Gudrun i Göteborg
26-12-2009, 17:24
När datorer och mobiler började bli vanliga så förlät jag tillverkarna för att de lämnade med totalt obegripliga manualer. De hade ju haft fullt sjå med att fixa till datorn/mobilen tänkte jag. Men nu har dessa grejer funnits länge i marknaden. Manualerna har kanske blivit något bättre, eller hellre, något mindre dåliga. Men de är låååångt ifrån bra. Detsamma gäller också manualer till video, cd, TV…
Varför anlitar inte Nokia m fl några duktiga pedagoger för att skriva manualerna? Proffs som vet hur personer tänker och uppfattar olika saker? Och att olika personer tänker på olika sätt som t ex att en vill ha en verbal beskrivning medan en annan vill ha en grafisk/bild? Det skulle bli en försäljningssuccé tror jag.
Eller är jag helt fel ute? Fel generation?
Aqvakul
26-12-2009, 17:49
Problemet är att manualerna inte skrivs att typiska "användare" utan av experter som inte själva behöver några manualer. Sen översätts de ofta slarvigt, vilket gör dem ännu sämre.
Ja, om manualer skrevs lika pedagogiskt som Ikeas instruktioner skulle det inte vara några problem alls. Den som inte klarar att skruva ihop vilken ikeamöbel som helst med deras instruktioner saknar intresse att ens försöka, där kan man verkligen inte skylla på dåliga manualer och instruktioner.
Aqvakul
26-12-2009, 17:52
CITAT (Anma @ 26-12-2009, 17:51)

Ja, om manualer skrevs lika pedagogiskt som Ikeas instruktioner skulle det inte vara några problem alls. Den som inte klarar att skruva ihop vilken ikeamöbel som helst med deras instruktioner saknar intresse att ens försöka, där kan man verkligen inte skylla på dåliga manualer och instruktioner.
Nej, det är verkligen en väldig skillnad....
Håller fullständigt med dig. Jag undrar om de som skriver manualer har försökt använda den för att testköra den....knappast.
Det händer att hela moment i beskrivningen saknas.
Gudrun i Göteborg
26-12-2009, 19:36
Ja skillnaden är enorm mellan Ikea o övriga. Övriga manualer grundas väl på teknikers språk o tänkande och tänker man inte som dom så är det ens eget fel. IKEAs utgår från konsumenten och baseras på teckningar/bilder. Det kanske finns någon mer som är bra på att skriva manualer/beskrivningar.
Det där med översättningen, Aqva, det är ett särskilt kapitel. Uruselt.
Huggorm
26-12-2009, 20:08
Dessutom är manualerna ofta fulla av märkliga stavfel, syftningsfel och böjningsfel som inte är normalt för någon med svenska som modersmål. Jag misstänker att dom anställer "språkexperter" som säger sig kunna ett flertal språk, allt för att spara in på manskap. Naturligtvis är det svårt att kunna skriva helt korrekt på många språk, och då blir det som det blir.
Jag har också sett att norska ord ofta förekommer i svneska manualer.
Bengalow
26-12-2009, 20:20
Ja, stavfel är inte lätt för en som inte förstår vad dom skriver... Jag köpte en gång läskpapper för vanligt bläck - jag älskar att skriva med "riktig" bläckpenna! - och på framsidan stod det "Laskpäpper - Made in China". Jag kunde inte låta bli att skratta!
Ungefär så är det väl med manualskrivare också - dom använder sig väl av "Googles Translator". Där kan man ha kul en hel kväll!!
Aqvakul
26-12-2009, 21:11
En mycket gammal historia som faktiskt lär vara sann:
Japanerna kopierade svenska säkerhetständstickor. Anvisningarna på asken blev dock inte riktigt rätt:
"tandas endast mot ladans plan"
Ja jag skulle vilja säga att det är just det som är felet !att de skrivs av så kallade experter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.