vildvittra
27-12-2009, 10:49
Hej!
i år försökte jag vara duktig och gjorde för första gången under mitt 29 åriga liv egen sill till dopparedagen
receptet var enkelt och i det ingick det bland annat tzatziki och vitlök samt persilja
jag använde abbas inläggningsill och lät det stå i kyl i två dagar
sillen sköljde jag noga under rinnande vatten innan jag petade ner den i burkarna
resultatet blev superäckligt! vad kan ha blivit fel? sillen var supersalt trots att jag inte tillsatt något extrasalt.... jag pratade med två kompisar till mig som också fått samma resultat med en annan sillsort
finns det något hemligt husmorsnep som jag missat?
blir det bättre om jag gör allt från grunden?
hjälp!
/Nina
*Stintan*
27-12-2009, 11:38
Jag lägger alltid sillen i kallt vatten, som jag byter ett par gånger, i några timmar innan jag lägger in den. Då blir sillen fastare och inte alls så salt. Ibland står det att den inte behöver vattnas ur men jag gör det iallafall då jag tycker att resultatet blir mycket bättre.
Förmodligen har "ABBA" misslyckats med urvattningen av sillen (hur man nu kan göra det!). Inläggningssillen man köper är saltsill som skall vara urvattnad, jag gissar att de inte har vattnat ur den ordentligt. Skriv till dem och klaga! Jag är säker på att många andra havt samma problem, om de har haft problem med produktionen.
vildvittra
27-12-2009, 13:52
tack för svaren
jag har nu mailat Abba vi får väl se vad de svarar
/Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.