjockaste som finns.....
Om du har träd i närheten - tätbelägg inte ytan utan att hjälpa trädets rotandning i andra delar av rotkronan! Ringporiga trädslag som ek m fl är särskilt känsliga.
Jan af Lisö
09-12-2003, 15:45
100 cm asfalt låter väl mycket, det är ju en hel meter. Skall det inte vara 10 cm ??
Kan däremot tänka mig 100 cm makadam som underlag för att undvika tjällskador !!!
Susanne i Linköping
09-12-2003, 17:08
Som jag tolkade det var det 100 cm inklusive bärlager, kross och sånt.
CITAT (Susanne i Linköping @ 09-12-2003, 17:08)
Som jag tolkade det var det 100 cm inklusive bärlager, kross och sånt.

ja det värsta motorvägarna bygger totalt sett ca 1 m. det är med sprängsten i botten.
e_sedell
10-12-2003, 18:48
CITAT (Jan af Lisö @ 09-12-2003, 15:45)
100 cm asfalt låter väl mycket, det är ju en hel meter. Skall det inte vara 10 cm ??
Kan däremot tänka mig 100 cm makadam som underlag för att undvika tjällskador !!!
100 cm samkross ska det vara, ska vara frostfritt för att undvika sättningskador som sagt
e_sedell
10-12-2003, 18:49
CITAT (Ralf @ 09-12-2003, 17:43)
CITAT (Susanne i Linköping @ 09-12-2003, 17:08)
Som jag tolkade det var det 100 cm inklusive bärlager, kross och sånt.

ja det värsta motorvägarna bygger totalt sett ca 1 m. det är med sprängsten i botten.
ralf du har så jävla mycket fel så lägg ner. Vi har ju gått igenom det där i markbyggnaden nu. Slå upp i mark-ama som min lärare gjorde när jag sa att du tjafsat......
ojojoj!
Jul, jul strååålande jul, glans över svart-asfaaaalten....
Är det inte 100 meter tjock asfalt man ska ha? Med tre kilometer stenkrossmakelidamm under?
En rejäl väg kräver en rejäl grävning, helt klart. Strax över magman räcker att man gräver till. Där kokar asfalten man häller i till tremiljonerfemhundrafemti komma sex grader - och då blir den tillräckligt bärig. Sen lägger man en sex-sju mil lavasten ovanpå med stenkross på det som lite socker på toppen. Gärna hälla ned några nedsmälta tunga fordon också, då lär sig liksom ytan vad det är den ska tåla i framtiden. Strö över asfalten som florsocker när du kommer upp till jordytan.
Det här med asfalt är faktiskt inte så svårt. Men det finns de som tycker att det bara ska vara fem mil lavasten. Sicket nys!
Motorväg och garageinfart... det ställs liksom inte riktigt samma krav...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.