Aqvakul
Hustrun och jag hittade billigt flyg och logi och besöker Polens huvudstad mellan jul och nyår. Tips om sevärdheter och matställen mottages tacksamt...
Motti
Jag har aldrig varit i Polen men jag vet att de har fint kristalglas där .Men jag önskar er en trevlig resa och god mat.Du får ta och berätta hur det var när du kommer hem rolleyes.gif

Mvh Motti
gunvor
har inte varit i Polen på de senaste 15 åren - men har fortf kvar en utmärkt handväska och en del hundkoppel, de broderade filttofflorna var underbara, men dom tog slut efter några år. Hemslöjdsaffärerna är ofta intressanta. Om jag hade åkt till Polen så här års skulle jag gärna gå på någon mässa eller konsert i någon av de gamla fina kyrkorna
Berith
Vad du inte ska missa? Hemresan såklart! tummenupp.gif
Gunilla T
Men så trevligt, har inga direkta tips att ge dig men önskar er avkopplande och innehållsrik resa!
Gudrun i Göteborg
Inga tips härifrån heller, men hoppas ni får en härlig resa.
ninnisky
Ett av minnena jag har kvar från Warzawa - ett gäng killar försökte ta min handväska uppe på bron in till gamla stan... så se upp!
Väskan har jag kvar!

Ha det så trevligt på resan!
Myosotis
Trevlig resa! Har inga tips tyvärr. Ta med dig en kamera och berätta för oss när du kommer tillbaka!
vitavargen
Det enda jag kan göra är att önska er en trevlig resa!
Biggan_
Hoppas ni får en trevlig resa och bra väder! kompiskram.gif
Eva i Höga
Önskar dig o hustrun en härlig tripp, kan inte ge några tips, har aldrig varit i Polen.
ängsvädd
Jag sällar mig till dem som inte har några tips men önskar er en trevlig resa biggrin.gif
Alba
CITAT (ängsvädd @ 26-12-2009, 19:19) *
Jag sällar mig till dem som inte har några tips men önskar er en trevlig resa biggrin.gif

Jag också.
Alexander-VG-zon3
även jag önskar en trevlig resa, hoppas det kommer bilder och att du berättar mer.
hattstugan
Säger som dom andra ha en trevlig resa!! Och glöm inte vinterkläderna hemma!!!
Huggorm
Jag har inte varit i Warszawa, bara runt på landsbygden i nordöstra Polen. Men efter vad jag förstår är inte den polska huvudstaden något väldigt spännande turistmål i klass med tex. Krakow. Men det kanske är lika bra, eftersom de riktiga kulturstäderna kan innehålla lite väl mycket "måsten". Warszawa är nog mer lagom som weekendresmål.

Hur som helst, gamla stan skall ju vara sevärd säger dom. Hittar inte så mycket info om den dock, annat än att den blev ordentligt skadad under kriget och numera är med på UNESCO:s världsarvslista
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 26-12-2009, 22:05) *
Jag har inte varit i Warszawa, bara runt på landsbygden i nordöstra Polen. Men efter vad jag förstår är inte den polska huvudstaden något väldigt spännande turistmål i klass med tex. Krakow. Men det kanske är lika bra, eftersom de riktiga kulturstäderna kan innehålla lite väl mycket "måsten". Warszawa är nog mer lagom som weekendresmål.

Hur som helst, gamla stan skall ju vara sevärd säger dom. Hittar inte så mycket info om den dock, annat än att den blev ordentligt skadad under kriget och numera är med på UNESCO:s världsarvslista

Krakow står på önskelistan - men flyg hem kl 6 på morgonen är inte så tilltalande...

Warszawa borde ge lite storstadspuls till den som är van vid sömniga Lund...

Tack allesammans för glada tillrop!
anne-li i olofstorp
jag har varit där!!! Några år sedan nu, men det finns en soppa gjord på rågmjöl, korv och potatis som är underbart god, dessutom MÅSTE ni äta Anka!!!! Otroligt vad dom är duktiga på detta.....
Låter som om jag bara åt mig igenom Polen, men gå lite i gamla stan! En helt uppbyggd stad i staden som var bombad under kriget och är återuppbyggd. det mest fantastiska är att alla hus står rakt!!! Finns igen annan "gammal stad" som inte lutar åt alla håll och kanter, men det gör denna! På raka led!!!! Abslut en udda sak att se!!!
Sedan är bärnsten en sak att kolla och köpa om intresset finns.....
Hoppas ni får en go semester!!! Det är också mycket värt! --- Just det: SPÅRVAGNAR!!!!! Säger en ledamot av Trafiknämnden i Göteborg
Aqvakul
Tack för tipsen anne-li! kompiskram.gif
Snöflinga

Det var ju några år sedan ... men marknaden i gamla stadsdelen var minnesvärd, bl.a. torgmadamer som öste opp surkål med bara händerna från en trätunna på ett tidningspapper. vek ihop och sålde rolleyes.gif Nu var det här på våren så jag vet ej hur det är på vintern.

Murarna där judarna blev instängda för vidare transport ... och framförallt den historiska delen hur innevånarna sten för sten byggde opp de många byggnader som bombats under kriget. Husen är så vackra och gå gärna in i någon kyrka och andas stillhet.

Handlade ett handsnidat schackbräde med tillhörande pjäser till ett billigt pris, likaså textilhantverk ...
Vet ej hur det är nu, men betalningssystemet i affärerna var något tillkrånglat och någon charmkurs med serviceinrikting var då ett okänt begrepp tongue.gif

Önskar er en trevlig resa och ser fram emot en liten reseberättelse efter hemkomsten smile.gif
Aqvakul
Tack för tipsen, Snöflinga! Hoppas kunna redovisa lite intryck när jag kommit hem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon